aCrucea filozofului Mircea Vulcanescu de la Aiud este infipta intr-o tufa, intre doua cotete de porcia
Oricat de incredibil ar parea, Bienala de Arta Baltica de la Szcecin nu se va desfasura anul acesta intr-un spatiu fizic, ci in cladirile virtuale pe care le construieste artistul roman Bogdan Achimescu pe baza unor fotografii de satelit si a catorva mii de poze cu detalii de arhitectura.
Bogdan recreeaza cladirile unui intreg complex portuar din secolul al XIX-lea, urmand ca in oraselul-port care va rezulta sa expuna 16 artisti din Polonia si Germania. Lucrarile, livrate sub forma digitala, vor fi introduse in spatiile 3D construite pe calculator, iar singurul loc in care ele vor functiona impreuna va fi intr-un film documentar al bienalei.
Bogdan Achimescu a plecat din Romania natala in 1990 si s-a stabilit in Polonia, dar acum isi doreste sa revina in tara, cat mai curand, pentru a procura un… tractor. Prin expunerea acestuia intr-un muzeu din Germania, Bogdan Achimescu si grupul berlinez UrbanArt vor sa convinga fosta RFG ca are nevoie de ajutor structural in cadrul EU si ca Romania poate ajuta.
Artistul a dobandit experienta in sinteza 3D, in urma proiectului in derulare numit Romanian Open Source, proiect care implica recrearea tridimensionala a diverse obiecte fotografiate in Romania, pe care el le numeste `instalatii involuntare`.
Bogdan explica: `Instalatia, mai ales pentru cineva din Romania, este cel mai natural mod de exprimare. Mai natural ca pictura, care e elitista, sau ca fotografia, care e banalizata. Daca mergi pe o strada din Bucuresti, vezi doar instalatii la stanga si la dreapta. Iar o casa de la tara e tot o instalatie, cu cuptor de paine, cu antena-satelit si cu poarta sudata si vopsita colorat. Am spus ca mai ales pentru cineva din Romania, fiindca un austriac, de pilda, nu construieste mai nimic in afara standardelor; un roman, in schimb, traieste numai in afara lor. De faza in care ne e rusine de casele scorojite sper ca am trecut cu totii. Mi-a luat o vreme sa le inteleg acestor obiecte umorul si curajul, hedonismul, frumusetea si sinceritatea. Mi-as dori foarte mult sa pot face instalatii la fel de minunate ca joagarele - automotoare pe sasiu sudat din corniere - care strabat Romania echipate cu motor de pompa industriala si fara directie asistata. Ca sa realizez ceva la fel de ciudat si de relevant, nu trebuie practic sa invat nimic nou, ci doar sa uit una-alta despre mofturile de artist`.
Astazi, Achimescu se poate lauda cu o opera ce cuprinde nu numai lucrari de arta plastica, ci si scrieri de fictiune, instalatii, activitati teoretice si de interactivitate si lucreaza exclusiv in mediu digital. Bogdan Achimescu afirma ca Romania ramane, pentru el, un teritoriu de inspiratie, chiar daca reprezinta cateodata si o lume pentru care isi face griji.
Ar vedea instalatiile pe care in mod frecvent si consecvent le creeaza in orase romanesti precum Bucuresti - pentru complexitatea si vitalitatea urbei, Timisoara - orasul de care e legat afectiv, Cluj - datorita aceleiasi apropieri sentimentale pe care o resimte fata de Timisoara, la care s-ar adauga dorinta de a persifla `elementele urbane instalate de Gheorghe Funar`, sau Aiud - `pentru ca in cimitirul detinutilor politici, crucea filozofului Mircea Vulcanescu inmormantat acolo este infipta intr-o tufa, intre doua cotete de porci` si ca `dincolo de faptul ca aceasta configuratie urbanistica spune ceva foarte important despre noi, romanii, ar fi deosebit de dificil sa produc ceva la fel de puternic, care sa se raporteze la aceasta instalatie fara sa dispara in umbra si in mirosul ei, si fara sa ii ofere un raspuns primitiv din partea mea`. (Ciprian MARINESCU)