Proiectul, coordonat de Valentina Iancu (curator) si Aurora Kiraly (artist vizual), are drept miza explorarea valentelor creative ale patrimoniului, promovarea inovativa a acestuia si isi propune sa atraga spre muzeu un public tinta dificil: adolescentii.
Bazat pe conceptul de co-creativitate, proiectul ”Tonitza la Muzeul Hartilor ” – initiat in luna aprilie 2017 - propune liceenilor intalniri moderate de cele doua invitate, in care se va discuta despre profesia de curator, despre patrimoniu, despre cum acesta poate fi utilizat ca sursa de inspiratie de catre artistii contemporani si despre cum acestia se pot raporta la el. Proiectul se va finaliza in luna iunie cu o expozitie cu lucrarile liceenilor, lucrari inspirate de hartile prezente in Muzeu, fara ca aceasta sa fie insa miza principala a proiectului, cunoasterea etapelor premergatoare expozitiei si colaborarea intre adulti si tineri fiind considerate mult mai importante.
In proiectul ”Tonitza la Muzeul Hartilor” patrimoniul, curatorii si artistii liceeni au roluri egale. Conceptul este inspirat de hartile din muzeu si gandit pas cu pas de adolescenti si cele doua invitate. Temele alese, titlul expozitiei finale, modul de promovare si panotare vor fi rodul unei munci de echipa, in care Aurora Király si Valentina Iancu vor avea rolul de facilitatori si moderatori. Liceenii implicati in acest proiect, elevi in clasele a IX-a si a X-a – vor invata ce inseamna curatoriat, cum se face o cercetare artistica, cum se stabileste o tema si cum poate fi dezvoltata, vor lucra – atat in muzeu cat si acasa – pe o tema urmarita de cele doua coordonatoare.
Membrii echipei despre ”Tonitza la Muzeul Hartilor”
”Cred ca proiectul propus de muzeu este unul bine gandit. Copiii, prin dezvoltarea acestui proiect, pot da viata muzeului - ei se simt, deja, acasa. Sunt sigura ca va fi un eveniment deosebit. Copiii sunt foarte incantati de ce se intampla acolo. Deja se gandesc mai departe... Mi se pare important acest parteneriat, atat pentru elevi cat si pentru muzeu, fiecare are de castigat.” May Oana Isar, artist plastic, director adjunct Liceul de arte plastice Nicolae Tonitza.
”Invitatia de a participa in acest proiect a fost o provocare. Am construit expozitii tematice, pornind de la cele mai diverse idei, cu artisti consacrati; dar in lucrul cu ei niciodata nu a fost nevoie sa explic permanent de ce fac ceea ce fac, cum fac ceea ce fac etc. Practic atelierul asta ma obliga sa imi chestionez propria practica curatoriala si sa o explic intr-o maniera accesibila. Sper ca experienta este una constructiva pentru niste artisti in plina formare. Muzeul este o institutie care lucreaza in general cu nume consacrate si ocupa un loc foarte impozant in ierarhia posibilitatilor artistilor de a-si prezenta arta.” Valentina Iancu, curator
”Si eu consider aceasta experienta o provocare. Intalnirea cu liceenii de la Tonitza mi-a oferit sansa si contextul de a porni un proiect de la specificul muzeului pentru a explora cu ei vastitatea temei hartii, posibilele directii de abordare, ghidarea procesului de documentare si cercetare dar si intelegerea rolului pe care il are curatorul in arta contemporana.
Am invitat ca observatori la acest atelier si studenti de la Universitatea Nationala de Arta (departamentul Fotografie si Imagine Dinamica) si s-a dovedit a fi o experienta foarte buna, pentru toata lumea implicata. Astept cu nerabdare a doua jumatate a proiectului, concretizarea ideilor si discutiilor si lucrul colaborativ la expozitie!” Aurora Kiraly, curator si artist plastic, cadru didactic al Universitatii Nationale de Arte.
”Consider ca acest proiect este interesant. Imi place faptul ca am aflat lucruri noi despre rolul curatorului si apreciez faptul ca pot invata cum se organizeaza o expozitie pornind de la zero.” Gabriela Nicu, clasa a X – a, membra a echipei
”Consider ca acest proiect are un mare impact asupra activitatii noastre artistice din viitor. De la bun inceput, cred ca este vitala cunoasterea desfasurarii unei expozitii pentru un artist complet.
Ceea ce m-a impresionat este faptul ca in cadrul unei expozitii nu se poate vorbi numai despre arta lucrarilor artistilor expozanti, ci si despre o arta a amenajarii expozitiei in sine: modul in care panotarea ajuta privitorul sa inteleaga expozitia mai bine, sugerandu-i o anumita naratiune, o logica de citire a operelor.” Ana Lupu, clasa a X-a, membra a echipei.
Despre coordonatori
Aurora KIRÁLY este artist vizual, educator si manager cultural. A absolvit Universitatea Nationala de Arte Bucuresti in 1994 si Masterul de Management Cultural EcumEst in 1998. Din octombrie 2001 este director al Asociatiei Galeria Noua. In 2007 se alatura echipei de cercetare a Universitatii Nationale de Arta Bucuresti si incepe sa predea la departamentul de Foto-Video, Procesarea Computerizata a Imaginii.
Valentina Iancu este istoric de arta si curator. Lucreaza la Muzeul National de Arta al Romaniei. Cerceteaza aspecte ale modernismului romanesc in relatie cu politicul, suprarealismul in Europa de Est si retoricile artei contemporane tinere.
Aprilie 2017