Daniel Barenboim si Visul lui Gerontius de Elgar
In 7 iulie, casa britanica Decca a lansat al treilea semnat de Daniel Barenboim cu muzica de Edward Elgar: un oratoriu foarte putin cunoscut in Romania, Visul lui Gerontius op.38. in 2014 si 2016, Barenboim a realizat alte doua discuri cu muzica de Elgar, alaturi de Capela de stat din Berlin, orchestra pe care o conduce de 25 ani: este vorba despre cele doua simfonii de Elgar.
De altfel, Elgar a fost prezent si in programul celor doua concerte pe care Daniel Barenboim le-a dirijat in 15 si 16 iulie 2017 la Festivalul BBC Proms, cel mai important festival de muzica clasica din lume, mai precis, aceste doua simfonii de Elgar, pe care le-a si inregistrat cu aceeasi orchestra cu care a fost prezent la Proms – Capela de stat din Berlin, orchestra Operei Germane din Berlin, un ansamblu a carui istorie incepe in anul...1570.
Prima seara dintre acestea doua a fost transmisa in direct de Radio Romania Muzical si puteti sa mai ascultati acest concert, pana in 14 augus.
La finalul celui de al doilea concert, din 16 iulie, Daniel Barenboim a tinut sa se adreseze publicului aflat la Royal Albert Hall din Londra, moment surprins de inregistrarile BBC. Un discurs despre care Daniel Barenboim a transmis auditoriului ca nu doreste sa fie considerat politic, insa care a ridicat probleme importante si despre care s-a si discutat foarte mult in retelele sociale.
Iata cateva idei din acest discurs: “Principala problema de astazi este faptul ca nu mai exista suficienta educatie; ca nu este suficienta educatie muzicala, stiam demult. insa acum nu mai exista suficienta educatie incat sa ne dam seama cine suntem cu adevarat, cum sa interactionam cu ceilalti. Doar in muzica nu exista nationalism. Nu exista vreun muzician german care sa spuna ca nu canta decat Brahms, Schumann si Beethoven... Tinerii trebuie sa inteleaga un lucru: ca Grecia, Germania, Franta, Danemarca au ceva in comun, numit cultura europeana! Nu doar moneda europeana, ci cultura europeana! Acesta este lucrul cel mai important. impotriva fanatismului se poate lupta numai cu educatia, nu se poate lupta impotriva fundamentalismului religios doar cu armele; impotriva raului se poate lupta cu umanitatea din fiecare dintre noi.”
Muzica, un limbaj universal – o realitate de care ne convingem ascultand si cel mai nou disc al lui Daniel Barenboim. Pentru ca, pana la urma, ce am avea noi in comun, ca romani, cu o lucrare scrisa de un compozitor englez care vorbeste despre o viziune catolica asupra mortii si calatoriei catre Purgatoriu? Mai nimic. insa nu poti sa fii emotionat de mesajul acestei lucrari, de frumusetea muzicii, de sensibilitatea acestei povesti inspirate in mod evident de Divina Comedie a lui Dante.
Lucrarea a fost inregistrata in cadrul a doua concerte live care au incheiat in septembrie 2016 Berlinmusikfest. Din garnitura de solisti anuntata initiala nu a mai ramas decat baritonul Thomas Hampson: tenorul-vedeta Jonas Kaufmann (pe care-l asteptam si noi cu nerabdare in festivalul Enescu) a devenit indisponibil cu doar cateva zile inainte de aceste concerte, la fel, si mezzosoprana Sarah Connoly. Asa ca au fost adusi doi cantareti britanici, pentru care muzica lui Elgar era foarte familiara: tenorul Andrew Staples si mezzosoprana Catherin Wyn Rogers. A fost o alegere foarte buna: critica internationala a aplaudat la unison aceste concerte, remarcand foarte buna prestatie atat a solistilor, cat si a corurilor si a orchestrei, evident, si a dirijorului.
Acum, aceste concerte “ravasitoare”, cum le numea un critic britanic, pot fi ascultate pe un album pe care-l consider foarte special si care nu intamplator a fost lansat la nivel international cu doar cateva zile inainte de prezenta lui Daniel Barenboim si a Capelei de stat din Berlin la Londra, in cadrul Festivalului BBC Proms. Sigur, pentru unii, sa asculte o lucrare cu certe semnificatii religioase, bazata pe textul unui preot anglican care a trecut la catolicism, John Henry Newman, poate fi ciudata in mijlocul vacantei de vara. insa pentru altii, exact despre asta este vacanta: despre regasirea de sine si posibilitatea de a iesi din cotidianul mundan...
Albumul cuprinzand oratoriul Visul lui Gerontius de Elgar poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 31 iulie, de la ora 19.00 si din 1 august, oricand, pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.
Toamna se anunta destul de bogata in discuri noi, cu nume dintre cele mai importante. Iata cateva:
Sonate de Beethoven in interpretarea pianistului Engheni Kissin, fostul copil-minune, devenit unul dintre cei mai cautati pianisti contemporani
Duete interpretate de tenorul Rolando Villazon si basul Ildar Abdrazakov, alaturi de Orchestra Metropolitain din Montreal, dirijor Yannick Nezet Seguin.
Celebrul concert pentru vioara si orchestra de Ceaikovski si o transcriptie a Variatiunilor rococo semnate de acelasi compozitor, in interpretarea violonistului Nemanja Radulovic, un disc menit sa intareasca statura de vedeta in ascensiune pe care o are violonistul francez de origine sarba
Concertele pentru pian si orchestra de Chopin, alaturi de alte lucrari care au in centru figura lui Chopin, inregistrate de Daniil Trifonov, extraordinar de talentatul pianist care va concerta si la Bucuresti in cadrul festivalului Enescu 2017 Lang Lang, Cecilia Bartoli si Anna Netrebko, nume care nu mai necesita nicio prezentare, au si ei noi discuri in plan pentru ultima parte a anului.
In septembrie, insa, vom lasa discurile deoparte si vom asculta muzica live: vine Festivalul Enescu, iar oferta este pentru gusturile.
Prilej pentru a spune ca la Radio Romania Muzical pot fi ascultate cele mai multe concerte in direct din festival – 68, alaturi de cronici, reportaje, interviuri: intre 2 si 24 septembrie, un adevarat maraton.