"Caut asadar morala zilelor in care traim. Incerc saclarific posibila optiune a unui om, fata cu sine si cu lumea, in anul de gratie 1948." In aceasta cautare, Sartre avea sanse intalneasca cu problema adevarului sub o lumina particulara; abordase deja aceasta problema n Caiete pentru o morala(1947-1948); cateva luni mai tarziu ii cadea in mana Despre esenta Adevarului, traducerea unei conferinte a lui Martin Heidegger, recent aparuta. |
E posibil ca lectura opusculului, la care Sartre face aluzie, sa-l fi incitat sa-si precizeze propria conceptie despre adevar si sa fi avut, un scurt moment, intentia de a publica Adevar si existenta. In orice caz, printre scrierile postume ale perioadei sale de maturitate, aceasta este singura care, dupastiinta noastra, se prezintaca un text complet. Pentru autorul Fiintei si neantului, e vorba de a evalua rolul ideii de adevar in intersubiectivitatea existentilor - dupacum reiese din titlu, care ii apartine.
"Totul imi este dat de la bun inceput sub o forma nediferentiata, in chip de corelatie cu proiectul meu nediferentiat de a exista si, prin comprehensiune originara, inteleg ca, alegandu-ma pe mine insumi, voi alege totodataluminarea anumitor plaje intramundane. Ca atare, a spune caignor in mod originar inseamna a spune caadevarul este posibilitatea mea, ca el ma asteaptasi ca eu sunt fiinta prin care adevarul va veni din interior in lume."
Jean-Paul Sartre, Adevar si existenta, Editura Nemira, Colectia Totem, Bucuresti, 2006, Pret 14.15 Ron