AFACERI DE FAMILIE. FRATI SI SURORI IN ARTA
Exista vreo legatura intre destinele artistilor din aceeasi familie ? La aceasta intrebare incearca sa raspunda expozitia inedita "Afaceri de familie. Frati si surori in arta", deschisa din 14 iunie la Centrul de Arta din Bruxelles.
Bazata pe un studiu sistematic al creatiilor semnate de peste 1500 de frati si surori din diverse perioade si grupari artistice, manifestarea prezinta peste 100 de lucrari -majoritatea fiind tablouri si desene, dar si sculpturi, instalatii si lucrari multimedia. Este un studiu fascinant si inedit, deschis tuturor amatorilor de arta, imbinand in chip fericit stiinta si artele plastice.
Expozitia este impartita in sase sectiuni : Frati si surori, Mituri si legende, Povesti de dragoste, Pionierii artei moderne, Dinastii, Simbioze, care incearca sa prezinte in extenso domenii si perioade artistice diverse.
Prin juxtapunere, nume importante ale artei, precum Jan si Pieter Breughel, Marcel si Suzanne Duchamp. Alberto si Diego Giacometti, fratii Bosschaert, surorile Martin se intalnesc peste timp cu nume mai putin cunoscute, poate chiar uitate.
Scopul manifestarii este de a ajuta vizitatorul sa inteleaga mai bine relatia dintre artistii aceleiasi familii. Cum s-au format acestia crescand impreuna, cum si cat de mult s-au influentat, poate fara stirea lor, ce experiente comune au trait, ce teme si tehnici ii diferentiaza sau apropie ? Legaturile de familie duc la rivalitate sau dimpotriva la cooperare ? Cum poate fratele unui geniu al artei sa gaseasca forta pentru a deveni la randul sau un artist, chiar daca unul e mediocru si cat de mult conteaza influenta adesea strivitoare a celui mai talentat ? In ce masura notorietatea unui nume este o pista de lansare si pentru ceilalti membri ai familiei ? Nenumarate intrebari, cu tot atatea raspunsuri si interpretari ce urmeaza a fi descoperite. Perioada acoperita de expozitie se situeaza intre secolul VIII si arta contemporana, abordand toate curentele si scolile importante. Cam o treime din lucrarile expuse sunt semnate de artisti contemporani, o treime de artisti din secolele XIX-XX, restul datand din antichitate, inceputul Evului Mediu pana la Renastere si Baroc.
Cea mai veche lucrare din expozitie este realizata de Harlinde si Relinde, doi artisti-frati sanctificati ulterior, care au trait in secolul VIII la Manastirea Maaseik, unde se pare ca au realizat mai ales lucrari textile, dar au scris si texte religioase.
In Evul Mediu, la fel ca in epoca moderna, importanta primului nascut a facut ca fratele mai putin "grabit" sa fie automat in planul al doilea, cu mai putine sanse de succes. Primul nascut se bucura de privilegii diverse, de la dreptul de a se inscrie la ateliere si de a primi cea mai mare parte a mostenirii pana la sprijinul parintilor in gasirea unor sponsori. Si chiar daca era mai putin talentat, avea sanse mai mari sa reuseasca.In perioada Barocului fratii lucrau adesea impreuna, ca un cuplu, dar abia in perioada romantica vor aparea primele eforturi artistice comune, in adevaratul sens al cuvantului.
De-a lungul secolului XIX ideea de familie si-a pierdut din importanta, pentru ca la inceputul secolului XX sa se stinga si ultima dinastie de artisti, care si-a atins apogeul prin Pissarro. A urmat artistul modern, care s-a eliberat de povara traditiei si legaturilor de familie, valorificandu-si talentul si ideile mai mult decat orifinea. Nu este de mirare ca majoritatea artistilor importanti din acea perioada, care aveau si un frate atras de arta, au folosit pseudonime : Balthus, Jacques Villon, Naum Gabo, Rekerb, de Chirico. Ulterior, dupa ce ultima utopie sociala s-a sfaramat in Europa de Est, a revenit in lumea artistica acea colaborare intre frati uitata inca din perioada romantica.
14 iunie 2006