Golirea si umplerea cu mesaje ideologice a operelor de arta stau la indemana politicului. Intrarea in social a artei a fost in perioada comunista un deziderat si pare sa ramana una dintre principalele coordonate ale evolutiei artei contemporane. Simbolurile, motivele si amintirile perioadei comuniste sunt recuperate si resemnificate la extrema, devenind gadgeturi. Curentul "vintage", extrem de raspandit in arte, recupereaza interpretativ "obiecte", simboluri, semne, gadgeturi. "Vintage" deconstruieste, documenteaza si dezgroapa obiecte cu arome pierdute, pastrand patina timpului si a uzurii lor.
Stefan Constantinescu este un astfel de artist cu preocupari documentaristice de inregistrare prin intermediul unor martori (fie oameni in carne si oase, fie obiecte "vintage") a unor situatii reale din timpuri recent apuse, ce capata valoare artistica in contextul timpului prezent. Expozitia "Multumesc pentru ziua asta minunata!" reuneste sub forma unei instalatii seria de lucrari realizate intre anii 1998 si 2007 de Stefan Constantinescu.
"Archive of Pain" este deopotriva o instalatie video si o carte realizate in 2000 impreuna cu Arina Stoenescu, Cristi Puiu, textele cartii apartinand autorilor Lucian Boia, Adrian Cioroianu, Tom Sandquist. Proiectul reprezinta o documentare a marturiilor a 12 detinuti politici ai regimului comunist din Romania. Rece si destul de distanta, istoria orala a supravietuitorilor devine arta video colorata cu mesaj politic.
"Just what it is" este o serie de fotografii realizate in 2001, in care stefan Constantinescu foloseste ca referinta lucrarea lui Richard Hamilton "Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, So Appealing?" din 1956. Fotografiile inregistreaza fragmente de realitate banala a camerei locuite de artist intr-un cartier marginas suedez. Este surprinzatoare lipsa de responsabilitate a acestei serii de lucrari facute intr-o atmosfera de genul: eram acolo pentru altceva mai important, dar am facut totusi aceste lucrari fara macar sa mi le propun.
"Baronul" (film 2002) este povestea unui "baiat de cartier" emigrant in Olanda si a pataniilor sale pe lungul drum de intoarcere in patria sa. "El Pasaje" (film 2005) este povestea filmata a trei chilieni care au fost fortati sa paraseasca Chile dupa lovitura de stat a lui Pinochet din 1973, ajungand sa traiasca sub regimul dictatorial al lui Nicolae Ceausescu, primind apartamente in doua cartiere ale Bucurestiului. Ambele filme documenteaza marturii umane ale interventiei factorilor politici in destinul unor vieti.
"Northern Lights" este cea de-a doua serie de fotografii autobiografice completata de texte, note de jurnal, ambele din 2006. Fotografiile reprezinta imprejurimile Stockholmului, exteriorul lumii artistului, in timp ce textele care relateaza legaturile sale cu Romania reprezinta interiorul aceleiasi lumi.
Probabil cel mai cunoscut si poate cel mai de notorietate proiect al lui Stefan Constantinescu ramane "Dacia 1300, My Generation" (film si carte 2003). La inceputul acestui an a existat o disputa pe canalele de discutii ale tinerilor artisti incepem.ro, nettime.ro asupra insusirii imaginii Daciei 1300. Cu acea ocazie a fost pusa in discutie o prima periodicizare a aparitiei si transformarii imaginii Daciei 1300 in tema artistica a artei contemporane. Stefan Constantinescu este recunoscut ca fiind primul dintre artistii romani care au introdus in discursul artistic problematizarea automobilului-simbol.
Vorbind despre Stefan Constantinescu, curatoarea expozitiei, Oana Tanase, il recomanda ca fiind "preocupat de istoria recenta, de politica evidentei si a absentei, perspectiva pe care si-o asuma artistul este una dubla: vorbind despre ceilalti, el livreaza totodata o discreta versiune autobiografica. Reflexivitatea este aici nu doar o solutie interna a documentarului, ci si un imperativ etic."
Stefan Constantinescu, "Multumesc pentru ziua asta minunata!"
Muzeul National de Arta, Contemporana
iulie-august 2007