Romania are o imagine mai buna in strainatate, asta si datorita eforturilor Institutului Cultural Roman (ICR), care a deschis de curand inca patru centre in strainatate. In 2006, au fost lansate trei programe cadru: Cantemir, cel de traduceri de autori romani in limbi de circulatie internationala si cel de finantare a editorilor straini pentru traducerea autorilor romani (TPS).
Prin programele "Romania in Advent" si "Romania de langa tine" s-au organizat concerte in sali prestigioase din lume. H.-R. Patapievici, presedintele ICR, spune ca toate acestea s-au realizat cu eforturi supraomenesti din cauza legislatiei romanesti care nu concorda cu cea din strainatate.
EVZ: Care au fost cele mai importante proiecte derulate de ICR in 2006?
H.-R. Patapievici: Cel mai important proiect pe care l-am reusit este ca am pus la punct programe mari de finantare prin intermediul carora ICR-ul sa poata functiona in raport cu piata operatorilor culturali romani.
Avem un proiect pentru operatorii culturali interni, programul-cadru "Cantemir", prin intermediul caruia orice operator cultural care are ceva de propus pentru exportul in strainatate poate aplica, iar propunerea lui este evaluata in deplina transparenta.
Programul de finantare a editorilor straini pentru traducerea autorilor romani (TPS - Translation and Publication Support Programme) se afla la dispozitia editurilor straine care doresc sa publice un autor roman. Acordam burse pentru stimularea traducatorilor in tara si in strainatate.
Ati lansat de la inceputul lunii noiembrie patru noi Institute in strainatate. Unde va fi deschis urmatorul Institut?
Avem 15 Institute in strainatate. Dintre acestea, 14 sunt deja lansate, iar in februrie se va lansa si cel de la Lisabona. Cand am venit erau doar zece Institute. In ultima luna si jumatate am deschis centre culturale la Varsovia, la Londra, la Stockholm si la Madrid.
La New York, am avut pentru prima data in istoria evenimentelor noastre culturale recenzii de doua ori in "New York Times", fiecare pe cate o jumatate de pagina.
Ce buget ati avut in 2006? De ce bani veti dispune anul viitor?
Bugetul pe 2006 a fost de sase milioane de euro. Pentru 2007, bugetul de 12 milioane de euro se voteaza acum in parlament. In 2006, am inversat raportul fata de 2005: am cheltuit sase unitati pe programe si patru pe administratie. Asta s-a facut cu pretul unor eforturi extraordinare. Vreau sa va spun ca, dupa doi ani, sunt la capatul puterilor.
Cum va impacati cu ipostaza de manager cultural? Mai aveti timp sa scrieti?
Administratia ocupa totul, creatia nu mai exista. Administratia in Romania este ceva care te uzeaza peste poate. In plus, legislatia romaneasca este bazata pe ideea de suspiciune si nu corespunde legislatiei occidentale bazate pe ideea de incredere.
Mi se cer niste garantii atunci cand fac contracte cu institutii occidentale de cultura pe care acestea din urma le resping pentru ca nu intra in cutuma lor. Trebuie sa respect legea romaneasca si, in acelasi timp, sa ma fac credibil si lor: este o acrobatie foarte costisitoare, pe care o fac cu eforturi supraomenesti.
Cei din strainatate nu vor sa dea scrisorile de garantie pe care le cere legea romaneasca, sa aiba un avans de 30%, in conditiile romanesti, avansul pentru ei fiind de 50%.
In plus, nu toate salile accepta sa lucreze in conditiile legii romanesti a achizitiilor publice. Ei lucreaza cu anumite firme de promovare si, daca nu le acceptam, atunci nu discuta - ori noi trebuie sa facem licitatie publica pentru fiecare oferta de servicii.
Ati pierdut contracte?
Aceasta rigiditate a legii romanesti m-a facut sa pierd sali importante. Anumite edituri, bunaoara, nu accepta sa lucreze in conditiile punerii pe masa a bilantului contabil pe ultimii doi ani. Acest lucru e o prerogativa a Fiscului din statul respectiv. Legea romaneasca este absurda, pentru ca are la baza suspiciunea ca cel cu care inchei contractul este un infractor potential.
Se poate schimba aceasta lege?
Am facut demersuri pe langa presedintie si pe langa guvern sa fiu sprijinit pentru modificari punctuale ale legislatiei in vigoare. Procesul este foarte lent. Daca aceste modificari nu se fac, sarcina mea devine din ce in ce mai complicata.
Directorul de la Paris si-a dat de curand demisia. Cine il va inlocui?
Potrivit Legii de functionare a Institutelor exista o multipla subordonare, MAE asigura cheltuielile de intretinere si de chirie pentru cladiri, precum si salarizarea intregului personal, iar ICR asigura costurile programelor derulate prin intermediul acestor Institute.
Pana acum, cheltuielile pe administratie sunt mult mai mari decat cele pentru programe. Domnul Portocala stia de toate aceste lucruri. Magda Carneci, director adjunct, a preluat conducerea Institutului. Ma voi gandi pana la sfarsitul lui februarie pe cine numesc acolo.
Ce proiecte aveti pe 2007?
In primul rand, sa ne consolidam prin crestere, nu in extensie, ci in profunzime. Filosofia mea este sa fiu un partener sistematic si credibil. Nu introduc proiecte noi, ci vreau sa le consolidez pe cele existente.
Simona Chitan