"In rolul victimei" - Teatrul MetropolisSe lanseaza in Capitala un nou teatru modern sub toate aspectele, de la program pana la sala de spectacol, cu o premiera remarcabila, "In rolul victimei", in regia lui Felix Alexa, care a reunit o echipa de actori valorosi apartinand mai multor generatii de creatori. Aparitia TEATRULUI METROPOLIS este un eveniment al miscarii teatrale.Fosta Casa de Cultura "Mihai Eminescu" din preajma Foisorului de Foc, de pe strada Mihai Eminescu nr. 89, se transformase dupa ‘89 in Theatru Mundi. Cenusiul Casei de Cultura se pastrase, iar spectacolele nu atrageau publicul si institutia abia isi ducea traiul. Iata ca, precum in basme, s-a intamplat o minune cu acest lacas ce ar fi trebuit sa aiba o menire culturala, dar arata ca un depozit de iluzii pierdute. Primaria Municipiului Bucuresti a investit fonduri in proiectul unui director dinamic, actorul George Ivascu, si Casa de Cultura "Mihai Eminescu", fostul Theatru Mundi s-a transformat in Teatrul Metropolis. Infatisarea cladirii s-a schimbat radical. Modern, elegant, teatrul are acum o sala multifunctionala, detine un echipament tehnic de ultima ora, are un loc cochet pentru dezbateri si intalniri cu artistii, iar in pod se definitiveaza cateva garsoniere pentru actorii din provincie implicati in spectacole. Arhitectii care au renovat cladirea merita felicitari, ca si directorul ce propune Capitalei primul teatru de proiecte subventionat de catre stat. La Teatrul Metropolis sunt aproape finalizate zece proiecte, adica zece premiere ce vor avea prin contract, fiecare, un numar fix de reprezentatii, iar in functie de succesul la public contractul se poate prelungi in avantajul financiar al realizatorilor. Proiectele avizate de un colegiu ce reuneste personalitati ale vietii teatrale, vor constitui prilej de intalnire intre generatii, intre mari actori si tineri debutanti. Teatrul Metropolis are toate sansele sa devina un important si atractiv centru al vietii teatrale bucurestene si sa starneasca invidia suratelor, teatre de traditie si de repertoriu.Primul spectacol al acestui teatru de proiecte, "In rolul victimei" se constituie intr-un argument pentru intentiile de originalitate ce anima tanara institutie finantata de Primarie, fiind o certa reusita. Este un spectacol de Felix Alexa care a ales piesa scriitorilor rusi Vladimir si Oleg Presniakov. Fratii Presniakov, prozatori si dramaturgi, cu succese inregistrate nu numai in Rusia, sunt cunoscuti la noi prin apreciatul spectacol "Terorism" al Gianinei Carbunariu la Teatrul Foarte Mic. "In rolul victimei", piesa scrisa in 2003 pentru Festivalul de la Edinburg, are drept personaj central pe tanarul Valea, aflat in conflict cu parintii, care lucreaza ca "actor" in reconstituirile politiei in cazuri de crima. Este o fresca tragi-comica a realitatii din tarile fostului lagar comunist, in care, si datorita mass media, crima a devenit un fapt divers, iar conflictul dintre generatii s-a amplificat. Limbajul replicilor este frust, specific generatiei "cool", vulgarul avand o motivare perfecta in radiografia lumii contemporane, superficiale si bezmetice. Regizorul Felix Alexa propune un spectacol original, in care reuseste imbinarea armonioasa a conventiei teatrale realiste, clasice, cu interventiile video, ireprosabil realizate de Neil Coltofeanu (Fundatia Arte Vizuale). Decorul Dianei Ruxandra Ion ingradeste functional scena prin trei ecrane pe care se vor proiecta imagini, prim-planuri cu tanarul Valea ce comenteaza subtil situatiile. Marius Manole, distribuit in Valea, demonstreaza ca detine si date de expresie esentiale pentru film. Viziunea regizorala a lui Felix Alexa se bazeaza pe credibilitatea relatiilor conflictuale dintre personaje si impresioneaza prin jocul abil dirijat intre comic-satira ajunsa chiar la pragul grotescului, si dramatic. Spre final, ritmul alert al reprezentatiei are insa, unele scaderi, in special in ultima scena a intalnirii unui scenarist cu un regizor caruia i se propune drept scenariu piesa vizionata de public pana in acel moment. Reusita deplina a regiei lui Felix Alexa se infaptuieste prin atentia cu care a indrumat distributia. Din cei zece actori, sapte au de infruntat propunerea dificila de a interpreta mai multe personaje, achitandu-se excelent de ea. Surpriza distributiei ramane Dana Dogaru, care de mai multe stagiuni nu a aparut intr-o premiera. Actritei ii revine rolul mamei lui Valea si cel al unei chelnerite japoneze. Contureaza cu perfectiune amaraciunile unei femei modeste, ce nu se poate apropia de intelegerea fiului sau, iar in chelnerita, Dana Dogaru manifesta o verva comica inteligent stapanita, interpretarea song-ului japonezei (satira dibaci ticluita de Ada Milea) starneste aplauze la scena deschisa. Din nou fascinant este Razvan Vasilescu in primul capitan de politie care intreprinde reconstituirile unor crime. Intransigent, dur, afemeiat, personajul sau va muri in urma unei crize de isterie pornita din revolta fata de societatea actuala in care tinerii nu mai au nici un ideal. Acelui monolog Razvan Vasilescu ii da o dimensiune dramatica deosebita, cutremuratoare prin trimiterile la cotidianul cunoscut. Apoi, actorul va fi un regizor interesat de senzatiile realitatii. Personajul central este insa, Valea, iar Marius Manole, actor de marca al tinerei generatii, il interpreteaza admirabil. El atentioneaza ca smecherul Valea ascunde, de fapt, o mare tristete, comicul implicarii lui in reconstituiri este dublat de actor prin retinerea si a nemultumirilor carora nu le poate da glas. Marius Manole mai adauga astfel biografiei sale artistice un rol conceput ireprosabil. Doua personaje, total diferite, tatal si al doilea capitan, le caracterizeaza tipologic in substanta lor, Dan Astilean. Distributia se completeaza prin reprezentanti ai tinerei generatii de actori care reusesc evolutii incantatoare. Iulia Colan rezolva cu aplomb tipologiile diverse a trei personaje (o chelnerita, o femeie de serviciu si un manager administrativ), Vlad Logigan contureaza cu mult umor un... criminal naiv si pe scenaristul dornic de succes, Elias Ferkin este cand un criminal ciudat, cand un bucatar ingamfat, Gabi Costin detinator al unui firesc savuros in ilustrarea comicului este sergentul, dar si un ospatar. Costel Bojog (Dolijanskii) si Xing Elena Ling (Liuda) deseneaza cu precizie profilul personajelor ce le revin. Astfel, reprezentanti ai mai multor generatii de actori alcatuiesc o echipa de exceptie. "In rolul victimei" este un spectacol meritoriu care impune evenimentul lansarii Teatrului Metropolis.