August 2006
La Museum fur Moderne Kunst din Frankfurt vizitatorii pot descoperi o ampla expozitie de fotografie, sub titlul "Umanismul in China - un album al fotografiei contemporane". Cand in 1955 fotograful Edward Steichen organiza expozitia "Familia omului" la Muzeul de Arta Moderna din New York, scopul era de a oferi prin intermediul imaginilor o istorie a umanitatii. La jumatate de secol de la acea celebra expozitie, "Umanismul in China" incearca sa creeze o panorama diferita : prin intermediul a 590 de fotografi realizate de artisti chinezi in ultimii 50 de ani, populatia chineza este reprezentata pe fundalul modernizarii sociale. Organizata de Muzeul de Arta Guangdong, expozitia este impartita in patru sectiuni principale : Existenta, Relatii, Dorinta, Timp.
Dincolo de imaginea stralucitoare a boom-ului economic chinez, artistii au incercat sa surprinda cealalta fata a monedei : cum a afectat aceasta schimbare China traditionala. Este viata cotidiana, din China citadina sau rurala, in toata veridicitatea sa, sunt imagini care nu infrumuseteaza si nu distorsioneaza evenimentele sau persoanele, fiind documente esentiale pentru trasarea unei istorii a schimbarilor sociale si culturale a ultimei jumatati de veac. Cum artistii sunt chinezi, este si o declaratie a unor generatii care s-au format artistic in acest mediu. Este pentru prima data cand expozitia se deschide in afara Chinei, dupa ce s-a bucurat de un mare succes in tara natala.
Orice muzeu de arta contemporana - si prin extensie orice artist si mai ales orice vizitator - trebuie sa raspunda la o intrebare esentiala : care este valoarea documentara si artistica a fotografiei ? Fotograful Edward Steichen isi dorise cu decenii in urma ca prin imagini sa se ajunga la echilibru, la intelegere, la acceptarea diferentelor. Este chiar ce au incercat si fotografii chinezi prin aceasta impresionanta expozitie.