Foto: ICRNY
New York, 11 mai 2009 - Pe 8 mai, The Down Jersey Folklife Center at Wheaton Arts a inaugurat o expoziţie inedită de scoarţe originare din Oltenia, Maramureş şi Moldova. Piesele expuse fac parte din colecţia privată a lui Margaret Mukherjee şi ilustrează natura complexă a ţesutului tradiţional românesc, încercînd să recupereze fondul de semne al ţesăturilor de început (datînd de acum mai bine de 150 de ani) şi să-l integreze reprezentărilor estetice contemporane. ICRNY a facilitat constituirea colecţiei şi a susţinut publicarea broşurii de prezentare a acestei expoziţii-eveniment, dedicate unei preţioase moşteniri culturale, aflată în permanenţă la răscrucea dintre tradiţie şi modernitate.
„România scoarţelor din această colecţie e traversată de amestecul timpurilor, de căutarea şi recuperarea unui trecut ca fond re/generator de semne ale unei culturi inepuizabile: civilizaţia ţărănească”, scrie în broşura-program Lila Passima, cercetător şi conducător al departamentului Educaţie muzeală al Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti.
Însuşi felul în care sînt expuse scoarţele, perechi-perechi, invită la comparaţii între modelele tradiţionale şi designurile moderne, între motivele arhaice şi formele contemporane, şi, nu în ultimul rînd, între lucrările secolului trecut şi cele ale noii generaţii de ţesători. „Expoziţia e dovada vie a felului în care meşteşugul şi practicile tradiţionale au fost moştenite de la generaţiile anterioare şi transmise mai departe. Asemeni altor forme de moştenire culturală, tehnica ţesutului oferă şi ea o ancoră identitară oricărei comunităţi care o practică”, scrie în broşura-program Iveta Pîrgova, director al Down Jersey Folklife Center şi curator al expoziţiei.
Mukherjee a vizitat frecvent România şi a colaborat cu generaţii diferite de ţesătoare în încercarea de a explora şi a păstra specificul acestei culturi populare. “E un semn că scoarţele româneşti în general, nu doar cele expuse în muzee, sînt apreciate nu doar de localnicii care au crescut cu şi lucrînd la ele, ci şi de străini”, adaugă Ioana Popescu, Director de cercetare la Muzeul Ţăranului Român.
Expoziţia de la Down Jersey Folklife Center cuprinde patru tipuri de scoarţe: lucrări care reproduc piese vechi de muzeu; lucrări în care predomină modelul tradiţional, dar în care se insinuează şi mici modificări de culoare sau de configurare a motivelor de bază; lucrări în care predomină forme şi culori moderne, dar în care s-au păstrat şi elemente tradiţionale; şi, nu în ultimul rînd, covoare care adoptă ideile abstracte ale designului modern. Toate acestea refac istoria esenţială a tradiţiei ţesutului românesc, de la origini şi pînă în prezent şi se înscriu în linia educaţională asumată de Down Jersey Folklife Center. În mod surprinzător, lucrările îi provoacă pe americani la o reevalurare a propriilor referinţe, întrucît diverse motive sau culori din scoarţele româneşti îi trimit cu gîndul, de pildă, la cultura indienilor Navajo, mărturie a migraţiei formelor de la o civilizaţie la alta.
Expoziţia e deschisă publicului pînă pe 20 septembrie, estimîndu-se un număr de 20.000 de vizitatori.
Comunicat
Institutul Cultural Român din New York