'Ticalosii', regia Serban Marinescu, e o pelicula ce aduna toate cliseele postdecembriste intr-o ora si jumatate: afaceri dubioase, oligarhi, jocuri de interese, Revolutia tradata, politicieni verosi ce n-au mama, n-au tata si sint gata oricind sa sara dintr-o barca in alta, oameni de afaceri ce maninca icrele negre cu o lingura de neam prost si isi iau de neveste dive din corpul de balet al Operei, petreceri cu lautari, peste toate plutind mereu vie si vivace teoria conspiratiei.
Lectie de morala marca Dinu Sararu
Un film ce promite sa scoata la iveala adevaruri, dar nu reuseste decit sa reincalzeasca o supa rinceda. Si, ca intotdeauna, cei care striga 'Prindeti hotii!' sint exact hotii insisi. Pentru ca filmul se bazeaza pe romanul lui Dinu Sararu 'Ciocoii noi cu bodyguard', un Dinu Sararu care, suparat, probabil, ca a ramas fara 'coledzi'-ul de la Teatrul National si fara fondurile care ii alimentau generos fundatia 'Niste tarani', ataca la baioneta afacerile, politicienii si coruptia, de parca toate acestea ar fi fost inventate ieri. Filmul are o distributie cum rar se vede: Stefan Iordache, Dorel Visan, Razvan Vasilescu, Horatiu Malaele, Mircea Diaconu, Gheorghe Dinica, Mircea Albulescu, toti actori care nu pot da rateuri nici daca isi spun replicile in somn. Si, cu toate acestea, un film nu se tine doar prin actori, chiar daca toti cei enumerati mai sus au deja un inceput de statuie.
Un prim-ministru cam hollywoodian
Malaele il interpreteaza pe primul-ministru al Romaniei, un prim-ministru care vrea sa scape, pe de o parte, de opozantul sau, un general comandant al Garzii Financiare, si, pe de alta parte, de afaceristul Dandu Patricianul, ce finantase atit puterea, cit si opozitia. Nimic nu-l retine pe acest prim-ministru: planteaza camere de luat vederi in apartamentele dusmanilor si la circiumile unde acestia isi fac veacul, trimite mascatii si canalele tv peste afacerist, il aresteaza, pentru intimidare, pentru ca, dupa numai o zi, la interventia Presedintelui, un bunicut (sau, poate, o bunicuta) ce pare ca nu stie nimic din boacanele facute de nepoteii sai, il elibereaza. Pentru ca filmul sa aiba si un aer americanesc, primul-ministru pune la cale si un asasinat politic: un lunetist tinteste spre omul opozitiei de pe fereastra unei biserici aflate in padurea in care prim-ministrul organizase o vinatoare. Malaele isi interpreteaza economicos rolul, cu un minim de replici sau gesturi, ca un om stapin pe situatie si pe care nu stii de unde sa-l apuci.
Iordache se joaca pe sine
Stefan Iordache nu il interpreteaza atit pe revolutionarul Didi Sfiosu, eroul de la baricada, cit, mai degraba, pe sine insusi. Personajul sau are multe similitudini biografice, si nu numai, cu Iordache: 'Vezi ca eu sint nascut in Rahova, sar masa si-ti bag imediat un cap in gura!'. Sfiosu e urmat peste tot de lautarul Nelu Ploiesteanu (vecinul si prietenul lui Iordache din viata reala) si de ofurile si incurile pline de jale din 'La Chilia-n port', cintecul de suflet al actorului, pe care l-a cintat cu foc si-n 'Cel mai iubit dintre paminteni'.
Betii si parastase
Cum regizorii nostri au un mare apetit pentru filmarea de betii, nunti, botezuri si inmormintari (acestea din urma neaparat cu lautari), nu puteau lipsi nici din acest film orgiile bahice si gastronomice, prilej de nesfirsite reclame la adresa unor localuri precum Jaristea si Sarpele rosu. Ajuns la acest punct al filmului, Nelu Ploiesteanu cinta citeva proto-manele pentru cite o bancnota de 500 de euro pe care revolutionarul Didi Sfiosu i-o lipeste de acordeon. De remarcat meniul ales de imbogatitii zilei: in timp ce afaceristul si politicienii aleg sa savureze 'somon in aspic', desi afla cu necaz ca somonul nu merge cu mujdei, revolutionarul ramine la valorile lui traditionale: fudulii de berbecut. Revolutionarul pare singurul om cu constiinta. O constiinta ce il impinge la gesturi de 'onoare', daca astfel poate fi definita inmormintarea simbolica a Revolutiei la groapa de gunoi Glina, in direct la OTV.
Gabriela Lupu