Anthony van Dyck (22 martie 1599 - 9 decembrie 1641), pictor flamand, desenator, gravor, portretist, a lucrat si in Italia si Anglia.
Este considerat cel mai important succesor al lui Rubens, fiind din punct de vedere artistic un egal al acestuia. S-a bucurat de un deosebit succes ca portretist, dar a realizat si decoratiuni interioare si modele de tapiserii. A acordat o deosebita atentie gravurii. Intre 1632 - 1644 a lucrat numeroase gravuri, cu ajutorul unui grup de maestri gravori, remarcandu-se in special in iconografie, cu portrete si scene. Lucrarile sale erau foarte apreciate in intreaga Europa Occidentala, dar mai ales in Olanda, Anglia si Italia.
Nascut la Antwerp, van Dyck era fiul unui bogat negustor de matasuri. Un talent precoce, la varsta de 11 ani era deja ucenicul artistului flamand Hendrik van Balen. In 1618, inainte de a implini 19 ani, van Dyck era acceptat ca membru al ghildei pictorilor din Antwerp si isi va petrece urmatorii doi ani lucrand in atelierul lui Peter Paul Rubens, care ii va influenta decisiv stilul. In scurt timp van Dyck ajunge sa isi imite maestrul, lucrand intr-o maniera aproape identica.
Van Dyck calatoreste in Italia intre 1620 - 1627, bucurandu-se de un deosebit succes ca portretist, formandu-si un stil personal, matur, usor de recunoscut prin eleganta si detaliu. Portretele sale sunt puternic idealizate, si de aceea foarte populare printre nobilii italieni. Influentat de artisti venetieni precum Titian, Paolo Veronese sau Giovanni Bellini, Van Dyck incepe sa foloseasca si o gama de culori mai puternice.
A fost unul dintre artistii preferati ai aristocratilor italieni, reusind sa realizeze portrete de un realism si asemanare uluitoare.
Revine in Antwerp in 1627 si va ramane aici pana in 1632, realizand in special portrete si scene religioase. Se stabileste la Londra in 1632 si lucreaza ca pictor la curtea Regelui Charles I, care ii confera si rangul de cavaler in scurt timp. Aristocratii englezi ai vremii ii comanda numeroase portrete, iar stilul artistului devine mai relaxat si luminos, cu tuse mai dense, dar si marcat de o anumita superficialitate si graba, datorate numarului foarte mare de comenzi. In 1635 van Dyck termina si capodopera sa, Charles I in costum de vanatoare, foarte apreciat de monarh. Artistul a murit la Londra.