Scepticii, carcotasii de profesie ar trebui sa lase capul in jos. Adica cei care au pierdut timp pretios cu imaginarea nodurilor in papura, chipurile fatale unui festival proiectat oarecum la capatul unei lumi, la rascrucea drumurilor de apa, asa cum este `Anonimul`.
Prea aproape de atatea ispite ale vacantelor s-a spus, si prea departe de ceea ce numim un spatiu propice unei bune proiectari si receptari a filmelor de catre cei multi. Pana si un profesionist al punerii pe picioare a festivalurilor internationale, precumA Moritz de Hadeln, s-a inselat.
Invitat ca presedinte al juriului celei dintai editii, fostul director de la Berlin, apoi de la Venetia, se indoia de posibilitatea atragerii unui mare numar de spectatori-cinefili, soarta `Anonimului` fiind amenintata, dupa parerea sa, de elitismul impus deA capacitatea restransa a celor trei sali din incinta complexului nou inaltat.
Ceea ce se pierdea din vedere era mobilitatea tinerilor nesperiati de distante. A fost de ajuns sa afle ca la Sfantu Gheorghe se pot vedea filme bune, din recolta recenta a productiei mondiale, dar si varfurile cinematografului national, pentru a se muta, cei mai multi cu cortul, in inima Deltei.
Asa se face ca luarea cu asalt a amfiteatrului din camping, prefigurata inca de la cea de a doua editie, s-a transformat in realitate. Anul acesta, peste 1.500 de spectatori si-au ocupat locurile in fata imensului ecran in aer liber. La mijlocul lunii august, Sfantu Gheorghe devine un loc de pelerinaj cinefil.
Dar si de dialog, exercitiu a carui lipsa se simte, din pacate, la intalnirile bucurestene. Am putut sa constat, aici, o incurajatoare tendinta de a transforma prezenta cineastilor importanti in prilejuri de a afla raspuns unorA intrebari care, altfel, ar ramane, poate, multa vreme suspendate. Chiar daca nu toate intalnirile pot fi master class, o lectie de cinema tot se contureaza, asa cum s-a intamplat dupa proiectia filmului lui Cristian Mungiu: cred ca raspunsurile sale ii vor ajuta pe cei interesati sa vada in `4 luni, 3 saptamani si 2 zile` adevaratele dimensiuni ale dramei, sa reflecteze asupra repetatei asertiuni a autorului: `Nu este un film despre avort`.
Astazi, inainte deA inchidere, invitatia la un colocviu ai carui protagonisti speram sa fie tot spectatorii, se anunta incitanta, pentru ca are in vedere toate filmeleA unei selectii inspirate (autor: criticul Alex. Leo Aerban), ce a avut in vedere varietatea tematica si, deopotriva, geografica. S-au vazut creatii liturgice precum `Exilul`, semnat de un cineast rus tarkovskiano-bergmanian, Andrei Zviaghintev, altele impregnate de rigoarea documentarului - `Casatoria Tuyei` de Wang Quanan (China), castigatorul Ursului de Aur din acest an,A cronici de familie, `Fratele meu e singur la parinti` (Daniele Luchetti, fost asistent al lui NanniA Moretti), `Fratele meu se insoara`A (Jean-Stephane Bron, Elvetia), performante regizorale in regimul unui intimism rascolitor cum este `Interviu`, al cunoscutului actor american Steve Buscemi, `omul` fratilor CoenA (Fargo, Big Lebowski), debuturi neezitante: `Londra-Brighton` de Paul Andrew Williams (Marea Britanie) si `CaliforniaA Dreamin’ (nesfarsit)`.
Cred ca lui Cristian Nemescu i-ar fi placut programarea din camping, dupa concertul formatiei Nightloosers, insufletita de Hanno Hofer care, la ora de fata, a lasat chitara pentru a decide, impreuna cu Cristina Corciovescu si premiantul de anul trecut, Jean-Julien Chervier, soarta premiilor sectiunii de scurt metraj de fictiune. Nici lorA nu le va fi usor. Multe titluri, printre care si trei romanesti: `Lectia de box` (Alexandru Mavrodineanu), `Acasa` (Paul Negoescu), `Balastiera` (Adina Pintilie). Un bob zabava.A Doar cateva ceasuri ne mai despart de strigarea castigatorilor.