Fondatorii imperiului Zara, care apartine grupul Inditex, recunoscut in toata lumea, sunt Amancio Ortega si sotia sa de atunci Rosalía Mera. Acestia si-au dorit sa scoata pe piata o vestimentatie la moda, care sa fie in pas cu ultimele trenduri, haine cu croieli clasice, insa si avangardiste, de buna calitate, care sa poate fi achizitionate si de persoanele cu venituri mai mici.
Grupul s-a dezvoltat foarte repede, iar succesul pe care il aveau accesoriile, incaltamintea si produsele vestimentare au extins afacearea lansata de cei doi soti. Astfel s-au nascut si branduri precum Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Stradivarius sau Bershka. Se spune ca Zara are nevoie de doar doua saptamani pentru a crea un produs si a-l lansa pe piata, iar anual se ajunge la aproximativ 10.000. Directorul de moda al Casei Dior, Daniel Piette a descris concernul ca fiind “unul dintre cei mai inovativi retaileri din intreaga lume”.
Conceptul de “instant fashion” este creat de Ortega in anii ’80 cand numarul lantului de magazine Zara devenea din ce in ce mai mare in Spania, fiind de asemenea nevoit sa reactioneze si sa creeze haine si accesorii conform noilor trenduri. Succesul si extinderea brandului au fost posibile si datorita politicii companiei, care in loc de designeri individuali utiliza echipe mari de profesionisti.
Nu a trecut mult timp pana ce Zara s-a extins si peste hotare, ajungand din Europa in Statele Unite ale Americii, insa si in America de Sud. In Mexic, de exemplu, 50% din produsele pe care le vinde Zara sunt create in Spania, 26% in restul Europei, iar 24% in tari din Asia si Africa.
In zilele noastre, Zara produce anual 11.000 de produse diferite in timp ce competitorii directi ai brandului 2000 sau cel mult 4000. Amancio Ortega este declarat de catre revista Forbes, al treilea cel mai bogat om al lumii cu o avere estimata la 43,5 miliarde de Euro. Cu toate acestea Ortega a ramas un om simplu, fara pretentii de miliardar, mereu imbracat casual, locuind retras in locuinta sa din A Coruña.
A.V.
editor artline.ro