Ultima seara de repetitii deschise ale Spectacolului Unchiul Vanea de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, impune acest act artistic al lui Andrei Serban drept unul dintre cele mai bune din ultimii 17 ani.
Probabil, un argument suficient de puternic pentru a nu figura pe viitor la nici o categorie a Premiilor UNITER. Probabil o provocare de a nu fi vizionat de unicii selectioneri ai vreunui festival de teatru cu staif de pe la noi. Probabil universalul Vanya Bacsia al lui Aerban si al excelentilor actori maghiari de la Cluj va avea soarta bizara a Revizorul al lui Malaele de la Teatrul de Comedie, cu un succes de public fulminant si cronici elogioase la Edinburgh, cvasiignorat de critica de specialitate din Romania.
CONTROVERSA CONTINUA. Poate ca Andrei Serban e o persoana incomoda, poate n-a fost caracterul alunecos, dispus sa se muleze pe capriciile celor responsabili cu selectarea celor mai bune productii ale slujitorilor Thaliei. Profesionalismul nu se masoara insa in ranchiuni si parti-pris-uri. Ai nici in ignorarea creatiilor artistului. Ai totusi, controversa, in ce ma priveste, continua. Desi sunt la o varsta cand ar trebui sa mi se recunoasca un anumit statut, continuu sa fiu privit drept un provocator care supara si deranjeaza, spune Andrei Serban. Care a constatat cu stupoare ca-n afara de doi mari actori a' Mariana Mihut si Victor Rebengiuc a' si de reprezentantii a doua importante cotidiene din Bucuresti, nimeni din protipendada acriticarimiia nu onorase invitatia la ultima repetitie cu publicul a aUnchiului Vaneaa, spactacol a carui premiera va avea loc la inceputul lunii octombrie.
ARTA PRIN TOTI PORII. L-am vazut in sala Odeonului pe actorul Sorin Leovenu (Hamletul lui Vlad Mugur), sorbindu-i arta lui Marius Stanescu, Hamletul lui Galgotiu. I-am urmarit pe scena cvadrupla a Operei din Cluj a' transformata-n sala a' pe Victor Rebengiuc si pe Mariana Mihut (Alexandr Serebreakov, respectiv Dadaca Marina, din aUnchiul Vaneaa al lui Kordonskyi, de la Bulandra) fascinati de jocul actorilor maghiari, apastoritia de Andrei Aerban. aAr trebui sa vina lume din toata tara sa vada acest spectacol si aceasta scoala de teatrua, a declarat Mariana Mihut, dupa aplauzele prelungi. Ce-au aplaudat cei 100 de spectatori? O piesa a unui autor rus din secolul al XIX-lea: Unchiul Vaneaa, de Anton Pavlovici Cehov. O echipa de actori de nota 10, din secolul al XXI-lea: cei ai Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, care au alternat distributia. Tangourile argentiniene din secolul al XX-lea pe care au dansat. Pe creatoarea inspirata de toate trei veacurile, a decorurilor si a costumelor: Carmencita Brojboiu. Pe regizorul roman, a carui arta patrunde prin toti porii: Andrei Serban.
Cehov ne scapa printre degete Unchiul Vanea made in Romania anului de gratie 2007, Vanya Bacsi al lui Andrei Serban e purificat de intelectualitate si de starea febrila pe care-o induce cautarea raspunsurilor. Un Vanea uman, curajos si vulnerabil, misterios si agresiv, resemnat si-ndragostit. Andrei Serban l-a ales pe Andras Hathazi pentru acest rol complex, dintr-o piesa despre care, ori de cate ori s-a pus in scena, ai senzatia ca stii tot. Viziunea regizorala a lui Serban intretine aceasta iluzie.
Momentul in care recunosc ca nu stiu nimic e un inceput. O deschidere. Pentru personaje, acum si aici inseamna ca intrebarile trebuie confruntate. Ce e teatrul? Ce e un actor? Ce e adevar si ce e minciuna? Sunt norocos: am avut la Cluj unii dintre cei mai buni actori din Romania. Dar chiar si cu o echipa de clasa intai, Cehov si cu al sau Unchi ne scapa printre degete. Nici aici, nici acum nu prea stim nimic.
Aventura
Am jucat in grote din Bretania, intr-un fost abator la Viena, intr-un garaj de langa Amsterdam, intr-o manastire din Lisabona (a). Peste tot, spiritul aventurii si dorinta de a descoperi prin teatru un limbaj universal, dincolo de cultura, de prejudecati nationale, ne-au intarit si ne-au format pe noi ca artisti, si, in primul rand, ca oamenia
Andrei Aerban, regizor
Raspunsuri
In spectacolul cu Vanea din tinerete voiam sa gasesc raspunsuri, dar orice raspuns venea doar din cap a' intuitia, trupul, emotia nu erau angajate. Doream sa par intelectual, sa provoc, dar Cehov nu era de acord. Iar personajelor nu le placea sa fie criticate sau ironizate de mine, aveau realitatea lor, nu cum as fi vrut eu sa fiea
Andrei Aerban , regizor
Claudia Daboveanu