Daca popularitatea unei statui ar depinde exclusiv de numarul de orase in care s-ar gasi cate o copie, mai mult sau mai putin reusita, atunci cu siguranta ca Statuia Libertatii din New York, simbol al unui nou inceput si al visului american, ar castiga detasat, fara ca un eventual monument rival sa aiba fie si cea mai mica sansa. Sute de artisti amatori sau chiar mari nume ale artei moderne si contemporane au fost inspirati de impresionanta creatie, au reprodus-o, au copiat-o, au parodiat-o sau au introdus-o in compozitiile proprii, au pornit de la ceea ce simbolizeaza si de la silueta deja iconica pentru noi constructii estetice, au incercat sa ii confere noi valori si sa o adapteze unor alte orase sau tari. Din Franta pana in Austria si Israel, din Canada in Argentina si China, fara sa lipseasca Australia, Mexic, Spania – si lista poate continua – se poate gasi cate o copie dupa Statuia Libertatii, majoritatea de dimensiuni mai modeste, insa semnificatia este mereu aceeasi – un omagiu si un simbol al libertatii. Se pare ca Frederic August Bartholdi si Gustave Eiffel au fost mai mult decat inspirati in colaborarea lor.
Exista mai multe copii in Franta – una realizata de Bartholdi in 1900, pentru Expozitia Universala, la scala mult redusa, astazi pusa in fata Musee d'Orsay; o alta pe Ile des Cygnes; macheta de 286 de cm, dupa care s-a turnat statuia, la Muzeul de Arte si Meserii din Paris (desi aceasta nu este practic o copie); si altele la Bordeaux, Barentin, la Saint-Cyr-sur-Mer sau Lyon (unde Muzeul de Arta are o versiune in teracota). Si altele. Nu lipsesc Austria si Germania, una de mici dimensiuni in Norvegia, la Visnes (de aici a fost extras cuprul pentru statuia originala), in Marea Britanie (Leicester) si mai multe versiuni in Statele Unite (care detin categoric recordul pentru cele mai multe copii din lume, de toate dimensiunile), dar si in Brazilia, Peru, China si Singapore, pana in Taiwan sau Ucraina. Si nu sunt toate.
Insa printre toate aceste copii, replici, imitatii, unele considerate omagii aduse originalului, alte simple atractii turistice la granita kitsch-ului, exista si una semnata de un artist plastic celebru, controversat, bizar, unul dintre cei mai influenti din istoria artelor plastice. Si un original, care a reusit sa preia iconica imagine si sa ii dea un mic detaliu care schimba radical ansamblul. Lucrarea poate fi admirata la castelul Vascoeuil din Franta, alaturi de creatii purtand semnatura Jean Cocteau sau Pierre Szekely. Aici, departe de agitatia marilor orase, vizitatorii pot vedea o replica data Statuii Libertatii, purtand numele grav de La Victoire de la Liberte, turnata in 1972.
Statuia reproduce uimitor de fidel originalul, fireste la dimensiuni mult mai mici, cu un mic amendament, o schimbare originala, o modificare neasteptata adusa proiectului semnat de Bartholdi: Lady Liberty are ambele brate ridicate, fiecare tinand cate o torta. O dublare a intensitatii mesajului? O reinterpretare in cheie ironica a unei lucrari clasice devenite un simbol mondial? O incercare de a schimba sensul final? O simpla gluma? Oricare ar fi fost raspunsul, aceasta versiune a Statuii Libertatii este categoric altfel.
Numele artistului: Salvador Dali.
A.L.
Februarie 2016