Statuia Libertatii, unul dintre cele mai cunoscute monumente din intreaga lume, aflata pe Liberty Island, New York, este de mai bine de un secol un simbol al Statelor Unite ale Americii.
Creatia arhitectului Frederic Bartholdi, avand si o valoare functionala de turn de observare, a fost un dar oferit de statul francez Statelor Unite Unite, pentru a sarbatori centenarul acestora.
Statuia Libertatii este realizata din fier si cupru, are inaltimea de 46,50 metri, iar cei care vor sa descopere privelistea trebuie sa urce 354 de trepte pana la coroana sau 192 pana la varful piedestalului. Nu mai putin de 31 tone de cupru au fost folosite pentru statuie, 125 de tone de otel, iar fundatia din beton are peste 27.000 de tone. Coroana are 25 de ferestre, care simbolizeaza 25 de pietre pretioase de pe Pamant, in timp ce cele sapte raze reprezinta sapte mari.
Sculptorul Frederic Auguste Bartholdi a avut sansa de a primi acest proiect deosebit de important, care ar fi trebuit sa fie gata pana in 1876, marcand astfel implinirea a o suta de ani de la Declaratia de Independenta.
Piedestalul avea sa fie construit de partea americana, in timp ce Franta avea sa realizeze statuia, sa o transporte si sa o monteze pe pamant american. Din pacate pentru sustinatorii proiectului, ambele parti s-au confruntat din start cu lipsa acuta de fonduri. In Statele Unite organizatorii au pus la cale expozitii de arta, spectacole de teatru, licitatii si intreceri sportive, pentru a strange banii necesari. De cealalta parte a oceanului Atlantic, in Franta, Bartholdi avea nevoie de asistenta unui inginer, care sa aiba experienta in realizarea unor ansambluri monumentale, mai ales unul din otel si cupru, la dimensiuni atat de impozante. Alegerea - fireasca - avea sa fie chiar Alexandre Gustave Eiffel, creatorul celebrului Turn Eiffel, singurul inginer francez care se putea inhama la un asemenea proiect. Eiffel avea sa realizeze atat pilonul central cat si scheletul din otel al statuii, folosind o tehnica ce a starnit destule controverse.
Dar in timp ce in Franta totul parea sa mearga din ce in ce mai bine, partea americana nu gasea fondurile necesare pentru masivul postament. Abia dupa ce renumitul Joseph Pulitzer a pornit o campanie de presa in paginile jurnalului sau, "The World", publicul si mai ales marii industriasi au inteles importanta ideii, iar donatiile si sponsorizarile au inceput sa curga. Postamentul a fost gata in aprilie 1886, tocmai la timp. Statuia era deja gata din vara lui 1884, asteptand transportul si montarea.
Adus in New York Harbor in iunie 1885, la bordul masivei fregate franceze Isere, monumentul a fost demontat in 350 de piese, ambalat in 214 lazi, singurul mod de a-l transporta in siguranta. Pret de patru luni echipe de muncitori si arhitecti au lucrat la montarea Statuii Libertatii pe postamentul din beton care o astepta. S-a lucrat intr-un ritm alert, iar pe 28 octombrie 1886 avea loc prezentarea oficiala a monumentului, in prezenta oficialilor vremii si a mii de curiosi. Se intarziase cu un deceniu, dar era un impresionant dar pentru centenar.