Nu a cantat niciodata in Romania, deci prea putini de aici il cunosc pe Avi Avital, pe care-l consider unul dintre cei mai interesanti interpreti din muzica clasica ce stralucesc pe marile scene de astazi. Nu, nu canta in bocanci Vivaldi, nu face spectacol pe scena asa cum face, de exemplu, organistul Cameron Carpenter, nu este mediatizat precum Lang Lang (apropo, Lang Lang poate fi ascultat live la Radio Romania Muzical pe 1 mai, de la ora 21.00, intr-un concert transmis de la Munchen). Insa Avi Avital canta la un instrument deosebit pentru muzica clasica, mandolina, si o face intr-un mod care a impus mandolina drept o vedeta a muzicii clasice.
Avi Avital s-a nascut in Israel in anul 1978 si a inceput sa cante la mandolina la varsta de 8 ani; a fost repede admis intr-o orchestra de mandoline, tip de ansamblu foarte popular in Israel, create mai ales datorita influentei imigrantilor veniti din Rusia. Insa Avi Avital nu s-a multumit sa cante ca un amator intr-o asemenea orchestra; a studiat la Ierusalim si apoi la Padova in institutii de invatamant superior. Extraordinara lui maiestrie tehnica, sensibilitatea muzicala, talentul, in fine, i-au deschis portile catre o cariera internationala de mare succes, intr-o lume avida de forme mereu noi de exprimare. In 2010, Avi Avital a devenit primul interpret la mandolina nominalizat vreodata la premiile Grammy.
S-ar spune ca Avi Avital detine un secret al succesului, insa nu cred ca este asa. Intotdeauna succesul consta in primul rand, in munca si talent. Nu-mi dau seama cate ore a studiat Avi Avital ca sa ajunga la performantele tehnice pe care le etaleaza astazi; el pare ca nici nu canta la un instrument cu coarde ciupite, ci, in functie de situatie, la vioara, flaut sau chiar ca vocea umana. Pare neverosimil, dar va garantez ca asa este.
Un asemenea interpret iesit din comun evident ca a fost “vanat” de marile case de discuri. In prezent, Avi Avital are un contract cu Deutsche Grammophon. Primul lui disc sub sigla galbena a acestei case a aparut in 2012 – cu lucrari de Bach; in 2014 a fost lansat un al doilea disc, intitulat “Between worlds” cuprinzand lucrari clasice inspirate de muzica populara (printre ele, si cele 6 dansuri traditionale romanesti de Bela Bartok). Iar in 23 martie 2015 a aparut un al treilea album purtand semnatura lui Avi Avital, un album ce cuprinde in integralitate lucrari de Antonio Vivaldi.
Discul prezentat la Radio Romania Muzical luni, 4 mai, de la ora 19.00, poate fi ascultat si reluare duminica, 10 mai, de la ora 13.05. Sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2015.
Avi Avital a conceput acest disc ca un omagiu adus lui Vivaldi, unul dintre putinii compozitori din muzica clasica ce au scris special pentru mandolina (pe album figureaza Concertul RV 425), dar si un omagiu adus Venetiei. Discul a fost inregistrat intr-o biserica din Venetia, alaturi de o orchestra venetiana, Venice Baroque Orchestra, alcatuita numai din venetieni care, evident, cunosc cel mai bine spiritul orasului. Sigur, Venetia este in legatura cu Antonio Vivaldi, care s-a nascut si a activat o buna perioada din viata la Venetia, aici primind si numele de “preotul rosu”, cum a mai fost numit, datorita faptului ca a fost, intr-adevar, preot, desi nu oficia liturghia, iar parul sau era de un roscat intens.
Avi Avital reuseste performanta de a infatisa un Vivaldi nou si proaspat, cu toate ca exista atatea alte inregistrari cu lucrari de Vivaldi. Sigur, este inedit instrumentul la care canta, dar nu numai atat: Avi Avital este fascinant si trairea, pasiunea, muzicalitatea, autenticitatea interpretarii sale. E suficient sa-i priviti chipul din videoclipul de prezentare a albumului, si nu mai e nevoie de alte cuvinte...
Alaturi de Concertul RV 425, gandit de Vivaldi pentru mandolina si orchestra, pe disc regasim transcriptii ale unor lucrari vivaldiene, unele celebre, asa cum este “Vara” din ciclul “Anotimpurile”, inregistrarea care cred ca este punctul central de interes al albumului, asa cum este prezentata de altfel si de Avi Avital, care vede acest concert drept cel mai complex din ciclul “Anotimpurile”. Gasim si un alt concert in original pentru vioara si orchestra (RV 356), unul in original pentru luth si orchestra (RV 93, des abordat si de chitaristi), o parte dintr-un concert in original pentru flaut drept si orchestra (RV 443), o trio-sonata (RV 82) si la final, asa cum trebuia pentru un disc-omagiu adus Venetiei, un cantec traditional venetian interpretat de Avi Avital alaturi de celebrul tenor Juan Diego Florez (care apropo, poate fi ascultat live, in 2 mai, la Radio Romania Muzical, de la ora 20.00, intr-un spectacol transmis de la Opera de Stat din Viena, unde canta alaturi de soprana Valentina Nafornita).
Sigur, Vivaldi ramane unul dintre cei mai populari compozitori din istoria muzicii, cu atat mai mult este interesant intr-o abordare inedita, asa cum este cea a lui Avi Avital. Un album care trebuie neaparat ascultat, in opinia mea.
Discul este disponibil si in Romania, in magazinele de specialitate si pe site-urile www.getmusic.ro si www.emag.ro.
Cristina Comandasu
Radio Romania Muzical
Mai 2015