Considerat de multi critici capodopera lui Tarkovski si poate cel mai bun film biografic dedicat unui pictor, Andrei Rubliov a fost de la bun inceput chiar mai mult decat atat. Un film care la fiecare vizionare pare sa dezvaluie mai multe secrete si sensuri, o pelicula pe care poate multi ar fi dorit sa o imite, dar nu au avut curaj, povestea vietii unui pictor de icoane si a unei perioade din istoria Rusiei plina de conflicte, drame si creatie.
2. The Agony and the Ecstasy (1965)
Inspirat de popularul roman omonim publicat de Irving Stone, filmul regizat de Carol Reed a fost de la bun inceput un proiect ambitios si mai ales un pariu riscant, pentru ca incerca sa prezinte nu doar capitolul esential din biografia lui Michelangelo - interpretat magistral de Charlton Heston - ci si ambianta politica si culturala a epocii, normele estetice si influenta decisiva a Bisericii in lumea artei, lupta artistului pentru capodopera sa (Capela Sixtina), era biografia cinematografica a unui creator ce incerca sa depaseasca in maniera sa chingile si limitarile impuse din exterior pentru a incerca sa ofere lumii o alta viziune, peste tot ce se facuse pana atunci. Si la final, in ciuda temerilor, Reed a stiut cum sa foloseasca distributia de invidiat si sa dea nastere unui Michelangelo viu, complex, convingator.
3. Frida (2002)
Chiar daca Salma Hayek nu a fost prima alegere pentru rolul principal din filmul regizat de Julie Taymor la sfarsit, dupa ce pelicula a fost un rasunator succes de critica si public, s-a dovedit singura optiune posibila, pentru ca Hayek pare sa se identificat cu personalitatea si mai ales suferinta Fridei intr-o maniera inimitabila. Un film a carui productie a fost dificila, si nu - asa cum se intampla de regula - in ratiuni pur financiare, ci pentru ca toti cei implicati au incercat sa construiasca o poveste biografica nu doar cat mai aproape de adevarata Frida Kahlo, cu suferinta, dramele si picturile ei, dar si cat mai "frumoasa", in maniera clasica.
4. Pollock (2000)
Cand Ed Harris a anuntat ca va juca rolul principal in acest film dedicat unui nume controversat si cu o colosala influenta asupra artei moderne parea ca este doar o joaca, un proiect dedicat unui usturator esec, o idee fara nicio sansa de a deveni realitate. Insa Harris, care avea sa ofere o interpretare greu de egalat pentru Jackson Pollock - un admirator al pictorului, s-a documentat indelung si cu pasiune - a avut temeritatea de a semna si regia, si surprinzator pentru multi dintre cei care urmareau de la distanta productia rezultatul final a fost admirabil. Poate ca au fost si critici nu tocmai entuziasti, dar multi dintre cei care il adorau pe Pollock au gasit in acest film o imagine cat se poate de realista si plina de forta.
5. Mr. Turner (2014)
Excentric? Se poate spune si asta. Luptandu-se - ca multi alti colegi de generatie si penel - cu proprii demoni, fara vreo speranta ca ii va invinge vreodata? Categoric, si in buna masura pentru pictorul J.M.W. Turner aici se gasea o buna parte din inspiratia sa. Un artist cu totul dedicat picturilor sale, si in acelasi timp incapabil sa scape cu totul de viata cotidiana si dramele ei, ascunzandu-se in atelierul sau ca un refugiu in fata unei lumi ostile, Turner este un personaj complex, pline de umbre si lumini.
6. Renoir (2012)
Un film recent, in care pariul regizorului Gilles Bourdos pare sa fi fost "imaginea va fi pe masura picturilor semnate de Renoir". Interesant si ca batranul maestru Renoir nu este doar un artist dedicat pana la obsesie creatiei sale, ci este inainte de toate un tata ce isi primeste alaturi fiul, pe Jean Renoir, intors acasa pentru a se reface ce fusese ranit pe front. Si nu singur, ci insotit de o frumoasa tanara, care aduce noul, inspiratia si vitalitatea in viata fiului si tatalui.
7. Lust for Life (1956)
Kirk Douglas interpretandu-l pe Vincent van Gogh, Anthonny Quinn ca Paul Gauguin, James Donald in rolul generosului Theo van Gogh. Suficient pentru a atrage atentia oricarui iubitor de film, chiar si unul care prin absurd nu a auzit pana acum de genialul pictor atat de lipsit de succes in timpul vietii si considerat astazi unul dintre numele esentiale ale artei europene. Pornind de la un alt roman scris de Irving Stone, este povestea in maniera hollywood-iana a perioadei celei mai dificile si in egala masura prolifice din viata pictorului, cand se produce ruptura dureroasa, arta devine esentiala pentru a-l ajuta sa reziste unui lung sir de dezamagiri, relatia cu Paul Gauguin este tot mai dificila si greu de suportat, totul ducand intr-un tragic final la refugiul dintr-un mic sat si sinucidere. O film clasic despre un pictor a carui biografie ramane si astazi plina de enigme si controverse.
8. Modigliani (2004)
Pablo Picasso a fost marele sau rival, dar in ce masura tocmai tensiunea dintre cei doi l-a ajutat pe Amedeo Modigliani sa lucreze mai mult, mai bine, sa se depaseasca pe sine si sa incerce in permanenta sa demonstreze ca este cel mai bun? Cat de important a fost Picasso in viata pictorului, cat de mult a fost influentat de numeroasele sale iubiri, unele cu final tragic, ce s-ar fi intamplat daca Modigliani ar fi fost inteles, acceptat si sprijinit de cei din jurul sau, daca marele public si criticii ar fi inteles ce isi dorea artistul sa transmita si cum ar fi aratat viata artistica a Parisului vremii in acest caz? Si cum l-ar fi interpretat altcineva decat Andy Garcia pe Modigliani?
9. Vincent and Theo (1990)
Un alt film dedicat lui Vincent van Gogh, de aceasta data in "versiune" Tim Roth si sub bagheta lui Robert Altman, concentrat asupra relatiei dintre cei doi frati si mai ales a rolului pe care Theo l-a jucat in viata si cariera lui Vincent. Cum s-ar fi descurcat acesta fara singurul sau sprijin moral si mai ales material, care nu ezita adesea sa faca datorii pentru a-i trimite fratelui culori si bani pentru traiul zilnic. Ar fi reusit Vincent sa isi dedice practic intreaga viata picturilor sale, chiar fara sa se bucure de succesul indelung visat, daca Theo nu ar fi sacrificat atat de mult pentru acest vis? Si marea intrebare: fara Theo ar fi existat un Vincent van Gogh?
10. Klimt (2006)
John Malkovich devine Klimt in aceasta pelicula, un Klimt la un pas de moarte care isi aminteste cu entuziasm, nostalgie si devotiune frumusetea momentelor unei existente nu foarte indepartate, dar cu siguranta mult prea scurta pentru cate isi dorise un artist sa implineasca, o succesiune de clipe in plin "fin de siecle", un Klimt in atelier, in fascinanta lume mondena a vremii, alaturi de un regizor urias pe nume Georges Melies. Un Klimt dramatic, scandalos adesea.