Antonio Stradivari s-a nascut in 1644 (desi unele surse indica 1649 sau 1650), iar locul nu se stie exact, Cremona fiind insa adesea specificata. Singura informatie sigura este ca viitorul mester s-a nascut in Italia, fiind fiul lui Alessandro Stradivari si al Annei Moroni. Probabil ca intre 1667 - 1679 a fost ucenic in atelierul condus de Niccolo Amati. Din 1680 Stradivari s-a decis ca este momentul sa inceapa sa lucreze pe cont propriu, deschizand un atelier in Piazza San Domenico si reusind in scurt timp sa fie recunoscut ca unul dintre cei mai valorosi fabricanti de viori. La inceput a respectat stilul invatat de la Amati, dar ulterior a inceput sa modifice modelele realizate de acesta.
Formele viorilor au fost imbunatatite pentru un sunet de calitate, a fost folosit lemn de diverse grosimi, iar nuantele au fost alese cu mai multa grija. Luand in considerare toate detaliile, chiar si cele aparent banale, tanarul mester a reusit inca de la primele incercari sa construiasca instrumente deosebite. Instrumentele sale erau usor de recunoscut datorita inscriptiei in latina "Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno [data] (Antonio Stradivari, Cremona, construit in anul … ), cuvinte care au devenit in timp o adevarata marca. Potrivit expertilor cele mai bune instrumente realizate de Stradivari au fost construite intre 1698-1725, momentul de glorie fiind anul 1715, pentru ca intre 1725-1730 calitatea sa scada sensibil. Chiar si asa instrumentele realizate de Stradivari erau mai bune decat cele ale concurentilor. Dupa 1730 unele dintre instrumente sunt semnate "Sotto la Desciplina d'Antonio Stradivari F. in Cremona [data]", fiind cel mai probabil realizate de fiii mesterului, Omobono si Francesco, sub indrumarea tatalui.
Divina proportie reprezentata de fabulosul numar phi pare a fi cheia enigmei acestor viori ce incorporeaza proportia phi intalnita in natura de la corpul uman si pina la raportul intr-un stup intre albine si bondari (phi in valoare de pi /4 =1,1618).
In afara de viori, pentru care a devenit garantia excelentei, Stradivari a construit si harpe, chitare, violoncele - in total peste 1.100 de instrumente, din care mai exista astazi aproximativ 650. Instrumentele realizate de el sunt considerate printre cele mai bune exemple de instrumente cu coarde create vreodata, fiind foarte valoroase si cautate de profesionisti sau colectionari. Singurul rival care se poate masura cu Stradivari este Joseph Guarneri del Gesu. Dar daca acestia sunt atat de apreciati astazi, in trecut lucrurile si ierarhiile erau sensibil altele. In perioada celor doi cei mai apreciati mesteri erau Nicolo Amati, profesorul lui Stradivari si un mester austriac, foarte talentat, Jacob Stainer (se presupune ca si acesta a fost ucenicul lui Amati).
Iar viorile create de Stradivari au inceput deja sa stabileasca noi si noi recorduri in cadrul licitatiilor internationale. Pe 16 mai 2006 la Christie's s-a vandut o vioara Stradivarius, botezata sugestiv "Hammer", pentru suma uluitoare de 3.544.000 milioane de dolari, cel mai mare pret platit in cadrul unei licitatii publice pentru o vioara (sau pentru orice alt instrument muzical). Vioara a fost cumparata, prin telefon, de un colectionar care a preferat sa isi pastreze anonimatul. Fostul record era tot pentru un Stradivarius, peste 2.000.000 dolari, suma platita la New York in aprilie 2005, tot la o licitatie Christie's.
imagine : Stradivarius - Elena Bissinger