2006 a adus nou, in materie de trenduri editoriale, chicklit, industria Dan Brown, audiobookuri si carti de self-help.
In lumea editoriala, trendul face vinzarea buna, industria cartilor aliniindu-se, la nivel de tendinte in vinzari, celor producatoare de haine, cosmetice, decoratiuni interioare si alte domenii supuse legilor marketingului agresiv si 'modelor trecatoare'. 'In lumea editoriala nu se poate vorbi despre trenduri in afara vinzarii: ceea ce vinde fara publicitate stabileste trendul si investitia in publicitate; categoric, acesta a fost anul templieri-lor si al femeilor de succes care citesc literatura pe masura', spune Bogdan-Alexandru Stanescu, editor la Polirom.
Industria-capusa
Dupa ce, in anii trecuti, Dan Brown a facut furori cu 'Codul lui Da Vinci', anul acesta, foarte multi autori s-au imbogatit peste noapte parazitind cele patru romane lansate si relansate in diverse variante la RAO: 'Codul lui Da Vinci', 'Ingeri si demoni', 'Conspiratia' si 'Fortareata digitala'. Pe de-o parte, sint autorii care au dat de pamint cu legile fictiunii si s-au apucat, pur si simplu, sa scrie carti in care explica, punctual, ce este adevarat si ce este inventie din cartile lui Brown.
Pe de alta parte, sint cei care au facut ghiduri turistice care urmaresc traseul eroilor din romanele lui Brown. RAO a publicat anul acesta doua astfel de ghiduri: 'In lumea romanelor lui Dan Brown', de Oliver Mittelbach, si 'Codul lui Da Vinci. Ghid de calatorie', un volum coordonat de Jennifer Paull si de Christopher Culwell. In plus, au aparut zeci de titluri, atit pentru copii, cit si pentru adulti, cu templieri in centrul atentiei.
Galeria multimedia
Audiobookurile de la Humanitas reprezinta o noua tendinta in domeniul editorial, desi nu se poate vorbi despre acest proiect ca despre un mare succes. Factorul noutate si modul elegant in care arata CD-urile, precum si vocile celebre care citesc din autorii selectati dau greutate acestei colectii. Oana Pellea, Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu sint doar citeva nume din seria multimedia de la Humanitas. Cartea Romaneasca si-a facut, de asemenea, un obicei din insertia de CD la majoritatea cartilor, pe care sint fragmente din carte in lectura autorului, impresii, muzici si alte brizbizuri.
Literatura glam
Targetul unor colectii precum CHIC de la Polirom este alcatuit, in principal, din femei tinere si de succes, majoritatea la inceput de cariera, care au avut, inevitabil, lecturi de identificare din Helen Fielding, Lauren Weisberger sau Sophie Kinsella. Multe dintre cititoarele inraite de chicklit se raporteaza la aceste carti in acelasi fel in care mamele si bunicile lor se raporteaza la telenovele. Un succes la fel de mare l-au avut si filmele care s-au realizat dupa aceste carti. Lovitura anului in directia asta a fost 'Diavolul se imbraca de la Prada', cu Meryl Streep si Anne Hathaway in rolurile principale.
O mai tineti minte pe eroina Sophiei Kinsella din 'Ma dau in vint dupa cumparaturi', shopaholica si iresponsabila, care o da sistematic in bara la job de fiecare data cind are ocazia si se transforma peste noapte intr-o tipa superprofi, stapina pe ea, care, dupa ce isi face singura, singurica praf viata amoroasa isi trage cel mai misto barbat din carte? Sau pe studenta nu foarte frumoasa, simpatica si de treaba, cu care au empatizat invariabil toate studentele de la 'Litere' din 'Diavolul se imbraca de la Prada' al lui Lauren Weisberger? Sa nu mai vorbim despre Bridget Jones, care a tinut companie a milioane de femei in salile de asteptare de la cosmetica sau in noptile petrecute in singuratate in lenjeria lor de satin, dupa o zi lunga la un job- cheie intr-o multinationala.
Haute Lecture
Imaginati-va ca toate aceste tinere s-au asezat intre timp la casele lor, au devenit gospodine respectabile si proaspete mamici, dar si-au pastrat oarecum neindeminarea si spontaneitatea care le-au consacrat si care le definesc ca personaje. Asta, pe de-o parte, pentru ca si autoarele s-au maturizat intre timp si au facut la rindul lor copii, dind astfel nastere unui nou trend editorial care va inlocui, intr-o oarecare masura, chicklitul: momlit. Pioniera este, evident, Bridget Jones, ale carei aventuri de proaspata mamica pot fi citite, sub forma de foileton, in revista 'Tabu'.
Cum 'mamele eroine' ale chicklitului (Laura Zigman si Sophie Kinsella) si-au pierdut interesul pentru pantofi unicat si saluri din casmir si s-au orientat catre casnicie, scutece si intilniri ale tinerelor mamici, ne putem astepta ca in anul 2007 sa se intimple un adevarat boom editorial pe aceasta tema. Si asta pentru ca, intre timp, multe dintre fanele chicklit s-au maturizat si au devenit ele insele mamici si sotii iubitoare.
Anul fictiunii
2006 a fost, din punctul de vedere al criticului Paul Cernat, un an al fictiunii.
Anul fictiunii: cap de serie a fost 'Teodosie cel mic' de Razvan Radulescu, un fantasy de zile mari. Alte titluri-jalon: 'Christina Domestica si vinatorii de suflete' de Petru Cimpoesu, 'Povestirile mamei batrine' de Radu Tuculescu, 'Baiuteii' de Matei si Filip Florian, 'Fata din casa vagon' de Ana Maria Sandu sau 'Derapaj' de Ion Manolescu.
Anul Mircea Eliade: dupa exceptionala biografie a lui Florin Turcanu, traducerea romaneasca a jurnalului portughez si cartea adiacenta a lui Sorin Alexan-drescu despre Eliade vazut dinspre Portugalia.
Tendinta de relaxare in recuperarea memoriei individuale a comunismului a fost reprezentata de volume precum 'Nascut in URSS' de Vasile Ernu si 'Cum era? Cam asa...', coordonat de Calin Andrei Mihailescu.
Reviriment in zona criticii literare si a eseului: 'Interpretare si rationalitate' de Paul Cornea (probabil aparitia nr. 1 a anului), 'Eugen Ionescu - teme literare si existentiale' de Matei Calinescu.
Ioana Calen