torida, peste 42 grade C, si cu un naucitor furnicar de autobuze, taxiuri, trasurele, cu biciclisti, si mai ales "ricse" cu motor vopsite in verde si galben, un fel de scutere cu o bancuta in spate, cel mai popular si mai ieftin mijloc de locomotie, care populeaza nesfarsitele bulevarde, intretaiate de mari "oaze" de iarba : cred ca sunt cele mai numeroase sensuri giratorii din lume, folosite seara de copii si de adulti pentru relaxarea de dupa canicula.Inca de la prima intalnire cu gazdele, de la uriasul Centru International de Conferinte, am remarcat
X1_AdParams =
{
'pub':'1212121112121',
'site':'romanialibera',
'section':'site',
'zone':'rectangle',
'size':'300x250'
};
interesul oamenilor de teatru indieni pentru arta spectacolului din tara noastra, din pacate foarte, foarte putin cunoscuta in aceasta parte a lumii. Conferintele sustinute de prof. univ. dr. Corneliu Dumitriu, seful Catedrei UNESCO ITI, si de regizorul Mircea Cornisteanu, directorul Teatrului National din Craiova, secretar general al Conventiei Teatrale Europene, ca si atelierele practice cu tineri studenti, gazduite de scoala Nationala de Teatru din New Delhi, coordonate de profesorii Felix Alexa si Mircea Gheorghiu, de la UNATC, au reprezentat o utila "prefata" la intalnirea cu teatrul, din sala cu peste 400 de locuri a celei mai importante institutii de invatamant teatral din intreaga Indie. Spectacolul cu "Lectia" de Eugen Ionescu, in regia Ancai Maria Colteanu, a insemnat o placuta surpriza pentru un public de specialisti in frunte cu Devendra Raj Ankur, rectorul scolii Nationale de Teatru, Reotti Tharma, secretarul general al Centrului National Indian al ITI, criticul dr. Utpal K. Banergee sau Anca Eugenia Anghelina, romanca, profesoara de arta dansului traditional indian. La aplauzele calduroase ale spectatorilor s-a adaugat si un frumos buchet de flori oferit de un maramuresean, Vasile Sofineti, ambasadorul Romaniei in capitala Indiei. Aprecierile prietenilor exigenti ai teatrului, asa cum sunt criticii Manuhar Khushalami, G. George, colaborator permanent la "The Stateman", ziaristul Sanjay Kumar, de la "The Hindu", si altii, s-au confirmat dupa spectacolul cu "Frumoasa calatorie a ursilor Panda, povestita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt", in regia Catalinei Buzoianu, cu doi excelenti interpreti, Cerasela Iosifescu si Sorin Leoveanu, de la Nationalul craiovean, spectacol perceput de criticii si de spectatorii cu care am stat de vorba ca "o impresionanta expresie a supravietuirii teatrului poetic la inceputul mileniului trei".Emotia artistilor romani a fost cu atat mai mare cu cat era vorba chiar de premiera acestui spectacol, gazduita, iata, la mii de kilometri distanta de tara…Dupa un respiro ce ne-a permis sa admiram cateva dintre monumentele reprezentative ale metropolei, ca moscheea Jama Mashud, ridicata la mijlocul secolului al XVII-lea, complexul arheologic de la Mausoleul lui Humayun (printre primii si cei mai importanti regi moguli), Fortul Rosu si Piata Chandri Choowk, emblematica pentru orasul vechi, Poarta Indiei si altele, ne-am intors la teatru, pentru a trai clipele de apogeu ale succesului. Ele s-au conturat atunci cand admirabilii actori Horatiu Malaele si Niculae Urs au fost aplaudati la scena deschisa si chemati in final la rampa in repetate randuri, dupa reprezentatia lor cu "Mascariciul", socotita de criticii de aici pe cat de fidela spiritului cehovian, pe atat de moderna ori, asa cum preciza doamna Kavita Naggal, critic de teatru, demna de o frumoasa cariera internationala. Asadar, reactii magulitoare, mai spectaculoase chiar decat cele din tara. Nu-i de mirare, insa, caci si aici "beneficiem" de o nefericita traditie...