Interviu Revista CulturA, saptamanal editat de Fundatia Culturala Romana
3 august 2006
Revista Cultura: Cum apreciati situatia pietei de arta din Romania, in privinta marimii, a importantei artistilor, a valorii tranzactiilor, a dinamicii acestora ? E comparabila situatia de la noi cu cea din Occident ?
Gabriela Paun (artline.ro): Dupa 1990 a inceput conturarea unei noi piete - piata de arta. In maturizarea acesteia un factor esential este timpul, iar de atunci si pana in prezent s-a scurs un timp insuficient pentru sedimentarea elementelor implicate intr-un astfel de proces. Circuitul cerere, cumparare, profit intampina in acest segment si problema cotatiilor. Clientii doresc rigoare, iar cei straini solicita sa consulte anuare, cataloage care sa includa preturi de vanzare, dar acestea lipsesc in Romania pentru arta contemporana. Cu atat mai mult, astfel de date nu se transmit anuarelor internationale de vanzari, ceea ce reprezinta un obstacol pentru integrarea artistilor romani intr-un circuit extern.
Cu toate acestea, exista o dinamica a pietei de arta generata de oferta de calitate si de un segment de clienti, in general cu varste intre 35 si 45 de ani, oameni deosebit de ocupati si pentru care si achizitionare unei lucrari, un lucru de altfel placut, devine o grija in plus in tumultul grijilor cotidiene. Iata de ce cu atat mai mult se simte nevoia aparitiei unor specialisti care sa ii reprezinte in acest gen de tranzactii. Cumparatorii sunt avizati, educati si contrazic o impresie destul de generala la noi, aceea ca achizitiile in Romania constau doar in imobile si masini.
(...)
Revista Cultura: Cat de importanta este promovarea pentru un artist mai tanar sau chiar pentru unul consacrat ? Cine ar trebui sa se ocupe de acest aspect : galeriile, artistul insusi, uniunile de creatie si Ministerul Culturii ?
www.artline.ro: Este adevarat ca sunt necesare costuri pentru o promovare activa, dar de multe ori si energia este limitata din cauza dezamagirilor care apar zi de zi intr-un sistem care nu functioneaza tocmai bine. Sunt multe actiuni care pot genera roade, din pacate lucrurile devin insa uneori prea statice. Misiunea revine, bineinteles, si statului roman, dar in aceeasi masura galeriile fac pasi in acest sens, in ultimul timp fiind inregistrate participari ale unor tineri artisti, prin intermediul unor galerii private, la targurile internationale de arta.
Ca artist ai nevoie de perseverenta, solutiile nu sunt foarte la indemana, dar le poti gasi si totul se construieste in timp. Fermitatea, dar si increderea, un contract riguros cu o galerie care te poate reprezenta sunt esentiale. Fermitatea nu pare insa atat de la ea acasa in Romania si aluneca mult prea mult spre ceea ce nu inseamna, in nici un caz, flexibilitate.
In cazul unei galerii virtuale cum este artline.ro vanzarile au fost realizate si in afara Romaniei pentru artisti consacrati, dar in aceeasi masura si pentru cei tineri. Interesul pentru arta romaneasca este cert si lumea Internetului pare o lume egalitara, in care diferentele de nationalitate sunt diminuate.
imagine : tablou, Constantin Daradici - colectie privata