Capacitatea salii de la cinema Republica, de 1.000 de locuri, a fost depasita de numarul celor care au stat pe jos, pina aproape de ecran, inghesuiti pe scari sau intre scaune, pentru a vedea '4 luni, 3 saptamini si 2 zile'. In Romania anului 1987, Gabita (interpretata de Laura Vasiliu), o studenta la Politehnica, se pregateste sa faca un avort. Colega ei de camera, Otilia (interpretata de Anamaria Marinca), este cea care o ajuta sa treaca prin acest moment, devenind, de fapt, personajul principal al povestii. Otilia imprumuta bani de la cine poate ca sa stringa 3.000 de lei (cit aflasera ele ca ar costa A'treabaA'), merge sa ii rezerve Gabitei camera de hotel, sa se intilneasca cu A'mediculA', domnuA Bebe, sta sa o ajute pe colega ei, dar, in acelasi timp, incearca sa isi multumeasca si prietenul, care o chemase la aniversarea mamei sale. Totul se intimpla intr-o singura zi si nimic nu merge asa cum fetele planificasera. Disperarea Gabitei, care nici macar nu e sigura in ce luna se afla sarcina (A'Poate ca e peste patru luniA'), o face pe Otilia sa accepte cererea lui domn Bebe, care dorea 'plata in natura' de la ambele fete. 'Ce credeati, ca intru eu la puscarie pentru 3.000 de lei?', se ambaleaza 'medicul'.
Odata treaba terminata, el pleaca, dar odiseea Otiliei continua, deoarece ea trebuie sa scape de urme. Dupa sfatul lui Bebe, arunca avortonul in ghena de gunoi a unui bloc. A'Senzational! Sa filmezi 110 minute din 13 planuri e senzational! Marinca, extraordinara! Filmul este o exorcizare pentru o natiune care a trait niste istorii pe care nu le stie. Si acum le afla. Iar Oleg Mutu a tinut camera absolut extraordinar. Tocmai am votat filmul si pentru competitia de la TIFFA', spune Adrian Demian-Groza, analist media la firma Trend Communication. 'Acest film inseamna punerea Romaniei pe harta cinematografica cu un punct rosu care pulseaza. Filmul are, in primul rind, un scenariu foarte bun, excelent cizelat. Iar interpretarea actorilor este fara nici o fisura', considera si criticul de film Alex. Leo Serban. A'M-am apucat sa fac film nestiind in ce consta astaA' Intr-un scurt interviu pentru Cotidianul, Cristian Mungiu descrie cea mai grea scena a filmului care a cistigat Cannes-ul. Care a fost cel mai greu lucru de filmat? Cel mai complicat mi-a fost sa fac secventa de zece minute cu zece insi la masa. A fost foarte greu, tehnic, sa lucrezi cu zece actori care trebuie sa isi aminteasca textul, exact ce vrei tu de la ei, sa nu uite, sa nu intre niciodata cu replica mai devreme sau mai tirziu cu o silaba fata de cel dinainte, pentru ca nu se mai intelege nimic. Am filmat cele mai multe zile si cei mai multi metri de pelicula - 5.000 de metri - pentru ea. Apoi am folosit numai ultima dubla, restul s-a dus la cosul de gunoi.
La iesirea de la film, unii spectatori chiar spuneau ca ar fi fost excelenta scena cu pricina pentru un scurtmetraj... Da, inteleg de ce s-a spus chestia asta, pentru ca are un fel de rotunjime a ei in sine si descrie o lume intreaga secventa aia. Spune mai multe lucruri despre mentalitati, si despre raportul de clase sociale de atunci si despre diferenta de pareri intre generatii decit o gramada de filme intregi. Crezi ca juriul de la TIFF va putea sa 'uite' de premiul tau la jurizarea celor 12 filme din competitia pentru Trofeul Transilvania? Nici un altfel de premiu pe care il vom lua sau nu il vom lua nu are cum sa egaleze, in materie de recunoastere, cele doua premii importante pe care le-am primit noi la Cannes, deoarece pentru mine Premiul FIPRESCI este la fel de prestigios. Dar mi se pare absolut normal ca membrii acestui juriu sa incerce sa se detaseze de premiul pe care l-am luat si sa judece dupa gusturile si parerile proprii.
Dupa succesele romanesti din ultimii ani, ar putea aparea multi noi doritori de a face film. In ce capcane sa nu cada? Hm... stii, e foarte greu sa dai sfaturi. Si eu m-am apucat sa fac film nestiind exact bine in ce consta chestia asta. Ii incurajez foarte tare pe acei oameni care simt ca au ceva de povestit sa vina sa faca film si ii descurajez pe cei care vor sa faca film pentru 'glamour'-ul de a se vedea fotografiati cu blitul in ochi. Mai multe despre Nicolas Roeg, invitat special la TIFF, pe www.cotidianul.ro/select Camelia Jula