Protest de inspiratie ecologista sau happening artistica, nu este prima oara cand enigmatica “Mona Lisa” este tinta atacurilor fizice ale vizitatorilor muzeului parizian. Expusa la Luvru incepand cu anul 1797 – pentru a vreme a fost asezata pe unul din peretii dormitorului lui Napoleon, care se pare ca era cu totul indragostit de pictura – si departe inca de a se bucura de faima de astazi, “Mona Lisa” avea sa fie furata din muzeu in vara anului 1911 de un italian, Vincenzo Peruggia, angajat al institutiei, care si-a dorit ca pictura sa revina in Italia. A fost un caz care a starnit un imens scandal si care, paradoxal sau nu, a facut lucrarea mult mai cunoscuta publicului larg decat ar fi reusit orice campanie publicitara. Expusa in cele din urma in 1914 la Galeria Uffizi si inapoiata in cele din urma muzeului parizian, “Mona Lisa” avea sa devina repede una dintre principalele atractii. Iar entuziastul Peruggia, care in cele din urma o dusese la Galeria Uffizi, a fost privit de opinia publica din tara natala ca un veritabil erou, primind o condamnare de doar sase luni de inchisoare.
Insa pe masura ce faima lucrarii lui Leonardo da Vinci crestea, aveau sa apara si primele acte de vandalism, iar motivele mai intotdeauna nu aveau prea multe in comun cu lumea artistica. Dupa ce un vizitator ce se declarase indragostit de pictura a incercat pur si simplu sa o taie din rama, folosind un brici, a fost instalata pentru prima oara o sticla de protectie. Nu era intamplator, pentru ca in 1956, pe cand era expusa la Montauban (Franta), un vizitator a stropit panza cu acid. Si in acelasi an un anume Ugo Ungaza Villegas a aruncat cu o piatra in tablou, crapand sticla si reusind chiar sa atinga panza (ulterior s-a folosit sticla antiglont). Nu avea sa fie insa ultimul atac.
In 1974, cand pictura a fost imprumutata pentru o expozitie eveniment la Muzeul National din Tokyo, o femeie a stropit “Mona Lisa” cu vopsea rosie, ca un protest care atragea atentia asupra lipsei facilitatilor pentru persoanele cu dizabilitati. In 2009 o vizitatoare de la Luvru a aruncat cu un ceainic de ceramica in geamul de protectie, fara ca pictura sa fie atinsa.