Editura Polirom a publicat in colectia Biblioteca Polirom, primul volum al seriei de opere complete Jorge Luis Borges, sub titlul "Moartea si busola. Proza completa 1", intr-o excelenta editie ingrijita de Andrei Ionescu, responsabil si pentru cuvantul inainte si tabelul cronologic. Traducerea este semnata de Irina Dogaru, Cristina Haulica si Andrei Ionescu. In cadrul volumului sunt reunite o parte din povestirile care i-au adus celebritatea lui Borges, un autor care a evitat in proza sa fantastica temele si temerile facile, mult uzate de alti scriitori de mai mica sau mai mare importanta, pentru a oferi o viziune complexa si universala asupra existentei umane.
Temerile, dorintele, intrebarile si enigmele celui care privea cu o oroare dependenta cosmarul, pe care il botezase "iapa noptii" (de la englezescul nightmare), fascinatia in fata lumii, pe care Borges o privea cu o uimire mereu noua, incercarea de a identifica si intelege necesitatea prezentei misterului, paradoxurile logicii si fascinantele personaje, reale sau nu, ale unei istorii existente sau imaginare, se regasesc intr-o opera complexa si unica.
Simplitatea aparenta a stilului ascunde insa o profunzime greu de atins si aproape imposibil de depasit. Este ciudat si fascinant astazi ca Borges a incercat sa-si nege mereu conditia de scriitor, ajungand sa-si ceara scuze in interviuri pentru cartile publicate, sa refuze reeditarea unor titluri sau sa o permita doar in urma unei cenzurari cu alura de masacru. Borges a incercat chiar sa cumpere intregul tiraj al unora dintre carti, distrugand numeroase exemplare si pandindu-si cititorii pentru a le cere scuze ca le iroseste timpul. Cel pe care menajera sa, o femeie simpla, il numea intr-un faimos (si controversat) interviu "pobrecito" nu s-a considerat nicicand altceva decat, cel mult, un poet mediocru, care scrie pentru ca nu stie sa faca altceva util.
Orbirea care i-a blocat aproape pentru totdeauna accesul la lumea literei scrise sau tiparite nu l-a impiedicat sa continue sa creeze, chiar daca de aceasta data mai ales prin dictare. Pentru Borges orbirea nu era intuneric, ci o umbra difuza, un ocean galben in care incerca sa navigheze cu ajutorul prietenilor si al amintirilor.
Un adevarat scriitor universal, opus cu toata fiinta sa oricarei particularizari si evitand sa emita judecati despre valoarea operei sale - cu exceptia unor auto-critici vehemente si adesea nedrepte - a parut multora un actor, un cabotin sau un copil batran, care in spatele ochilor stinsi nu facea decat sa se joace de-a existenta si literatura, spre uimirea si uneori stupefactia celor din jur. Este greu de imaginat astazi literatura secolului trecut fara Borges, iar initiativa editurii Polirom, de a-l reda pe acesta publicului intr-o prezentare deosebita nu poate decat sa bucure, ca un gest de cultura necesar.
Primul volum este alcatuit din povestirile publicate initial in Evaristo Carriego (1930), Istoria universala a infamiei (1930), Istoria eternitatii (1935) si Fictiuni (1944).
Jorge Luis Borges - Moartea si busola. Proza completa, Editura Polirom, Colectia Biblioteca Polirom, Iasi, 2006