Regia : George KaczenderDistributie : Marie-France Pisier, Timothy Dalton, Rutger Hauer, Karen Black, Brigitte FosseyAnul aparitiei : 1981
Celebra creatoare de moda Coco Chanel ar fi spus "Multe griji dispar atunci cand te decizi sa nu fi ceva, ci sa devii cineva". Este o fraza care o defineste perfect pe Coco, o femeie ambitioasa, care a reusit de-a lungul unei vieti sa devina o personalitate cunoscuta in intreaga lume si care a schimbat definitiv moda feminina.
Datorita eforturilor si viziunii ei, corsetele si hainele rigide care sufocau si ingradeau au disparut, dandu-le femeilor libertatea de miscare pe care si-o doreau fara a elimina infatisarea cocheta.
Dar Coco a fost greu de definit, iar orice film despre viata unui personaj legendar nu va putea niciodata prezenta totul. Mereu va mai fi ceva de spus, un detaliu care a fost eliminat, mai mult sau mai putin important, un personaj din viata sa trecut in planul secund. Va incerca sa prezinte cat mai bine viata unui personaj celebru, dar cate reusesc ?
Chanel Solitaire prezinta prima parte a vietii creatoarei de moda si mai ales viata ei sentimentala, care se imbina in chip fericit cu cea profesionala, dar esenta iubirilor lui Coco este cuprinsa si in titlu. Chiar daca era una dintre cele mai admirate si iubite femei din intreaga lume, a fost o solitara, suportand greu despartirile dureroase care o faceau sa se retraga in lumea modei ca intr-o carapace.
Marie-France Pisier, in rolul lui Coco Chanel, reuseste sa dea viata personajului intr-o maniera atat de convingatoare incat actrita pare sa se confundat cu idolul modei. Pornind de la zero, Chanel a fost motivata de propria ambitie, ceea ce i-a adus si un egoism, dublat de incapatanarea de a fi cea mai buna in orice domeniu. Dorind sa devina cineva si obisnuita inca din copilarie cu solitudinea si abandonul, Chanel a reusit sa pastreze cel putin aparent imaginea unei femei puternice, care se plia usor pe complicata schema a conventiilor sociale, intr-un stil personal, manifestat si in creatiile ei vestimentare.
Coco a refuzat mereu sa renunte la cariera si visele sale, iar pentru a scapa de durerea trecutului s-a inventat si reinventat de-a lungul vietii, mergand mai departe, mereu alta.
Filmul regizat de George Kaczender reuseste sa construiasca o naratiune credibila si vie a vietii lui Coco, aceasta fiind nu doar un creator de succes, ci si o redutabila femeie de afaceri, care a devenit una dintre cele mai bogate si importante din lume intr-o epoca in care o astfel de reusita parea doar un vis. Pe atunci o femeie ajungea bogata datorita unei mosteniri impozante sau unei casatorii cu un barbat bogat, iar Coco a fost exceptia care a oferit femeilor nu doar haine noi, ci si exemplul unui alt stil de viata.
Pe tot parcursul acestei cariere Chanel s-a aflat adesea singura, pentru ca prea putini erau cei care puteau sa mearga alaturi de ea in ritmul trepidant pe care il impunea vietii. Si aceasta este si imaginea de ansamblu a personajului la finalului filmului, o femeie care si-a implinit visele, dar este singura. In pofida imensului succes in lumea modei, dorintele, visele si pasiunile din viata sa au ramas neimplinite, si dincolo de stralucirea lumii in care era o zeita, a fost o solitara.
Este un film melodramatic, cu o pronuntata nota romantica ce ofera o imagine realista a lumii in care traia Coco Chanel : barbati, bani, bijuterii, castele, caviar, sampanie, prezentari de moda, lansari, creatii si mai ales iubire. Dar dincolo de imaginea Coco Chanel, femeia din spatele mitului este singura, vulnerabila, adesea indecisa, fermecatoare. De la micul atelier in care facea palarii de succes, Chanel a reusit sa construiasca un impresionant imperiu, dar la final s-a regasit singura.