Woody Allen este unul dintre cei mai cunoscuti, respectati si controversati regizori din lume, iar in cei peste 30 de ani de cand este prezent in lumea filmului a fost regizor, scenarist, actor si producator. Filmele sale sunt imbinari inedite si avangardiste de drama si comedie, care isi pastreaza mereu farmecul. O persoana foarte tacuta si retrasa, Allen a reusit mereu sa ramana in afara tumultului lumii artistice, refuzand chiar sa participe la promovarea si premierelor filmelor sale. |
Woody Allen s-a nascut pe 1 decembrie 1935 in Brooklyn New York, iar numele sau adevarat este Allen Stewart Konigsberg. Provenea dintr-o familie de evrei ortodocsi, parintii avand slujbe modeste. Are o sora, Letty. Inca din copilarie Allen era fascinat de povesti si invata relativ repede sa citeasca. Vede primul film - Alba ca Zapada de Disney - la varsta de trei ani, sau cel putin asa i se va povesti in familie, pentru ca prima amintire este un film vazut la cinci ani, impreuna cu parintii. In zona in care locuia erau numeroase cinematografe, iar adolescentul Woody Allen avea sa fie un client fidel.
Foarte repede pasiunea pentru filme se va transforma intr-o adevarata obsesie, iar mai ales in timpul vacantelor de vara Allen isi va petrece zile intregi in salile cinematografelor ieftine, vazand cam orice, dar eroii sai fiind James Cagney, Humphrey Bogart, Fratii Marx. La sapte sau opt ani, dupa ce vazuse un film numit The Black Swan, micul Allen s-a gandit pentru prima oara ca si el ar putea face filme. Cum nu stia exact ce insemna asta, si-a dorit pana la urma sa devina un scriitor celebru, pentru ca ii placea sa inventeze povesti si era foarte bun la engleza (de fapt, cam singura materie care il atragea la scoala). De la varsta de 15 ani adopta pseudonimul de Woody Allen, care il va consacra.
In perioada adolescentei incepe sa afle tot mai multe despre industria filmului si in special despre regizori. Interesat mai ales de filmele si regizorii straini, era paasionat de cinematografia europeana, considerand acest gen de filme "mai matur".
Incepe sa studieze nu doar activitatea regizorilor, ci si istoria filmului, pentru prima data foarte serios si preocupat. La doar 16 ani va reusi sa obtina o slujba inedita : sa scrie materialele pentru spectacole umoristice de radio si televiziune. In 1957 incepe sa lucreze la Sid Cesar. Intre 1961 - 1964 lucreaza ca stand-up comedian, scriindu-si singur materialele. Intr-o seara atrage atentia unui producator, care ii cere sa scrie si un scenariu de film. Asa a aparut primul film marca Woody Allen, What's New, Pussycat?, in care Allen a jucat si pentru care a scris si scenariul. Din pacate producatorii nu au fost in prima instanta prea incantati de scenariu, care a fost rescris, rezultand un film care l-a nemultumit pe Allen. Un debut fara succes, dar chiar daca nu stia mai nimic despre regie, Allen si-a promis ca in viitor nu va mai scrie nici un scenariu daca nu va putea sa realizeze si regia.
A incercat chiar sa ii intimideze pe producatorii peliculei, amenintandu-i ca ii va da in judecata daca lanseaza Whar's New, Pussycat ? dar acestia erau prea vechi in bransa pentru a se speria de amenintarile unui debutant. Asa cum era de asteptat, filmul a fost un esec. Urmatoare productie a fost Casino Royale, in care Woody a avut un rol secundar, dar foarte bine platit. Mai mult, actorul a putut petrece nu mai putin de sase luni la Londra, pregatindu-se pentru rol, perioada prolifica in care a scris nenumrate texte, inclusiv o serie de povestiri care aveau sa fie publicate in New Yorker Magazine.
Intors la New York, realizeaza primul sau film, What's Up, Tiger Lily?, dar nu in calitatea dorita de regizor. Ironia face ca initial acest film sa fie o productie japoneza, Woody Allen numarandu-se printre actorii care au realizat dublajul in engleza. De aici lucrurile au evoluat, iar in scurt timp Allen, ajutat de echipa constituita pe platouri, a schimbat complet subiectul si a pregatit pentru lansare un cu totul alt film. Chiar inainte de lansare, Woody a amenintat ca ii va da in judecata de producatori daca vor lansa filmul, fiind din nou nemultumit de rezultat. Procesul a inceput, dar dupa lansare filmul a fost primit atat de bine de critica, incat Allen a renuntat la proces. Succesul a relevat insa perfectionismul aproape maniacal al regizorului, care il va urmari intreaga cariera si ii va aduce adesea adversitati diverse. Dorind sa realizeze mereu film perfect, Allen nu a ezitat adesea sa se certe cu toata lume, cautand independenta creativa necesara.
