Dupa o indelungata analiza, realizata de un grup de cercetatori la Harvard University Art Museums, trei tablouri de Jackson Pollock, descoperite in 2003 si considerate unele dintre cele mai reusite creatii ale straniului artist, s-au dovedit a fi simple falsuri. Argumentul principal ? Unii dintre pigmentii folositi in compozitii nu au fost vanduti decat la mult timp dupa moartea artistului, in 1956. Simpla eroare a cercetatorilor sau o adevarata lovitura data pietei de arta ?
Cele trei lucrari provin din colectia lui Herbert Matter, un prieten apropiat al lui Jackson Pollock, care le-a lasat prin testament fiului sau, Alex Matter. Acesta si-a dorit ca expertii sa ii certifice autenticitatea lucrarilor, dar nu era pregatit pentru un verdict atat de dur. In cel mai bun caz, lucrarile au fost incepute de Pollock si terminate de altcineva, la ani buni de la moartea artistului. Cele trei tablouri fac parte dintr-o colectie de 32 de lucrari, asa ca intrebarea legitima este cate dintre acestea sunt pana la urma autentice. In cazul unui dintre tablouri, analiza a relevat ca un pigment folosit pentru culoarea portocalie a fost disponibil pe piata abia in 1971. Cea de a treia lucrare, recent restaurata, are in compozitie o formula de culoare pusa in vanzare abia in 1986. Iar exemplele pot contina.
Pentru a examina cele trei lucrari, colectivul de la Harvard a folosit tehnologii de ultima generatie, dar chiar inainte de acest studiu lucrarile starnisera controverse in lumea artistica, in pofida faptului ca erau considerate ca autentice de Ellen Landau, unul dintre cei mai reputati experti ai operei lui Pollock. Acesta a fost insa curand contrazis de alti specialisti, iar certurile si argumentele pareau a nu se mai sfarsi.
Acum insa verdictul a fost dat, iar cele trei tablouri - si probabil o mare parte din celelalte 29 - sunt simple falsuri sau imitatii, realizate de un artist care a reusit sa imite perfect stilul maestrului, dar a folosit culori prea moderne.
Ianuarie 2007