S-au impus intrebari legate de directiile firesti pe care Universitatea ar vrea sa le impace, incurajarea tendintelor unor studenti de a se angaja intr-un cinematograf de autor sau insistarea pe insusirea profesiunii cu tot ceea ce implica ea, in toate compartimentele. Un tanar se pronunta pentru libertatea alegerii. Din interventiile unor fosti absolventi ai UNATC, astazi cineasti cunoscuti in lume, Corneliu Porumboiu - care este si dascal -, Hanno Hofer, balanta ar inclina mai degraba catre inarmarea pentru iesirea in adevarata lume a cinematografului, cea de dincolo de zidurile, de laboratoarele universitatii. "Scoala noastra are o formula destul de buna - spunea Corneliu Porumboiu - dar cand am intrat in productie cu primul film, am simtit ca in anii de studentie am fost prea protejati. Cand te vezi de acum, regizor, trebuie sa stii sa vorbesti echipei, sa te descurci"."Te trezesti, dintr-o data, cu 40 de oameni necunoscuti care se uita la tine si asteapta sa se apuce de munca" - a continuat Hanno Hofer. Spiritul colocviului a indreptatit remarca unor profesori despre o eventuala caracterizare a actualei editii ca fiind una de lucru, de relansare a manifestarii CineMAiubit.
Poate ca la intalnirile viitoare (care, speram, vor benefcia de un mai consistent sprijin al forurilor oficiale) va exista o selectie mai riguroasa a filmelor admise in concurs, ceea ce nu exclude organizarea unei sectiuni necompetitive, a unei Panorama. Ea ar face posibila o vedere de ansamblu a intregii productii de scoala, dar ar si valoriza pe cei care rup frontal. Expunerea de-a valma, mai ales in prima zi, inducea sentimentul unei recolte mediocre, in care varfurile scoteau cu greu capul. Evident, avem in vedere principala noastra institutie, cea catre care se indreapta toti ochii, organizatoarea festivalului, UNATC. In ziua umatoare s-a impus un lot mai compact de filme cu adevarat competitive. Nu intamplator juriul principalei sectiuni (35 mm), al carei presedinte a fost Cristian Tudor Popescu, de aici si-a recrutat principalii castigatori, cu exceptia Marelui Premiu ce a revenit Katjiei Eyde Jacobsen din Norvegia pentru impecabilul ei To the Moon, care impresionase pe toata lumea inca din prima seara. Daca din partea unor tineri aflati la primii lor pasi asteptam sa ne cucereasca cu "o idee despre cinema si o idee despre viata", atunci Iulia Rugina cu Vineri, in jur de 11 si Paul Negoescu cu Examen, carora le-a revenit Premiul special al juriului, respectiv Premiul pentru regie (dar si Premiile pentru interpretare), le merita pe deplin. Acelasi Corneliu Porumboiu vorbea despre imperioasa nevoie a insusirii artei simplitatii. A se lua aminte. O spune autorul lui A fost sau n-a fost Studentii mai sus citati au stiut unde sa o caute, de aceea filmele despre dificultatea de te face inteles, in familie, in dragoste ne lasa sa ghicim doua sperante ce merita urmarite. Ca si castigatorii de la documentare, Miruna Boruzescu, Vlad Fenesan, Nemethy Andras Barna, ultimul cu o remarcabila putere de descifrare a universului lui Urmuz. A-i feri pe studenti de seductia complicarii inutile, a aglomerarii ce nu tine de baroc, ci de imposibilitatea optiunilor clare (de la dezvoltarea unei povesti la alegerea decorurilor, a coloanei sonore etc) mi se pare a fi mereu la ordinea zilei in invatamantul nostru. magda.mihailescu@gandul.info
Magda MIHAILESCU