Am urmarit cum Tom Hanks sparge „Codul lui Da Vinci” si am inteles de ce filmul nu ii „sparge” pe critici. Vineri, ora 20.00, Movieplex, Bucuresti. Sala este plina ochi cu oameni care mananca floricele si beau Cola din pahare uriase. Este premiera filmului „Codul lui Da Vinci”. Tom Hanks si Audrey Tautou intruchipeaza personajele principale ale filmului: Robert Langdon si Sophie Neveu. Urmariti cu zeci de masini de catre politia franceza, ei scapa de fiecare data cu un pic de ajutor si reusesc sa afle secretul geniului Renasterii. Printre spectatori se afla si parintele Gheorghe Istodor, lector universitar la Facultatea de Teologie din Constanta si preot misionar la Spitalul „Filantropia”. Acesta isi noteaza constiincios, la lumina ecranului, parerile personale despre filmul „Codul lui Da Vinci”. E probabil singurul preot prezent la premiera. „Cu bocancii in sufletele crestinilor”In opinia parintelui, filmul ataca in primul rand Biserica Catolica: „Este o manipulare a omului postmodern cu privire la raportul dintre Biserica si umanitate. Biserica nu ar fi decat un factor de distrugere a libertatii si a adevarului, implicand prin toate mijloacele - crima, santaj, bani - un mit mincinos despre Dumnezeu si mantuire. Este vizata, in mod evident, Biserica Catolica”.Un alt aspect evidentiat de Gheorghe Istodor este „denaturarea adevarului istoric”. Sfantul Constantin, sarbatorit astazi de crestini, este prezentat in filmul regizat de Ron Howard ca un necredincios botezat pe patul de moarte.„Valorile sunt inversate: Sfantul Constantin este un pagan, iar primul sinod ecumenic este o negociere intre diversele secte ce credeau in Iisus”, spune preotul Istodor. In timp ce imaginile se succed rapid pe ecran, preotul continua sa scrie: „Eliberarea vine de la un batran neputincios, handicapat si de la o tanara atee, „urmasa” biologica a lui Iisus si a Mariei Magdalena. Registrul acestei fantasme este pur ocult cu exacerbarea misterelor de sorginte pagana”.Va avea succes acest film in Romania, tara unde populatia majoritara se declara ortodoxa? Preotul Istodor: „Succesul unor astfel de productii este garantat datorita desacralizarii si superficialitatii omului postmodern, datorita apetentei acestuia pentru barfa, precum si predispozitia acestuia pentru circ si scandal mediatic.” Pe scurt, parintele spune ce efect are filmul asupra credinciosilor: „Este o intrare brutala a „valorilor” artistice postmoderne in sufletele crestinilor contemporani”. Urmasa lui IisusOra 22.30. Dupa doua ore si jumatate in care au urmarit cu sufletul la gura cum a fost spart codul lui Da Vinci, spectatorii ies din sala. Preotul Istodor se asaza la o masa cu carnetelul in fata. Isi noteaza ultimele impresii despre film. „O idee venita din imaginatia bolnava a autorului, sclav al teoriei conspiratiei” este principala concluzie a parintelui. Ma gandesc la cele doua ore si jumatate in care am vazut cum cele doua personaje principale au reusit sa scape de politie mai usor decat soricelul Jerry si varul sau mai mic de pisoiul Tom. Si ma intreb cum a acceptat Audrey Tautou sa treaca de la inocenta din „Amelie” la intruchiparea urmasei lui Iisus, imbracata si coafata tip „office”. O urmasa care iese putin sifonata dupa ce este lovita, pusa in genunchi, amenintata cu pistolul, distruge un Smart si zboara cu un avion particular din Franta pana in Anglia.Mihai Bratu, 26 de ani, a vazut filmul alaturi de prietena lui. Se declara multumit de ceea ce a vazut: „Nu citisem cartea lui Dan Brown. Mi se pare ca se ridica aici o problema a crestinismului. Nu cred ca este adevarat faptul ca Iisus a fost casatorit cu Maria Magdalena. Dar cred ca exista lucruri pe care biserica nu le-a facut cunoscute.”