Courtauld Institute of Art Gallery din Londra prezinta o inedita expozitie, "David Teniers and the Theatre of Painting", deschisa pana pe 21 ianuarie 2007, povestea uneia dintre cele mai importante realizari artistice ale secolului XVII, publicarea de catre David Teniers a catalogului ilustrat Theatrum Pictorium (Teatrul Picturii). Aparut in 1660, a fost primul catalog insotit de imagini care prezenta lucrarile dintr-o colectie importanta de arta. In cadrul expozitiei londoneze sunt expuse si lucrari imprumutate de la muzee si galerii importante, precum Muso del Prado, Royal Collection, National Gallery of Ireland, Glasgow Museum si British Library, oferind o prezentare amanuntita a istoriei acestui proiect, care a pus bazele cataloagelor moderne de arta, inventariind atunci una dintre marile colectii ale lumii.
Povestea incepe in 1651, cand David Teniers cel Tanar (1610-1690) era deja un pictor de succes. In acest an a fost numit pictor al curtii Guvernatorului partii de sud a Tarilor de Jos, care reprezenta in mare parte teritoriul Belgiei de astazi. Noul sau patron era asadar Arhiducele Leopold Wilhelm, din familia Hapsburg, var al Regelui Filip IV al Spaniei. Un mare iubitor de arta, Wilhelm a reusit ca in cei doar zece ani ai stapanirii sale (1646 - 1656) sa adune o impresionanta colectie de arta, una dintre cele mai importante ale vremii, iar Teniers a primit sarcina de a fi curatorul acesteia. In total, colectia cuprindea peste 1300 de lucrari, intre care tablouri de Holbein, Pieter Bruegel cel Batran, Van Eyck, Rafael, Giorgione si cel putin 15 lucrari de Titian. Astazi, aceasta ampla si variata colectie se gaseste la Kunsthistorisches Museum din Viena.
Inspirat de vasta colectie, dupa inventariere, Teniers a realizat in 1651 o compozitie de mari dimensiuni, in care il prezenta pe Arhiduce in centrul unei parti a colectiei, sub titlul "Arhiducele Leopold Wilhelm in centrul galeriei de picturi". O lucrare ambitioasa, tabloul prezenta o aranjare fictionala a pieselor, dar era primul pas in prezentarea acestora prin intermediul imaginilor, o idee inedita si greu de pus in practica atunci. Arhiducele este inconjurat de lucrari, curteni si alti nobili colectionari, iar Teniers ii arata un tablou de Annibale Carracci. Minutiozitatea detaliilor, atentia impresionanta acordata fiecarei nuante, impresia data de proportiile galeriei si numarul lucrarilor, alegerea unor piese de rezistenta - Cei trei filosofi de Giorgione, Diana si Actaeon de Titian, Sf Margareta de Rafale si altele - l-au surprins si uluit pe Arhiduce. Multe din lucrarile prezentate fusesera achizitionate recent, provenind din colectia Ducelui de Hamilton (executat in 1649 dupa infrangerea din Razboiul Civil Englez). Aceasta legendara colectie, care includea numeroase creatii rare semnate de Titian, a fost comoara italiana a colectiei lui leopol Wilhelm. Teniers a realizat chiar o varianta in cupru, care a fost oferita in dar Regelui Filip IV, unul dintre putinii rivali in domeniul colectiei de arta.
Dupa aceasta prima incercare de a prezenta ampla colectie, Teniers a avut o idee ce a parut atunci de-a dreptul nebuneasca : sa realizeze un catalog ilustrat care sa cuprinda 243 dintre lucrarile realizate de artisti italieni, cele mai importante, din colectia patronului. Acest catalog va purta numele de Theatrum Pictorium, fiind una dintre cele mai impresionante creatii din istoria artei. Cuprinzand aproape exclusiv lucrarile din colectia Hamiston, era unul dintre cele mai dificile proiecte, iar Teniers si-a ales 12 din cei mai buni gravori ai vremii. Acestia au avut sarcina, sub indrumarea si supravegherea lui Teniers, de a realiza gravuri dupa cele 243 de lucrari, pentru a le prezenta in catalog. Mai mult, Teniers a realizat mici copii in ulei dupa toate lucrarile, pentru ca gravorii sa aiba modele la scala. Aceste copii, extraordinar de bine realizate, au ramas si astazi surse istorice de prima mana, mai ales pentru ca o buna parte din lucrarile Arhiducelui au fost partial distruse in timpul unei mutari a colectiei vienze, in secolul XVIII, in timp ce o alta parte au fost pur si simplu pierdute. Masurand aproximativ 17 pe 25 cm, in culori vii, aceste copii sunt tablouri ce demonstreaza tehnica excelenta a artistului, si interesul acestuia pentru realizarile predecesorilor. La Courtauld Institute of Art Gallery se gasesc 14 dintre copii, care vor fi prezentate in cadrul expozitiei alaturi de alte copii, imprumutate din diverse expozitii, precum si de gravurile din Theatrum Pictorium.
Cand Theatrum Pictorium a fost in sfarsit publicat, in 1660, Arhiducele se intorsese la Viena, luand cu el impresionanta colectie, iar Teniers a fost nevoit sa publice uriasul catalog pe propria cheltuiala. A fost un adevarat soc in lumea culturala si artistica, iar Teniers a fost privit ca un adevarat erou, catalogul fiind republicat ulterior in patru editii succesive, intre care una cu o introducere in patru limbi. Catalogul este si astazi o lucrare de referinta, influentand enorm si mai tarziu modalitate de catalogare si organizare a unei colectii de arta.
Noiembrie 2006