„Filosofii” este un spectacol care poate fi incadrat foarte greu intr-un singur gen
Nola Rae transforma tragedii celebre in spectacole comice
Un vernisaj, un spectacol de pantomima si unul de teatru-dans au fost evenimentele unei prime zile bucurestene a Festivalului National de Teatru. Manifestarea a avut si o avanpremiera la Sibiu, unde vineri a fost prezentat spectacolul „Faust” a lui Silviu Purcarete, dar deschiderea oficiala a avut loc la Bucuresti.
„Filosofii”, realizat de unul din cei mai mari coregrafi europeni ai momentului, este un spectacol care poate fi incadrat foarte greu intr-un singur gen. Teatru, dans, proiectii, momente de teatru de animatie, muzica live sunt elementele care se combina in acest spectacol inspirat de un text a lui Bruno Schultz, „Tratat despre manechine”.
Personajele spectacolului sunt, de fapt Witold Gombrowicz si Bruno Schultz, buni prieteni in viata reala. Spectacolul este dedicat de creatorul lui prieteniei dintre cei doi care, au „crosetat” impreuna cateva idei filosofice ce stau la baza acestei lucrari. Nascut in fosta Iugoslavie, acum cetatean francez, Nadj a studiat arte plastice si istoria muzicii la Budapesta. In perioada ’80-’83 a fost elev al scolilor lui Marcel Marceau si Etienne Decroux.
In 1986 si-a infiintat propria Companie de dans, „Théatre JEL”, iar din 1995 este directorul Centre Choregraphique National d’Orléans.
Un spectacol pentru 120 de spectatori
Montarea prezentata la Bucuresti este alcatuita din trei momente distincte. Spectatorul face cunostinta cu protagonistii prin intermediul celor 24 de ecrane video care inconjoara in exterior spatiul de joc. Urmeaza apoi un film proiectat pe 4 ecrane care incojoara scena circulara, pentru ca interpretii sa apara in fata spectatorilor abia dupa 40 de minute de la inceperea spectacolului.
Alegerea acestei montari pentru deschiderea oficiala a festivalului a avut si partile sale negative. Pe de o parte, e de admirat ca manifestarea bucuresteana a inceput cu o montare a unui mare nume al artei scenice contemporane.
Problema a fost ca spectacolul lui Nadj a fost creat pentru fix 120 de spectatori. Şi motivatiile de genul „acum ce mai conteaza unul in plus”, cu care unii au incercat sa se strecoare la spectacol, chiar nu aveau cum sa functioneze.
Faptul a starnit evident nemultumirile multora, care chiar daca aveau acreditare sau statutul de „invitat” in cadrul festivalului, nu au avut acces la spectacol. Dar montarea are in total 4 reprezentatii la Bucuresti. Biletele insa, si la acesta editie chiar fost puse in vanzare multe, sunt deja vandute. De altfel, acesta deschidere spre public, punerea in vanzare a 80% din locurile disponibile la fiecare spectacol, a fost un lucru care chiar a funtionat. Biletele s-au epuizat rapid. La unele case de bilete s-a stat chiar cinci ore la coada.
Un mim celebru in cartierul Militari
Sambata, in alta parte a Bucurestiului, la Teatrul Masca din Militari, festivalul a gazduit spectacolul unui alt invitat de marca. Nola Rae, un mim care a studiat alaturi de celebrul Marcel Marceau la Paris, a prezentat spectacolul sau solo „Napoleon iese, urmarit de iepuri”, inspirat din clasicul film al lui Charlie Chaplin, „Dictatorul”.
Stilul sau se adreseaza unui public larg, avand puterea de a transforma tragedii celebre in spectacole comice de exceptie. Pe toata durata festivalului holul Teatrului National gazduieste o expozitie. Ea este alcatuita din fotografii din cele mai reprezentative spectactacole incluse in acest Festivalul National de Teatru pe perioada celor trei ani cat Marina Constantinescu a fost selectionerul unic al manifestarii.
INFO PLUS
Azi la festival
Teoreticianul de Dragan Klaic va sustine la ora 11 o conferinta despre „Cat de mult poate dura o tranzitie” , iar seara Centrul National al Dansului prezinta spectacolul lui Catherine Diverres, „Voltes”. Opera Nationala gazduieste spectacolul lui Bocsardi Lazlo, „Regele Lear”, o productie a Teatrului din Sfantu Gheorghe.