Basilica San Marco. Marele Canal. Palatul Dogilor. Palatul Grassi. Cartierul Burano. Si altele. Venetia este (mai ales pentru cei care ajung aici pentru intaia oara) un adevarat labirint al tentatiilor, pentru ca ofera atat de multe obiective, muzee, galerii, cladiri de o rara frumusete, atractii turistice si culturale pentru toate gusturile. Dar in afara celor cunoscute Venetia ascunde si numeroase galerii sau mici muzee ce merita timpul, dar nu se bucura inca de aceeasi popularitate.
1. Casa di Carlo Goldoni: o vizita in Venetia ar putea incepe cu locuinta acestui “Moliere al Italiei”, cum a fost supranumit, un palat ridicat in secolul XV intr-o maniera ce imbina puternice elemente gotice si acele note arhitecturale venetiene specifice, cu fatada larga si bine proportionata, ferestre inalte, coloane, podele din teracota, multa culoare si eleganta. Aici avea sa se nasca in 1707 viitorul dramaturg, dupa cum marturisea mult mai tarziu in memoriile sale, dupa ce palatul fusese in posesia familiei Rizzi, apoi a familiei Centani, inainte ca unul dintre bunicii lui Carlo Goldoni, Carlo Alessandro, sa se stabileasca aici. Familia Goldoni va ramane aici pana in 1719, iar in memoria scriitorului va ramane ca un adevarat paradis al copilariei si adolescentei, evocat adesea cu nostalgie. Abia in 1914 un anume Aldo Rava, cercetator si admirator al lui Goldoni a cumparat palatul, dorind sa deschida aici un muzeu dedicat marelui dramaturg si teatrului italiana, dar abia in 1953, dupa cele doua razboaie mondiale, proiectul a devenit realitate. Astazi Muzeul Goldoni ofera vizitatorilor o bogata colectie de manuscrise, picturi, obiecte personale ale lui Goldoni, arta decorativa, iar camerele muzeului, incarcate de mobilier de epoca, reproduc decoruri pentru scene din piesele lui Goldoni. Centru de studii foarte important pentru cei interesati de istoria teatrului italian, muzeul are si o bogata biblioteca, in colectiile careia se gasesc peste 30.000 de titluri despre arta teatrala, una dintre cele mai valoroase colectii specializate de gen.
2. Fondazione Querini Stampalia: sau una dintre cele mai frumoase si in egala masura mai putin cunoscute galerii de pictura din Venetia, gazduita intr-un vechi palazzo foarte bine conservat, ce ofera in camere nu doar tablouri dar si fresce, mobilier original de secol XVII, stucaturi. Infiintata in 1869 de contele Giovanni Querini, Fundatia incerca sa pastreze vie importanta istorica si culturala a familiei Querini Stampalia, fiind o sustinatoare a culturii prin studierea propriei mosteniri artistice si sprijinirea evenimentelor si operelor de arta contemporane. Un proiect in egala masura generos si ambitios, pus in practica in acest palat impresionant cu o biblioteca, un muzeu si un spatiu dedicat expozitiilor temporare, si tocmai aceasta combinatie de clasic si modern ii confera caracter si farmec.
Cu cele peste 350.000 unitati bibliofile – carte veche si moderna, presa, documente – biblioteca este deschisa (potrivit dorintei fondatorului) si noaptea sau in timpul sarbatorilor, fondul de carte din sala de lectura depasind 32.000 de titluri, alaturi de 350 de reviste si ziare, si fireste acces la internet. In cadrul Muzeului pot fi admirate cele peste 400 de lucrari de pictura (Giovanni Bellini, Sebastiana Ricci, Pietro Longhi) sculptura (intre care colectia de sapte busturi de marmura realizate de Ongaro), grafica, piese de mobilier, portelan si tapiserii, instrumente muzicale de epoca, monede si medalii (peste 2600 de piese, aproape jumatate fiind bani greci si romani).
3. Museo Fortuni: candva proprietatea familiei Pesaro, acest palazzo in stil gotic avea sa fie restaurat la inceputul secolului trecut de catre Mariano Fortuny Madrazo, pictor, fotograf si designer vestimentar spaniol, care l-a folosit initial ca atelier de fotografie, design de scena, pictura, adunand aici o impresionanta si eclectica selectie de lucrari de sculptura, pictura, textile, un muzeu puternic marcat de personalitatea lui Fortuny. Donat in 1956 de vaduva artistului, asteapta astazi ca vizitatorii sa descopere stilul, temele si maniera de lucru a celui care a fost Mariano Fortuny Madrazo.
In sectiunea dedicata picturii, de exemplu, pot fi vazute peste 150 de lucrari ale acestuia, ilustrative pentru diversele faze ale carierei sale, accentul fiind pus pe asa-numita perioada “wagneriana”, de pana la 1899, dar si pe numeroase portrete, unul dintre modelele preferate fiind chiar sotia pictorului, Henriette. La fel de interesanta este si bogata colectie de fotografie, organizata cronologic, de la 1850 pana in anii celui de al Doilea Razboi Mondial sau cea de haine, costume si textile, multe dintre ele inspirate de moda renascentista si facute din materiale grele, elegante, somptuoase, sau dimpotriva de o simplitate surprinzatoare.
4. Palazzo Grimani: o rara ocazie de a descoperi un palat de secol XVI, plin cu decoratiuni, mobilier si opere de arta. Veche casa da stazio, cladirea in forma de L a fost renovata si extinsa de Giovanni Grimani, pret de treizeci de ani, fiind adaugate noua aripi noi, dublandu-se suprafata totala si fiind amenajata vasta curte interioara in stil roman, o idee neobisnuita pentru Venetia acelor timpuri. Remarcabil pastrat, palatul este un muzeu fascinant cu fresce de Giovanni da Udine sau Giorgone, un triptic de Bosch, stucaturi si pictura decorativa de Federico Zuccari, tapiserii cu scene biblice, vaze de teracota si sculpturi de marmura, o superba camera in stil neo-clasic, mobilata spre sfarsitul secolului XVIII, Sala Bosch (familia Grimani colectiona nu doar arta contemporana venetiana, dar si artisti din afara Italiei, precum Bosch sau Durer), toate incaperile acestui palat fiind adevarate galerii de arta.
imagine: veneziasi.it
5. Giardini Pubblici: pentru cei care vor sa vada si altceva decat muzee, galerii de arta sau un palazzo care a apartinut unei familii demult disparute, acest parc situat in partea de sud-est a orasului este o schimbare de stil si ritm, cu multa verdeata, arbori exotici, numeroase statui, banci, locuri de promenada.