Anathema revine in Romania pe 19 noiembrie. Concertul de la Arenele Romane face parte din turneul de promovare al We’re Here Because We’re Here, albumul de studio cu numarul opt al formatiei britanice. Petter Carlsen, unul dintre cei mai apreciati artisti norvegieni va canta in deschiderea showului de la Arenele Romane.
Anathema se intoarce pentru a opta oara in Romania, la 16 ani dupa primul concert sustinut la Sala Polivalenta din Bucuresti. De-a lungul anilor ARTmania i-a adus pe britanici la Festivalul de la Sibiu in 2007, pe scena din Piata Mare si in Cetatea Cisnadioara intr-un concert acustic, la Casa de Cultura Preoteasa in 2008 pentru un concert unplugged, apoi in 2009 la Sala Palatului si din nou anul acesta in cadrul turneului We’re Here Because We’re Here.
În cei douazeci de ani de cariera Anathema a lansat opt albume de studio, trei EP-uri, doua demouri si trei inregistrari live, dintre care doua DVD-uri: Were you There si A Moment in Time. De altfel, istoria Anathema poate fi impartita in doua capitole mari: perioada doom/death, de la inceput pana in 1995 si perioada de dupa lansarea albumului Eternity in 1996, intr-o directie “progressive rock” cu influente din zona “alternative rock”, “post rock” si sonoritati “atmospheric” si “blues rock”.
Povestea Anathema incepe in 1990 cand fratii Cavanagh infiinteaza Pagan Angel, o trupa de “doom/death metal” cu Darren White la voce. Primul demo, An Illiad of Woes se bucura de un mare succes si atrage atentia grupurilor de metal de pe scena britanica. Formatia isi schimba numele in Anathema si incepe sa cante in deschiderea unor trupe cunoscute ca Paradise Lost si Cannibal Corpse. Serenades, albumul de debut, le aduce un contract cu casa de discuri Peaceville Records, videoclipul Sweet Tears in playlistul MTV, primul turneu european si concerte la festivalul Independent Rock din Brazilia.
Darren White pleaca din Anathema in 1995, iar Vincent Cavanagh il inlocuieste. Plecarea solistului este prima dintr-un lung sir de schimbari de-a lungul celor douazeci de ani de existenta ai grupului. Primul album cu Vincent ca vocal, The Silent Enigma, apare in vara anului 1995. Primit foarte bine de public si presa de specialitate, materialul ramane chiar si astazi in lista celor mai bune albume ale genului si ale trupei Anathema in special. Modul de interpretare a lui Vincent modifica soundul trupei si anunta noul stil muzical pe abordat de Anathema din 1996.
Odata cu albumul Eternity se simte noua directie a muzicii Anathema- de atmosfera, spre zona “progressive”, departe de death/doom-ul abordat initial. Albumul din 1996 incheie un capitol din istoria muzicala a trupei britanice. De altfel, Vincent, liderul formatiei, isi manifesta dezaprobarea fata de o eventuala reintoarcere la acest stil, inca iubit de unii dintre fanii Anathema: “Nu are nici un rost sa ne intoarcem la trecut, nu are nici o logica sa revenim la The Silent Enigma. Din punct de vedere muzical ar fi un blocaj sa realizam un album metal doar pentru ca o parte dintre fanii nostri isi doresc asta in timp ce trupa merge inainte.”
Alternative 4, urmatorul material de studio, apare in 1998. Discul poarta amprenta schimbarilor din trupa: intoarcerea bateristului John Douglas, plecarea bassistului Duncan Patterson din cauza divergentelor muzicale si cooptarea lui Martin Powell la clape. Alternative 4 abordeaza tema increderii, pastreaza tonul depresiv al versurilor si se inscrie in linia experimental-atmosferica a materialului anterior.
În 1999 Anathema se indreapta spre Italia unde inregistreaza Judgement. Danny compune aproape in intregime discul si preia astfel rolul de compozitor de la Duncan Patterson. Judgement reprezinta finalul tranzitiei catre stilul progressive imbinat cu alternative si blues rock alaturi de usoare tente metal. Poate cea mai emotionanta piesa de pe album este One Last Goodbye, melodie dedicata mamei fratilor Cavanagh, Helen.
Cu A Fine Day to Exit Anathema abordeaza un stil mai modern, influentat pe alocuri de Radiohead. Elementele clasice ale anilor saptezeci prezente pe albumul anterior se estompeaza si fac loc unei combinatii originale de progressive si atmospheric. Succesul se datoreaza atat venirii lui Les Smith in locul lui Powell dar si amprentei pe care John Douglas o lasa pe compozitiile Pressure, Panic, Looking Outside Inside si A Fine Day to Exit.
