Magdalena Kozena si muzica lui Claudio Monteverdi.
Magdalena Kozena este una dintre cele mai importante mezzosoprane ale timpurilor noastre: la aproape 43 ani, cantareata nascuta in fosta Cehoslovacie poate privi in urma cu mandrie catre realizari exceptionale: spectacole pe cele mai mari scene ale timpurilor noastre, aproape 40 de discuri ce-i poarta numele; insa Magdalena Kozena poate privi si inainte cu aceeasi mandrie: de exemplu, in actuala stagiune este artist in rezidenta pentru nu mai putin de 4 institutii, Wigmore Hall din Londra si Filarmonicile din Luxemburg, Praga si Hamburg. Plus spectacolele obisnuite de stagiune. Plus job-ul full time de mama (are trei copii cu celebrul Simon Rattle, dirijorul Filarmonicii din Berlin aplaudat furtunos si la Bucuresti in cadrul Festivalul Enescu de anul trecut).
Una dintre predilectiile repertoriale ale Magdalenei Kozena este muzica veche. Iar discul aparut pe 26 februarie 2016 la casa Archiv cred ca este un moment de gratie pentru mezzosoprana ceha. Muzica lui Claudio Monteverdi, compozitorul italian care a trait in prima parte a secolului al XVII-lea si care marcheaza trecerea in muzica de la Renastere la Baroc, este in sine deosebit de frumoasa. De fiecare data cand o ascult, ma intreb in ce lume a trait acest extraordinar Monteverdi, de muzica sa suna atat de special.
Evident ca Magdalena Kozena stapaneste la modul superlativ stiinta de canta muzica veche – este cu totul altceva decat muzica de opera a secolului al XIX-lea. Iar alaturi de Magdalena Kozena se gaseste ansamblul La Cetra din Basel, condus de Andrea Marcon, alcatuit din 13 muzicieni care canta la instrumente folosite in vremea lui Monteverdi, ceea ce aduce o nota de autenticitate suplimentara.
Mi-e greu sa aleg ce mi-a placut mai mult de pe acest album: madrigalele, ariile din opera Incoronarea Popeei? Sau poate acel extraordinar madrigal Combattimento di Tancredi e Clorinda, o partitura in sine extraordinara, in care Monteverdi experimenteaza procedee devenite standard sute de ani mai tarziu? In orice caz, acest disc mi se pare o experienta sonora de neratat atat pentru cei care cauta autenticul interpretarii muzicii vechi, cat si pentru cei care, pur si simplu, doresc sa se scufunde intr-un univers departe de scandalul si agitatia din peisajul autohton.
Discul Magdalenei Kozena poate fi ascultat duminica, 17 aprilie, de la ora 13.05 la Radio Romania Muzical si oricand, pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/mezzosoprana-magdalena-kozena-albumul-monteverdi-music-box-11-aprilie/1398981/3261/11
Opera Gold
Marile case de discuri cauta permanent solutii pentru a se adapta unei piete in continua schimbare; in plus, muzica clasica nu e tocmai usor de vandut celor cu varste mai mici, asa ca se pune din ce in ce mai mult accent pe mediul digital accesat in mod natural de tineri.
Evident, o compilatie care sa contina 100 de momente celebre din opere ale tuturor timpurilor, in interpretari dintre cele mai prestigioase, este un produs care poate atrage atentia oricui (mai ales celor care inca nu stiu destul de multe, dar ar vrea sa stie, despre muzica de opera). Alaturi de Cecilia Bartoli, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Renata Tebaldi, Juan Diego Florez, regasim printre numele protagonistilor si pe cel al sopranei Angela Gheorghiu, cu aria bijuteriilor din opera Faust de Charles Gounod. (Aviz amatorilor: Angela Gheorghiu in “Tosca” de Puccini poate fi urmarita in direct la Radio Romania Muzical, de pe scena Operei de Stat din Viena, pe 16 aprilie, de la ora 20.30).
Itunes, Google Play si 7Digital sunt platformele de unde poate fi achizitionata aceasta colectie la un pret intr-adevar accesibil, avand in vedere calitatea ei (29 lei la Google Play). Colectia poate fi ascultata si pe platformele de streaming contra-cost: Spotify, dar si Deezer si Zonga (acestea doua din urma accesibile si din Romania).
Shakespeare prin ochii compozitorului Rufus Wainright
Pe 23 aprilie se vor implini 400 ani de la moartea lui William Shakespeare – comemorare importanta nu doar pentru lumea teatrului, ci si pentru cea a muzicii, pentru ca sunt atatea lucrari muzicale inspirate de piesele lui Shakespeare.
Special pentru aceasta comemorare, Deutsche Grammophon lanseaza in 22 aprilie 2016 un disc care contine muzica creata de compozitorul americano-canadian Rufus Wainright, foarte cunoscut in lumea muzicii pop, dar si a muzicii de film. Rufus Wainright a scris de asemenea si o opera, Prima donna, de asemenea editata de Deutsche Grammophon in 2015.
Discul Shakespeare cuprinde lucrari originale scrise de Rufus Wainright, inspirate de 9 dintre sonetele shakesperiene. Toate sunt lucrari vocale, insa de facturi foarte deosebite, pentru ca intr-unele dintre piese, poemele shakesperiene sunt declamate de actori faimosi (Helena Bonham Carter si Inge Keller, de exemplu), iar in altele, vocea solista este cantata – cele mai reusite mi se par piesele interpretate de soprana Anna Prohaska. Muzica de asemenea este foarte deosebita – cu influente clare pop in piesele unde canta insusi Rufus Wainright, si cu o alura impresionista in cele interpretate de Anna Prohaska.
“Take all my loves” (albumul si-a luat titlul de la sonetul nr.40 de Shakespeare) cred ca spune multe despre Shakespeare insusi – contemporanul nostru, la 400 ani de cand, totusi, nu mai este printre noi...
Secvente de pe acest album pot fi ascultate pe 6 mai, de la ora 11.30, la Radio Romania Muzical. Iar pe 23 aprilie, aveti o intreaga dimineata cu muzici inspirate piesele lui Shakespeare, la Radio Romania Muzical.
Cristina Comandasu
Aprilie 2016