Aprecierile unanime ale specialiştilor au indicat ediţia aniversară cu numărul 60 a Festivalului de Film de la Cannes drept una dintre cele mai bune din ultimii ani prin prisma calităţii filmelor intrate în competiţie.
Victoria lui Cristian Mungiu într-o competiţie selectă, cu un film cu buget de doar 600.000 de euro despre prietenie şi drama avortului în România ultimilor ani ai regimului Nicolae Ceauşescu, a impresionat pe toată lumea, fiind considerat favorit încă de la prezentarea sa în primele zile ale festivalului. Ecourile din presa internaţională ale Festivalului de Film de la Cannes subliniază ascensiunea unei cinematografii româneşti tinere, reprezentantă a realismului şi care s-a impus rapid, printr-o suită de filme apreciate şi premiate ce a culminat cu cel al lui Cristian Mungiu, în prim-planul celei de-a şaptea arte.
Mesajul transmis de publicaţia New York Times este simplu de înţeles deşi mai greu traductibil în limba română: ''Romania rules!'' (România face legea - n.r). După ediţia 2007 a Festivalului de Film de la Cannes, două dintre cele mai importante premii au revenit unor filme româneşti, reafirmând astfel vitalitatea şi recenta ascensiune a cinematografiei din această ţară, mai notează publicaţia newyorkeză, menţionând alături de Palme d'Or şi premiul ''Un Certain Regard'' obţinut postmortem de Cristian Nemescu cu filmul ''California Dreamin'''.
''Minuţios regizat şi jucat excelent, filmul lui Cristian Mungiu le induce spectatorilor o stare aproape insuportabilă de suspans, fără nici un fel de sentimentalisme, existând momente în care se apropie de intensitatea unor filmele horror'', mai notează NY Times.
Publicaţia Los Angeles Times transmite chiar din centrul cinematografiei americane reacţii la victoria lui Cristian Mungiu, apreciind realismul filmului ''4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile'' care îl apropie de genul documentar. ''Un film românesc cu buget restrâns, intrat printre primele filme în concursul de la Cannes, a reuşit să eclipseze peliculele rivale ce s-au bucurat de bugete incomparabil mai mari şi au fost realizate de personalităţi consacrate ale cinematografiei mondiale, reuşind să-şi adjudece premiul Palme d'Or'', comentează Los Angeles Times.
Los Angeles Times consideră că victoria acestui film ''frumos-realist şi perfect realizat'' nu este totuşi o surpriză, reprezentând însă un important punct de referinţă al ascensiunii tinerei cinematografii româneşti din ultimii ani.
''Venind în continuarea unei serii de filme româneşti precum 'Moartea domnului Lăzărescu' sau '12:08 East of Bucharest' şi alăturându-se victoriei filmului 'California Dreamin'' în acest an la secţiunea 'Un Certain Regard', triumful peliculei '4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile', care a obţinut şi premiul FIPRESCI sau al criticii internaţionale, evidenţiază impunerea cinematografiei româneşti ca o forţă mondială'', susţine Los Angeles Times.
Sub titlul ''Statele Unite puse la punct la Cannes'', publicaţia americană Time comentează pe marginea înfrângerii suferite de celebrii realizatori americani Quentin Tarantino şi Ethan şi Joen Coen, însă nu înainte de ''a da cezarului ce este al cezarului''. Time consideră premiul obţinut de Cristian Mungiu drept un ''tribut adus unei ţări a cărei industrie cinematografică este în plină ascensiune'', ascensiune ce va fi amplificată de distribuirea filmului ''4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile'' peste tot în lume.
Sub titlul ''Triumf al realismului la Cannes'' publicaţia britanică The Times susţine că ''România a confiscat cea de-a 60-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes, obţinând premiul Palme d'Or, unul dintre cele mai importante premii ale cinematografiei şi în acelaşi timp răspunsul european la Oscar''. Povestea spusă de Cristian Mungiu prin intermediul filmului său i-a uimit pe critici şi s-a impus ca favorită la Palme d'Or încă din primele zile ale competiţiei.
The Times citează apoi ''biblia'' industriei cinematografice, publicaţia Variety care susţine că, deşi nu are comercialismul unui film de boxoffice şi probabil că nu este pelicula cea mai indicată pentru o seară de sâmbătă în oraş, recomandându-se chiar urmărirea unor scene mai dure ''printre degete'', filmul lui Cristian Mungiu este ''absolut perfect realizat şi senzaţional interpretat'', regizorul român fiind apreciat pentru ''puritatea şi sinceritatea sa''.
În aprecierea filmului ''4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile'' publicaţia The Guardian îl citează pe scriitorul laureat al premiului Nobel Orhan Pamuk ce a făcut parte din juriul de la Cannes: ''Este un film extraordinar. M-am bucurat de fiecare secundă a acestui film''.
Ziarul The Scotsman apreciază victoria lui Cristian Mungiu de la Cannes sub titlul ''O poveste cu buget redus din România câştigă cel mai important trofeu la Cannes''.
The International Herald Tribune titrează ''România domină Festivalul de la Cannes''. Mesajul juriului de la Cannes a fost clar, notează Manohla Dargis şi A.O. Scott în paginile IHT: România domină la Cannes! Cei doi comentatori susţin că la această ediţie a Festivalului de la Cannes o surpriză plăcută a fost faptul că o mare parte din filme au aparţinut unor regizori aflaţi la începutul sau la mijlocul carierei, încălcând ''tradiţia'' festivalului de a se baza pe "vechea gardă" de regizori.
Publicaţia Libération comentează că ''românii preiau conducerea''. ''Tinerii cineaşti de la Bucureşti inventează Noul Val'', consemnează Philippe Azoury, comentator al cunoscutei publicaţii franceze. Decernându-i lui Cristian Mungiu cea mai înaltă recompensă, juriul Festivalului de la Cannes nu numai că a dat dovadă de o corectitudine ireproşabilă a gustului şi de un fler îndrăzneţ, ci a făcut oficial un secret cunoscut doar de cinefili: în câţiva ani, România, care revine dintr-un spaţiu politic în care imaginea era reglementată de putere, a devenit noul port al cinematografiei mondiale.