Anul 2002 aduce o noua schimbare in trupa cand Danny anunta ca se alatura formatiei Antimatter, proiectul solo al lui Duncan Patterson.
Însa dupa doar un an se intoarce si compune in intregime A Natural Disaster, un material ce continua stilul impus de la aparitia Eternity in 1996. Plin de contraste, discul cuprinde piese ca Harmonium, unde predomina clapele, pasaje de bass á la Pink Floyd pe Pulled Under at 2000 Meters a Second sau Violence si Electricity unde se simte puternic influenta post rock.
Anul urmator Anathema inregistreaza primul DVD din cariera, Were You There. Concertul de la Cracovia creeaza o punte in timp catre showul din 1996 cand Anathema inregistrasera un alt spectacol polonez, A Vision of A Dying Embrace. Daca in 1996 trupa inca mai intepreta piese din perioada doom/death, opt ani mai tarziu Anathema se dedica strict noilor piese si soundului “progressive” cu tenta de “alternative" si “post rock”.
Din 2006 Anathema ramane fara casa de discuri si profita de noile posibilitati de a se administra singura. Cu ajutorul site-ului oficial isi promoveaza concertele si turneele si anunta lansarea unui nou album cu titlul Everything. Fanii pot chiar descarca de pe site piese precum Everything, Angels Walk Among Us si A Simple Mistake. De altfel in concertele sustinute in aceasta perioada sunt interpretate melodii de pe anuntatul album. Lansarea noului disc se tot amana, dar fanii nu inceteaza sa mai spere la aparitia unui nou material. Acesta nu se lasa prea mult asteptat, insa apare sub forma unui DVD - A Moment in Time care contine inregistrarea concertului de la Festivalul Metalmania din vara anului 2006.
În primavara acestui an Anathema lanseaza, dupa o asteptare de sapte ani, We’re Here Because We’re Here. Trupa nu isi dezamageste fanii, albumul primeste recenzii foarte bune si este considerat unul dintre cele mai importante din istoria formatiei. Danny Cavanagh spune: „E cel mai cuprinzator album al nostru si de departe cel mai reusit disc pe care l-am realizat pana acum. Nu numai ca am devenit compozitori mai experimentati, dar am si dispus de timp pentru a alege cele mai bune piese si de a ne concentra pe ele. Le-am dat cantecelor sansa sa respire si sa prinda viata. Acest material cuprinde ce e mai bun din ce poate oferi trupa: interpretarile lui Vincent si cele mai valoroase compozitii ale mele si ale lui John."
We’re Here Because We’re Here, albumul de studio cu numarul opt beneficiaza de prezenta lui Steven Wilson (compozitor si producator Porcupine Tree) pe partea de productie si pastreaza linia progressive cu influente de post rock si alternative, cu accent mai ales pe voce si chitara. Discul cuprinde piese dinamice ca Summer Night Horizon si Get Off, Get Out, iar Universal, Everything sau Angels Walk Among Us sunt piese lente unde importanta se acorda versurilor si partilor vocale. De altfel, Ville Valo (solistul H.I.M.) isi imprumuta subtil vocea pentru piesele Angels Walk Among Us si Presence. În comparatie cu albumele anterioare versurile We’re Here Because We’re Here sunt incarcate de optimism, in ciuda atmosferei melancolice, si se adreseaza direct ascultatorului. Caracaterul dramatic si depresiv este inlocuit de speranta: “Anathema reprezinta speranta. Nu e mare lucru, dar e foarte important sa existe speranta in viata fiecaruia. Iar speranta defineste trupa Anathema”. (Danny Cavanagh).
Anathema insa nu se opreste aici. Danny spune: “E foarte posibil ca anul viitor sa lansam un mini disc, iar ceea ce urmeaza dupa We're Here Because We're Here ar putea fi un album complet. Avem multe piese pregatite, muzica absolut noua pentru fani.”
Biletele pentru concertul de la Arenele Romane s-au pus deja in vanzare la pretul de 70 lei, pret valabil pana pe 9 noiembrie, 85 lei in perioada 10-18 noiembrie si 90 lei in ziua evenimentului. Biletele sunt disponibile in reteaua magazinelor Germanos si Reteaua Librariilor Carturesti si online.
Noiembrie 2010