Vladimir Ashkenazy la 80 ani
Este un legendar pianist si dirijor pe care il vom putea (re)asculta la Bucuresti in 14 septembrie, cand va dirija la Ateneul Roman Orchestra Philharmonia din Londra. A implinit pe 6 iulie 80 ani. Iar in 30 iunie, si-a lansat cel mai nou disc, cuprinzand integrala Suitelor franceze de Johann Sebastian Bach; este cadoul facut de casa Decca cu care colaboreaza de mai bine de 50 ani.
Ascultand acest album cu 80 de minute de muzica, realizezi ce inseamna profesionalismul si talentul care transcend varsta, degradarea fizica si intelectuala. Pentru ca la cei 79 ani cati avea cand a inregistrat acest album, pianistul Vladimir Ashkenazy canta la fel de virtuoz ca unul cu 20-30 ani mai putin. in plus, cu intelegerea asupra muzicii pe care o aduce experienta.
Intamplarea a facut sa am ocazia de a realiza un interviu cu Vladimir Ashkenazy in 30 mai anul acesta, un interviu mijlocit de Festivalul Enescu pentru Radio Romania Muzical. L-am intrebat pe maestru daca si astazi studiaza la pian cu aceeasi intensitate: “Da, sigur. 2-3 ore pe zi, cateodata mai mult. Nu am parasit niciodata pianul”, mi-a raspuns.
L-am intrebat si cum s-ar descrie pe sine insusi, ajuns la 80 ani: “Sa ma descriu pe mine insumi? Nu am facut-o niciodata. Ma simt un om foarte norocos. De ce? Pentru ca s-a intamplat ca natura sa ma faca muzician si sunt foarte recunoscator pentru asta. Sa servesti o entitate spirituala a omenirii este cel mai bun lucru la care te poti gandi. Facand acest lucru, ajut pe toata lumea interesata de lumea spirituala inalta. Muzica culta ii ajuta pe oameni sa creasca spiritual, sa duca o viata mai buna, construieste o lume mai buna nu doar pentru tine, ci si pentru toti cei din jurul tau. Sigur ca suntem, in cele din urma, niste animale, e adevarat, insa suntem niste animale spirituale, avem un spirit, un suflet si ar trebui sa traim la cel mai inalt nivel spiritual al existentei noastre. Ceea ce include dragoste, intelegere, o existenta spirituala, nu doar materiala. Materialul ar trebui sa fie in slujba spiritualului. Daca am reusi lucrul acesta pentru miliardele de oameni de pe planeta, totul ar fi mai bine si ne-am mai confrunta cu atatea razboaie si probleme. Probabil, e imposibil, insa macar ar trebui sa incercam.”
Albumul cuprinzand integrala Suitelor franceze de Bach interpretate de pianistul Vladimir Ashkenazy poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 17 iulie, de la ora 19.00, sau oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.
Herbert Blomstedt la 90 ani
In 11 iulie, dirijorul Herbert Blomstedt a implinit 90 ani; este unul dintre cei apreciati si influenti dirijori ai timpurilor noastre. si dirijeaza in continuare, cu puterea pe care o avea si in urma cu 50 ani. Iata cateva extrase din agenda lui: 7 concerte intre 13 si 22 iulie, cu Orchestra Simfonica din Bamberg, un turneu in Germania, aparitii din Festivalul de la Salzburg in august si apoi din nou agenda plina, din septembrie, cand incepe o noua stagiune. Minim 90 de concerte intr-o stagiune, la 90 ani, cu marile orchestre ale lumii, este o performanta importanta.
Herbert Blomstedt a fost director muzical al Capelei de stat din Dresda intre 1975 si 1985, al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig intre 1998 si 2005; a condus Orchestra Radiodifuziunii Suedeze intre 1977 si 1982, iar Orchestra Simfonica din San Francisco intre 1985 si 1995. in 2017, anul cand a implinit 90 ani, este invitatul Filarmonicilor din Berlin si Viena; orchestrele radiodifuziunilor germane din Munchen si Hamburg sustin de asemenea concerte dirijate de Herbert Blomstedt. De altfel, Herbert Blomstedt este recunoscut drept un specialist al repertoriului german si nordic; nu este tipul de dirijor-spectacol, ci un dirijor serios, cu viziuni clasicizante, care iubeste muzica si se pune in slujba ei 100%.
