New York , 29 noiembrie 2010: Scriitoarea Gabriela Adamesteanu a revenit in tara dupa un maraton intens de lecturi publice si mese rotunde prilejuit de cea de-a saptea editie a festivalului New Literature from Europe. De-a lungul celor trei zile cit a durat evenimentul, co-organizat de Institutul Cultural Roman din New York in cadrul platformei EUNIC, scriitoarea a prezentat in avanpremiera primul sau roman publicat in engleza, Dimineata pierduta, care a fost deja tradus in peste 9 de tari si care va fi lansat in America in 2011 la editura Northwestern University Press.
In seria proiectelor de colaborare cu institutele culturale europene din New York sub umbrela EUNIC (Reteaua institutelor culturale nationale din UE) si a proiectelor de promovare a literaturii romane in SUA, ICRNY a participat pentru prima data la festivalul New Literature from Europe, ce se desfasoara in fiecare toamna la New York.
Cea de-a saptea editie a festivalului, intitulata „Haunting the Present”, i-a reunit pret de trei zile pe scriitorii Philippe Claudel (Franta), Kirmen Uribe (Spania), Jenny Erpenbeck (Germania), Gerhard Roth (Austria), Milos Urban (Cehia), Olga Tokarczuk (Polonia), Antonia Arslan (Italia) si Gabriela Adamesteanu (Romania). La seara de inaugurare a proiectului au participat Horia Roman Patapievici, presedinte al ICR si Presedintele retelei globale EUNIC, si Corina suteu, director ICRNY si presedinte al retelei EUNIC in New York.
Gabriela Adamesteanu a prezentat fragmente din primul sau roman publicat in limba engleza Dimineata pierduta, devenit, in traducerea lui Patrick Camiller, Wasted Morning.
Scriitoarea a deschis prima seara a festivalului, dedicata unei serii de lecturi bilingve (in engleza si in original) din operele celor opt autori, prezenti in fata unui numeros public newyorkez in libraria McNally-Jackson. intilnirea a avut loc intr-un cadru cald si relaxat, pregatind terenul pentru discutiile aplicate de la masa rotunda de a doua zi de la The Center for Fiction. Cum scrii despre trecut si cum il asimilezi in contextul prezentului – acestea au fost temele abordate caleidoscopic de scriitorii invitati. Ceea ce a individualizat-o insa pe Gabriela Adamesteanu a fost tocmai substanta romanului sau: daca majoritatea operelor celor prezenti vorbeau despre violenta asupra identitatii prin prisma Holocaustului sau a diferite forme de genocid, Dimineata pierduta tine mai mult de supravietuirea memoriei intr-un mediu ostil care nu te elimina fizic, ci psihic, si-n care solutia este evadarea fie in concret, fie intr-un “dincolo” auto-protector. “Cind scrii, distrugi memoria, construind un dispozitiv narativ care sedeaza amintirile. Pentru mine, naratiunea e o forma de uitare, nu de amintire”, a comentat autoarea.
Ultima seara, gazduita de Centrul Ceh din New York, a fost rezervata unei noi sesiuni de lecturi din operele autorilor, iar interesul si intrebarile celor prezenti i-au furnizat Gabrielei Adamesteanu o perceptie revelatoare despre publicul pe care-l va avea in America romanul sau. Daca in Europa, publicul intelege mai usor contextul politic si relatarea istorica, cel american vibreaza mai degraba la fragmentele de interactiune umana, la caracterul universal al situatiilor descrise in roman. Dimensiunea lui istorica ampla nu estompeaza nici o clipa pregnanta portretelor individuale si complexitatea situatiilor - motiv pentru care Dimineata pierduta are toate sansele sa-si gaseasca un public american pe masura.
in completarea evenimentelor celor trei zile, revista Brooklyn Rail a publicat online un dosar destinat festivalului, care a inclus fragmente din romanele autorilor prezenti in festival, inclusiv un fragment inedit in limba engleza din Dimineata pierduta, asigurand astfel o mai mare vizibilitate atat manifestarii, cit si autorilor. Gabriela Adamesteanu a fost, totodata, scriitorul din festival selectat de prestigioasa revista online Words Without Borders, unul din promotorii literaturii straine in SUA, pentru a fi prezentat in numarul sau din noiembrie 2010, cu un fragment inedit in engleza din romanul Drumul egal al fiecarei zile.
Alaturi de ICRNY, festivalul a fost co-organizat de Goethe Institut, Serviciile Culturale ale Ambasadei Frantei, Centrul Ceh, Forumul Cultural Austriac, Institutul Polonez si Institutul Cervantes din New York, in parteneriat cu Center for Fiction/Mercantile Library, Libraria McNally-Jackson din New York, Words Without Borders si Brooklyn Rail.
Gabriela Adamesteanu la evenimentul de deschidere al festivalului, gazduit de libraria McNally-Jackson, 16 noiembrie 2010. Credit foto: Katarina Hybenova
Scriitorul Andre Aciman (moderatorul evenimentului gazduit de Center for Fiction), Gabriela Adamesteanu si Corina suteu, 17 noiembrie 2010. Credit foto: Beowulf Sheehan
Institutul Cultural Roman din New York