„Este intr-adevar o blasfemie. Nu pot crede ca Iisus s-a casatorit cu o fosta prostituata. E absurd sa crezi ca a existat si fiica Fiului lui Dumnezeu”, spune Maria Preda, studenta la Drept. Opinia Bisericii OrtodoxeIn ultima perioada, Biserica Ortodoxa Romana a fost provocata de multe manifestari artistice, considerate sacrilegii. „Cutia Pandorei a fost deschisa de ceva vreme prin rastalmaciri blasfemiatorii la adresa lui Iisus: „Ultima ispita al lui Iisus”, „Evanghelistii” Alinei Mungiu si acum „Codul lui Da Vinci”. Este o diferenta de abordare a umanitatii Mantuitorului. Pana in secolul trecut, Mantuitorul, chiar daca a fost prezentat ca un om, nu era unul ca noi. Iisus era un geniu, profet, intemeietor de religie, cu o moralitate ireprosabila. Iata ca in acest secol, Iisus este vazut ca un om neputincios, biruit de instinctele patimase carnale. Un om la fel de slab ca majoritatea dintre noi. Acest fapt pune in pericol Biserica Ortodoxa care condamna filmul lui Ron Howard. „Ortodoxia nu a incurajat reprezentarea cinematografica a Mantuitorului Iisus Hristos. Nu s-au realizat filme privind viata lui Iisus, deoarece Ortodoxia nu poate concepe ca un om, chiar daca este un actor consacrat, sa joace rolul lui Dumnezeu. Filmele ce au ca subiect pe Mantuitorul sunt reactii ale unor framantari occidentale despre Iisus.”Oamenii stau la coada sa prinda un loc la „Codul lui Da Vinci”. „De obicei, suntem aglomerati la sfarsit de saptamana. Exista o cerere mare de bilete, mai ales pentru premiere. Multi sunt precauti si isi fac rezervari din timp”, spune una dintre casierite.
Buget de 125 de milioane de dolari> Filmul „Codul lui Da Vinci” a fost lansat in toata lumea pe data de 19 mai. Durata peliculei este de doua ore si jumatate.> Bugetul filmului a fost de 125 de milioane de dolari. Personajul principal este interpretat de Tom Hanks. Partenera sa este actrita franceza Audrey Tautou, cea care a interpretat rolul principal in „Amelie”. Un alt francez, Jean Reno, intrepreteaza rolul politistului care ii urmareste pe cei doi.> Ron Howard, regizorul filmului „Codul lui Da Vinci”, are o bogata experienta cinematografica. Este actor, producator si scenarist. El a mai regizat filme de succes precum „Cinderella Man”, „A Beautiful Mind”, „How the Grinch Stole Christmas”, „Ed TV” si altele.Criticii de film despre filmul „Codul lui Da Vinci”„Daily Mail”, Anglia. „Este un film care ridica problema daca cea mai buna poveste spusa vreodata este adevarata sau falsa. Dar nu este cel mai bun facut vreodata, nu-i asa?” - Baz Bamigboye, critic„Variety”, SUA. „De la prima scena in care Robert Langdon si Sophie Neveu sunt fata in fata, temperatura filmului scade si continua sa scada pe masura ce cuplul fuge pentru a fi cu un pas inaintea politiei.” - Todd McCarthy, critic „New York Times”. „Tom Hanks este foarte inert si pare ca nu ii este foarte clar ce gandeste sau simte personajul sau. In ceea ce o priveste pe Audrey Tautou, tot ce face este sa stea ingrijorata si este lipsita de obisnuitul ei sarm. Filmul este lung si-ti da impresia ca dureaza mai mult sa-l vizionezi decat sa citesti cartea lui Dan Brown. Cred ca filmul este inofensiv si nu vad de ce ar vrea cineva sa-l boicoteze.” - A.O. Scott, critic