Dupa ce Mos Craciun a fost generos si a lasat langa bradutii impodobiti cadourile mult dorite, cu siguranta ca majoritatea fetitelor si baietilor care au fost cuminti s-au apucat de joaca. Doar meritau o vacanta dupa un an intreg de asteptare si de buna purtare. Trenuletele, papusile, masinile, seturile de constructie - de la cele simple la Lego sau Duplo -, soldateii, jocurile video, seturile de bucatarie si toate celelalte sunt si acum intoarse pe toate fetele, fac parte din scenarii complicate, construite alaturi de prieteni, sunt amestecate cu jucarii mai vechi si aproape uitate pana acum. Dar dincolo de bucuria pe care o aduce oricarui copil o jucarie reusita, care este istoria celor mai populare jucarii ? Unde si cand au aparut, cine le-a inventat, cat de vechi sunt de fapt si cum se jucau copiii acum cateva secole sau milenii ?
In jurul mileniului IV IdHr, babilonienii aveau deja jocuri, preferate mai ales de adulti, majoritatea destinate chiar adultilor, mai ales celor bogati, care doreau astfel de modalitati de petrecere a timpului. Din mileniul al treilea IdHr apare si primul stramos al jocului de table de astazi, in Sumer, pentru ca in Egipt, in mileniul urmator, sa fie folosite si primele bile de piatra, de aceasta data mult mai populare printre copii decat printre adulti. Copiii isi faceau singuri jucariile, cel mai probabil din ce gaseau la indemana, si doar cei cu parinti foarte bogati puteau primi jucarii adevarate, realizate de mesteri. Primele zmeie au aparut in jurul anului 1000 IdHr in China - locul unde vor aparea nenumarate alte inventii - iar in aceeasi perioada se pare ca in cetatile grecesti au fost folosite primele Yo-YO, pe atunci din piatra. Iar din anul 600 IdHr in India a devenit popular un joc numit Chaturanga, precursor al sahului de astazi.
Dupa care, pana la jumatatea secolului XVIII, in lumea jucariilor nu au mai aparut prea multe inventii, iar jucariile existente, realizate manual, adesea din materiale scumpe, erau destinate doar celor foarte bogati. Abia in secolele XVIII - XIX ceea ce parea un moft va deveni o industrie deosebit de profitabila, ce va lansa companii de renume.
In 1759 patinele cu rotile sunt inventate de un anume Joseph Merlin, si chiar daca primele modele nu erau prea stabile sau sigure, copiii nu vor mai renunta la ele. Seturile cu soldatei, bilele, mingile, steagurile, uniformele de soldati sau papusile scumpe nu erau chiar pentru toti, si abia mai tarziu vor deveni produse de serie, mai ieftine.
Primele trenulete apar in 1914, foarte apreciate - dar si foarte scumpe atunci-, fiind realizate de Frank Hornby. Acesta va lansa si primul trenulet electric in 1925. In 1930 apar si primele papusi si figurine din universul Walt Disney, avandu-l ca erou pe Mickey Mouse (la inceput), marcand inceputul unei lungi si fascinante istorii a unei marci deja legendare. Tot in anii’30 America si apoi intreaga lume vor descoperi primele versiuni ale unor jocuri de societate de imens succes, Scrabble (1931) si Monopoly (1936), primite la inceput cu neincredere, astazi inca vandute in fiecare an in sute de mii de exemplare. Dar cum acestea erau mai potrivite adultilor, copiii aveau nevoie de ceva nou. Iar aceasta noua jucarie, cuburile Lego, avea sa fie creata in 1949 de Ole Christiansen, starnind o adevarata manie ce nu si-a pierdut deloc forta de atractie.
Inceputul anilor ’50, desi Estul si Vestul erau impartite de Razboiul Rece, a dus practic la explozia industriei de jucarii occidentale, numarul si varietatea acestora crescand rapid, in timp ce preturile erau in scadere. In 1952 se lanseaza prima masinuta Matchbox, marca ce va ramane un simbol al calitatii, iar un an mai tarziu fetitele erau rasfatate cu prima papusa "Mica Printesa", creata de Norman Hartnell, pentru a marca astfel incoronarea Reginei Elizabeth II a Marii Britanii. Alta papusa celebra, Barbie, apare in 1959, si dupa un inceput dificil va deveni o marca si o lume de vis. Dar Barbie supla si eleganta, imitata si copiata in intreaga lume, avea nevoie si de o replica destinata baieteilor. Aceasta "papusa pentru baieti", cum a fost numita, avea sa fie Action Jackson, seria de "action figures" lansata in 1966, ajungand azi sa numere sute de modele.
Popularele tablite magnetice pentru desen de astazi, usor de gasit in majoritatea magazinelor, la preturi adesea derizorii, au aparut pentru prima oara in 1974 in Japonia, ca alternativa la tablitele pe care se scria cu creta. In loc de praf si murdarie, un simplu gest stergea liniile lasate de creionul special. O inventie inca foarte populara.
In 1977 intreaga lume, copii si adulti, ajungea la apogeul unei noi pasiuni pentru o jucarie considerata de multi periculoasa, dar cu atat mai atragatoare : skateboard-ul. Dar un an mai tarziu, dupa lansarea primei parti din seria Star Wars, jucariile inspirate de universul Razboiului Stelelor aveau sa cunoasca un succes imens. Este una dintre cele mai longevive serii de jucarii, fiecare parte a seriei aducand cu ea noi si noi modele. Poate ca parintii ar fi preferat celebrul Simon, jocul electronic ce antrena atentia si memoria, dar pentru multi copii era prea dificil si chiar plictisitor.
Nu mai putin celebrul Cub Rubik a aparut in 1980, fiind creatia designerului maghiar Erno Rubik. Pana in 1982 s-au vandut nu mai putin de 100 de milioane de astfel de cuburi, si abia la jumatatea anilor ’80 popularitatea sa avea sa scada.
Doi ani mai tarziu, in 1982, se lansa si primul home computer, ZX Spectrum, si chiar daca astazi este doar o amintire, atunci a starnit pasiuni, iar mii de copii din intreaga lume si-au dorit un astfel de cadou. Era inceputul pasiunii pentru jocurile pe calculator si console, atat de blamate de parinti, si totusi adorate de copiii care ajungeau adesea sa ignore totul pentru macar o ora de joc. In 1985 apareau si primele jucarii Transformers, robotii care astazi, in 2007 - 2008 au revenit in forta pe piata jucariilor. La inceputul anilor ’90, cand parea ca nimic nu se va mai schimba in lumea jucariilor, eroii unor benzi desenate – si apoi ai unor desene animate si filme de lung metraj – au devenit noii idoli ai copiiilor din intreaga lume. Donatello, Michelangelo, Leonardo si Raphael, cele patru testoase ninja, au umplut magazinele in toate formele posibile, iar succesul a fost imens. Si au ramas inca deosebit de populare.
In 1998 se lanseaza Furby, dupa ce in 1996 filmul Toy Story lansase figurine, masini, seturi interactive, puzzle-uri. In 1999 izbucneste in intreaga lume fenomenul Pokemon, de la jocuri video la jocuri de carti, avand milioane de fani peste tot, din Japonia pana in America.
artline.ro
29 Decembrie 2007