Am avut ocazia sa realizez un interviu cu Herbert Blomstedt in 2012, cand am fost invitata festivalului Beethoven de la Bonn. Iata cateva dintre declaratiile lui de atunci, care pun in lumina crezul sau de om si dirijor: “"Vad dirijorul ca un pe avocat al compozitorului. Deci, in primul rand, trebuie sa respectam adevarul partiturii, sa fim siguri ca partitura este respectata cu tot ceea ce scrie in ea - şi vorbesc aici nu doar de aspectele tehnice, ci şi artistice, emoţionale, filosofice. Trebuie sa ne asiguram ca totul este acolo. in al doilea rand, trebuie sa transformam partitura in ceva interesant pentru public, pentru ca noi cantam pentru cineva, toata muzica a fost compusa pentru cineva. Uneori poate sa fie un conflict - te poţi gandi ca poţi obţine un efect mai bun nerespectand partitura sau poţi alege sa nu obţii un efect, dar sa fii credincios partiturii. Cred ca aceasta este linia de demarcaţie intre cele doua tipuri de dirijori: unul este avocatul compozitorului, altul, vrea sa obţina doar efecte, ceea ce nu este un lucru rau in sine pentru ca vrei sa oferi publicului o experienţa interesanta. Dar daca ar fi ca eu sa aleg intre o experienţa şi a nu fi fidel partiturii, aş fi mai fericit respectand partitura, incercand in acelaşi timp sa ofer publicului o experienţa memorabila.
Scopul meu nu a fost sa obţin succesul, ci sa profit de experienţa vieţii, facand parte din vieţile altora. Personal, cred ca sunt aici ca sa servesc celor din jurul meu. Scopul nu este sa obţii cat mai mulţi bani posibil, cat mai multa faima posibil, sa fii cel mai frumos posibil, ci sa fii de ajutor şi un model inspirator pentru ceilalţi.”
Pentru a onora aniversarea lui Herbert Blomstedt, casa de discuri Accentus Music a lansat Simfonia a IX-a de Beethoven, inregistrare realizata in 31 decembrie 2015 intr-un concert live dirijat de Herbert Blomstedt la pupitrul Capelei de stat din Dresda. Este o marturie a viziunii echilibrate si in acelasi timp, vibrante, a dirijorului suedez, un disc care a fost difuzat de Radio Romania Muzical in 10 iulie si care poate fi reascultat oricand aici.
Integrala simfoniilor de Beethoven dirijate de Herbert Blomstedt va aparea la casa Accentus Music in septembrie 2017.
Un compozitor de 82 ani
....mai putin cunoscut in Romania este Hans Joachim Roedelius, cel care si-a lansat in 23 iunie, la casa Deutsche Grammophon, un disc realizat alaturi de un compozitor cu aproape 40 ani mai tanar, Arnold Kasar. Einfluss se intituleaza acest album pe care se poate auzi o combinatie de muzica electronica cu un pian preparat; un album care, asa cum sugereaza si titlul, face trimitere la sentimentul pe care-l trezeste curgerea linistita a unui rau.
Einfluss reuneste experienta a doi compozitori foarte diferiti intre ei, nu numai prin varsta care ii desparte. Hans Joachim Roedelius are peste 100 de albume aparute; s-a afirmat in domeniul muzicii electronice, ambientale si de avangarda; este creatorul curentului krautrock. Arnold Kasar a studiat pianul clasic si s-a remarcat cu albumele sale de jazz.
S-au intalnit pentru 3 zile in care au compus impreuna peste 30 piese, din care au ales 19 pentru albumul Einfluss. Era de asteptat ca la pian sa cante Arnold Kasar, insa, de fapt, la pian canta Hans Joachim Roedelius, cel care nu a invatat niciodata, propriu zis, sa cante la pian.
Ce muzica putem asculta pe acest album Einfluss? Genul de muzica contemporana de esenta tonala cu o nuanta foarte meditativa pe care-l regasim si in creatia altor compozitori din zilele noastre, cum sunt Joep Beving sau Max Richter, de pilda. O muzica capabila sa-si ridice ascultatorul deasupra lumii cenusii cotidiene, oferind spatiu pentru reflectie si visare; stari pe care multi dintre noi le cauta, se pare, din ce in ce mai mult in universul atat de trepidant si alienant in care traim. Unele piese mi s-a parut ca uzeaza prea mult de formule repetitive; insa piesele care mi s-au parut mie cele mai reusite le puteti asculta pe 24 iulie, de la ora 19.00 la Radio Romania Muzical.
Cristina Comandasu