El a fost invitat in Romania pentru a participa la lansarea antologiei "Teatru portughez contemporan", semnata de Andreea Dumitru si editata de Fundatia Culturala "Camil Petrescu" - revista Teatrul azi.
Prima intalnire cu Carlos J. Pessoa a avut loc luni, in cadrul Festivalului Dramaturgiei Contemporane, dupa spectacolul-lectura regizat de Claudiu Goga, cu piesa altui dramaturg portughez, Pedro Eiras, "Scrisoare catre Casandra", inclusa in aceeasi antologie. Carlos J. Pessoa a vorbit despre generatia de autori portughezi din timpul regimului fascist in Portugalia, despre cea de dupa revolutia din 1974, cand dramaturgia a inregistrat o explozie de diverse texte, reprezentand o descatusare, apoi despre autorii care au scris dupa aderarea Portugaliei la Uniunea Europeana, in 1986.
Aceste trei generatii de dramaturgi sunt reprezentate cu piese traduse in romaneste in antologia "Teatru portughez contemporan". Toate textele au fost scrise dupa 1990. Carlos J. Pessoa, in varsta de 41 de ani, face parte din generatia de dupa revolutia portugheza, trezita ca dupa o "mahmureala".
"Intrarea, in 1986, in UE a contat mult pentru Portugalia. S-au creat multe companii de teatru independent, pentru ca au aparut si bani. Era nevoie de texte noi, la zi", a spus Pessoa, adaugand ca teatrele independente din Portugalia sunt sprijinite in mare masura de stat. In opinia sa, necesitatea unei dramaturgii "la zi", a unor texte care sa prezinte "realitatea contemporana", a fost dictata de existenta teatrelor de garaj, ce functionau, odata cu crearea lor, pe baza textelor clasice.
Acum, acest gen de teatru "militeaza pentru o comunicare cu societatea, ca sa prezinte realitatea, sa aduca o inovatie din punct de vedere al textului". Vorbind si despre "rezistenta portugheza" din timpul fascismului, Carlos J. Pessoa a invocat dramaturgia ca o necesitate: "Vrem sa mobilizam gandirea si sa combatem resemnarea prin textele scrise, prin teatru, pornind de la trecutul si prezentul poporului portughez", a spus el.
Pessoa reprezinta generatia de creatori de teatru care se afirma exclusiv in contextul unui regim democratic. Vasta sa productie dramatica este aproape in intregime articulata pe activitatea Companiei Teatro da Garagem, pe care a infiintat-o si o conduce. Andreea Dumitru a declarat, pentru ROMPRES, ca dramaturgia portugheza este aproape necunoscuta in Romania si nici dramaturgia romaneasca nu este reprezentata in Portugalia, de aceea au fost cautate texte pentru antologie "care i-ar putea interesa pe regizori, texte infipte in realitate, cu toate problemele existente".
Prima lansare a volumului "Teatru portughez contemporan" va avea loc luni seara in cadrul Festivalului Dramaturgiei Contemporane de la Brasov. Apoi, antologia va fi prezentata la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, unde Carlos J. Pessoa se va intalni si cu studentii. Cartea va fi lansata si la Facultatea de limbi straine a Universitatii Bucuresti.