Teatrul radiofonic, fara componente vizuale, axat pe dialog, muzica si efecte sonore menite sa ajute ascultatorul sa isi imagineze povestea cu usurinta, a incantat multe generatii.
De la aparitie pina cand a ajuns cunoscut, teatrul radiofonic a trecut prin multe incercari ce s-au intins pe parcursul unui deceniu. Abia in 1940 putem spune ca a ajuns la statutul de instrument de divertisment foarte apreciat si preferat in mai toata lumea.
Odata cu evolutia media, in anii '50, televiziunea a castigat teren, iar teatrul radiofonic a pierdut din popularitate. In aceste conditii au fost inregistrate si cazuri in care in unele tari audienta a fost recastigata. Unele inregistrari din acele timpuri inca mai sunt pastrate in arhive audio si colectii muzeale.
In Romania, la fel ca in alte parti, teatrul radiofonic am putea spune ca este in regres. Tot mai putine posturi ofera publicului povesti radiofonice. Internetul, televiziunea si noile platforme de stocare si redare media au evoluat foarte mult, iar vechiul teatru jucat sonor la radio pentru a prezenta spre exemplu povestea motanului incaltat a pierdut din popularitate in favoarea animatiilor.
Teatrul radiofonic inca este o emisiune populara a Radiodifuziunii Romane ce se adreseaza tuturor celor care isi doresc sa intre in contact cu genul dramatic si celor care isi doresc in continuare sa viseze cu ochii mintii.
Prima piesa de teatru radiofonic a fost difuzata in Romania pe 18 februarie 1929 cu titlul "Ce stie satul" dupa scrierea lui V. Al. Jean.
"Ce stie satul" este o piesa ce a beneficiat de interpreti cu nume mari. Maria Filotti, Victoria Mierlescu si Ronald Bulfinski s-au adresat in direct cu talentul lor inestimabil ascultatorilor de radio.
Cum teatrul radiofonic se juca adesea in direct, actorii aveau o misiune foarte dificila. Ei trebuiau sa cunoasca foarte bine textele si unele probleme ce apareau in studioul improvizat la Liceul Sfantul Sava cereau solutii imediate.
De la inceputurile teatrului radiofonic in Romania si pana in ziua de astazi tehnologia a evoluat foarte mult, iar teatrul radiofonic nu putea sa ramana pe loc si tehnica permite lucruri imposibile in 1929.
Printre primii regizori ce au realizat emisiuni de teatru radiofonic se numara Mihai Zira, Paul Stratilat, Ion Vova, Constantin Moruzan si Magdalena Boiangiu.
Anii '60 si '70 au adus in repertoriul teatrului de radio din Romania piese dupa autori precum Franz Kafka sau Samuel Becket.
In cadrul emisiunilor precum "Ora Scolarilor", "Ora munca si voie buna", "Ora satului", "Ora copiilor" erau prezentate, schite, scenete, toate cu un efect stimulativ asupra ascultatorilor de toate varstele.
Video: Youtube