Urmatorul sau film, Take the Money and Run a fost primul a carui regie a fost semnata de Woody Allen, si atunci acesta a simtit ca era pe un drum bun. Scenariul fusese scris impreuna cu un prieten al lui Woody, un anume Mickey Rose, fiind prezentat regizorului britanic Val Guest. Numai ca studioul nu a acceptat ideea, iar scenariul a ajuns la Jerry Lewis, care a primit la randul sau un refuz.
Cand a fost infiintata o noua companie, Palomar Pictures, scenariul a ajuns la ei. Acestia i-au oferit sansa lui Woody Allen, cu conditia ca bugetul filmului sa fie mai mic de un milion de dolari. A fost un succes moderat, dar de bun augur. Cei de la United Artists au decis sa ofere acestui tanar regizor un contract neobisnuit, prin care acesta era libera sa scrie ce scenarii dorea si sa lucreze in stilul sau, cu conditia de a realiza filme bune.
Rezultatul imediat a fost un scenariu intitulat The Jazz Baby. In locul asteptatei comedii, era o poveste foarte serioasa despre varsta de aur a jazzului. Scenariul a fost respins de producatorii executivi, chiar daca exista un contract, asa ca Allen a prezentat un altul, Bananas.
Bananas, o satira la adresa revolutiei dintr-o tara latina imaginara, a fost cel de al doilea film al lui Allen, lansat in 1971. Regizorul era deja mult mai sigur pe sine, tehnic si artistic, iar aceasta schimbare se simte in compozitia filmica. Stia cum sa evite anumite greseli de amator, cum sa isi dozeze timpul si mai ales bugetul, cum sa conduca actorii. Deja era complet implicat in realizarea filmelor sale : era regizor, scenarist, actor si alegea personal actorii. Chiar daca nu avusese succese deosebit si nu era inca un nume celebru, devenise deja ceva la moda sa joci in filmele lui Woody Allen si era important si daca te chema doar la o auditie. Personajul tipic era destul de bogat, educat, nevrotic, alb si originar din New York, o galerie de alter-ego-uri ale regizorului, Cand lui Allen i s-a reprosat o anumita stereotipie in alegerea personajelor, acesta a replicat inocent ca acesta este singurul tip pe care il cunoaste si pe car eil joaca.
Dupa ce scrie scenariul pentru piesa Play it again Sam, in care si joaca, Woody scrie scenariul pentru Everything You Always Wanted to Know About Sex, inspirat de cartea omonima a Dr David Rueben. Singura parte din carte efectiv folosita in film a fost sectiunea intrebarilor, la care Allen a oferit propriile variante de raspuns.
In 1973 Allen regiza, juca si semna scenariul filmului Sleeper. Initial, Woody a apelat la United Artists, carora le-a spus ca vrea sa faca un film important, foarte scump si cu o durata de peste patru ore. Ar fi trebuit sa fie o comedie, cu actiunea la New York, iar dupa primele doua ore personajul principal era inghetat intr-o instalatie criogenica, pentru a fi readus la viata 500 de ani mai tarziu. Cei de la United Artists aveau incredere in Allen si au fost incantati de idee, dar peste putin timp rebelul regizor a decis ca este un proiect prea amplu, asa ca a folosit doar a doua parte a scenariului, cu actiunea in viitor, pentru film. Din fericire, datorita stilului de lucru consacrat de Allen, costurile final au fost mai mici de trei milioane de dolari.
Dupa o serie de comedii si drame (Interiors, Manhattan, Stardust Memories A Midsummer Night's Sex Comedy), in 1986 Allen revine pe marile ecrane cu Hannah and her Sisters, foarte apreciat de fani si critica. Chiar daca Woody Allen era o prezenta pe piata filmului de peste doua decenii, din multe puncte de vedere acest film a fost o premiera pentru el. A fost prima productie pentru care Woody a lucrat cu Carlo Di Palma, cu care avea sa mai colaboreze in repetate randuri. A fost si prima oara cand Allen alegea sa reprezinte un personaj colectiv in loc de a se concentra asupra unei singure persoane. In urmatoarele decenii Woody a continuat sa scrie, sa joace si sa regizeze pelicule precum Crimes and Misdemeanors sau Deconstructing Harry.
A pastrat mereu discretia asupra noilor productii aflate in lucru, evitand sa dea fie si cel mai mic detaliu, pentru a nu fi distras de la munca sa si pentru a oferi mereu ceva nou.
.