Ca sa nu se mai lupte si anul acesta cu flacarile, dupa ce au facut-o de mai multe ori in ultimii doi ani, cei din conducerea Teatrului National de Opereta 'Ion Dacian' vor sa scape de ghinion, invitind focul pe scena si exorcizindu-l astfel. Teatrul va fi relansat, nici mai mult, nici mai putin, in flacari, in spatele carora publicul va putea vedea, un spectacol care isi propune sa aduca Broadwayul pe scena romaneasca. Prima piesa va avea premiera pe 31 martie si se anunta un megashow, alcatuit din colaje reprezentind paisprezece momente importante, pe care le-a parcurs, din anul aparitiei sale, musicalul american, jucat pe Broadway, dupa cum explica directorul executiv Daniel Eufrosin. Nu trebuie sa fi facut o pasiune pentru acest gen artistic sau sa fii specialist ca sa iti sune cunoscute piese ca 'Show Boat', 'Cabaret-Willkommen', 'Cats', 'West Side Story', 'Chicago' sau 'New York'. Pentru acest spectacol, in timpul caruia veti putea vedea pe scena cam 160 de artisti, lucreaza sapte regizori (Beatrice Rancea, Ion Caramitru, Radu Afrim, Alexandru Tocilescu, Radu Alexandru Nica, Cornel Todea, Razvan Dinca) si cinci coregrafi: Razvan Mazilu, Mihai Babuska, Florin Fieroiu, Sergiu Anghel, Carmen Cotofana. Acesti artisti s-au ocupat fiecare de citeva momente si ceea ce va nedumeri pe unii si va face deliciul altora echipele nu s-au consultat aproape deloc intre ele, cu exceptia unei prime intilniri lamuritoare. In felul acesta 'nu exista o unitate stilistica. Unitatea consta in decoruri, realizate de J. Werner si in costume (concepute de Doina Levintza)', explica Razvan Dinca, directorul general al Teatrului de Opereta.
14 musicaluri intr-un singur spectacol
Totul a inceput cu o colaborare cu un cunoscut dirijor american, Gary Dilworth, povesteste Daniel Eufrosin. 'Noi am fost de acord cu ideile sale si cred ca prin decembrie anul trecut am inceput sa stringem materialele si partiturile necesare pentru spectacol si ne-am hotarit sa fie un adevarat show, iar Razvan Dinca a venit cu ideea sa aducem toti regizorii si coregrafii in voga.' Regizoarea Beatrice Rancea ne-a explicat ca 'fiecare regizor a incercat sa-si imprime stilul. Unii au ales o citire clasica a partiturilor, altii una foarte moderna si inedita a momentelor, ceea ce va da si un plus de culoare si dinamism spectacolului. Vom face un melanj intre momente, si inceputul si finalul il vom gindi impreuna'.
Regizorii de la noi incep sa cocheteze cu musicalul
Pentru cei mai multi dintre artisti, acest spectacol reprezinta o noutate absoluta in repertoriul propriu, astfel ca fiecare a avut de invatat sau de exersat lucruri pe care inainte nu le cunostea decit prea putin. In primul rind, 'foarte putini regizori de teatru au montat la Teatrul National de Opereta, pentru ca sint foarte putini regizori care indraznesc sa monteze un gen muzical'. Si foarte multi dintre ei au virste foarte inaintate. Infuzia de regizori pe care il presupune acest prim spectacol de o asemenea amploare sper ca va deschide apetitul acestor artisti catre genul teatrului muzical', ne spune Razvan Dinca. Insa nu numai regizorii au avut de facut fata unei situatii noi: de exemplu, pe Razvan Mazilu il veti putea vedea in fragmentul 'Cabaret Willkommen', pentru care a conceput partea coregrafica, intr-o ipostaza inedita.
Razvan Mazilu va cinta pe scena
Desigur, cei care l-au mai vazut pe Razvan Mazilu dansind cu obisnuitul si fermecatorul sau stil nu vor fi dezamagiti nici de data aceasta, si vor avea o surpriza: 'A fost una dintre dorintele mele ascunse sa interpretez acest personaj (EMCEE), dintr-o piesa pe care o stiu pe de rost, «Cabaret» fiind unul dintre spectacolele mele preferate. De aceea m-am bucurat foarte mult cind un regizor ca domnul Tocilescu mi-a propus acest rol. Insa acum este pentru prima data cind, pe scena, scot altceva din mine in afara de gesturi. Este prima data cind cint si vorbesc pe scena si marturisesc ca, la inceput, aveam mari indoieli cu mine insumi si, efectiv, imi era frica sa cint'.
Teatrul de Opereta, tot mai aproape de secolul XXI
Daca Razvan Mazilu lucreaza pentru momentul sau cu fete din trupa de balet a Operei, coregraful Florin Fieroiu ne-a explicat ca 'La «West Side Story» regizorul Radu Afrim a ales sa foloseasca actori in loc de dansatori. Actorii nu erau pregatiti pentru asta, lucram foarte mult tocmai pentru ca nimeni nu este pregatit, nici macar eu, pentru ca nu exista la noi aceasta traditie de musical'. Prevazatoare, regizoarea Beatrice Rancea marturiseste ca a ales pentru spectacolul sau, 'Chicago', 'artisti care stiu si sa cinte, si sa danseze, si sa interpreteze text, adica Loredana Groza, Crina Matei si Razvan Popa'.
Cu toate aceste riscuri de inceput, Razvan Dinca este de parere ca 'in momentul in care ei incep sa exerseze impreuna, solistii invata sa cinte si sa danseze, cei din cor incep sa devina si expresivi scenic, si baletul sa cinte. Oamenii incep sa experimenteze. De acum inainte, Teatrul de Opereta va fi foarte permisiv: putem face orice tip de spectacole. Cel mai important lucru este acum «teatralizarea operei». Este foarte important ca spectacolul de opereta sa apartina de acum inainte secolului XXI'.
Un dirijor american ii invata pe instrumentisti sa zimbeasca
Cunoscutul dirijor Gary Dilworth este si profesor la California State University. A venit in Romania cu o bursa Fullbright, care a durat din ianuarie pina in iunie anul trecut. 'Am lucrat initial cu orchestra de la Conservator si cea de la Casa Radio. Apoi am cunoscut-o pe Claudia Haniuc, care a venit cu ideea unui astfel de spectacol', spune acesta. Dilworth povesteste cum au inceput lucrurile. 'Am inceput sa ma pregatesc si sa caut tot felul de bucati muzicale celebre, din septembrie pina in octombrie. Apoi, am fost impresionat de muzicienii vostri. Aveti muzicieni foarte buni, desi ei abordau inainte numai genuri clasice. Nu erau obisnuiti cu muzica de jazz, de exemplu. Dupa ce am stabilit un program al acestui spectacol, am prezentat comisiei Fullbright noul proiect si astfel mi s-a prelungit bursa. Nu aveti o traditie pentru musical, dar, dupa citeva repetitii, am impresia ca orchestra este cu totul diferita. Este drept, i-am rugat si am insistat sa faca anumite lucruri pe care cei din orchestra nu le fac in mod obisnuit; de exemplu, sa cinte usor, incet. Apoi, i-am invatat, si aici m-am straduit foarte mult, sa ii fac sa zimbeasca, sa se simta bine in timp ce exerseaza. Nici un lucru mare nu a fost facut vreodata intr-o dispozitie proasta.' Gary Dilworth crede ca, daca publicului din Romania ii place muzica buna, cu siguranta va gusta acest spectacol.