Spectacolele „OO!” si „O...lada”, creatii colective dupa Ion Creanga, regizate de Alexandru Dabija, vor fi prezentate in cadrul Bienalei Internationale a Teatrului „Eugene Ionesco” de la Chisinau - cel mai important eveniment teatral din viata culturala a Republicii Moldova, avand un ecou larg in Europa si in intreaga lume.
De-a lungul timpului, festivalul s-a cosntituit intr-un spatiu de intalnire pentru numeroase culturi nationale si diferite viziuni asupra formelor de exprimare caracteristice artelor spectacolului. Teatrul “Eugene Ionesco” organizeaza, in perioada 22 mai - 15 iunie 2014, cea de-a XI-a editie a Festivalului International al Artelor Scenice din Republica Moldova, sub genericul “Make Theatre Not War”.
Incepand cu aceasta editie, organizatorii lanseaza sectiunea Personalitati notorii ale Teatrului Romanesc dedicata anul acesta lui Alexandru Dabija. Iubitorii de teatru de la Chisinau pot viziona cateva dintre spectacolele de marca ale lui Alexandru Dabija: „Gaitele” si „Titanic Vals”, spectacole ale Teatrului Odeon din Bucuresti, „O…Lada” si „OO!”, Teatrul Tineretului Piatra Neamt si „Varciorova. Carantina”, Teatrul Bacovia din Bacau.
Printre participantii din acest an se numara Teatrul SHAKESPEARE’S GLOBE – Anglia, Compania BRAF- Paris, Asociatia de Teatru ANTRAKT- Polonia, Compania Hachimaru- Japonia, Compania de Dans Orly Portal – Israel, Teatrul ODEON Bucuresti, Teatrul BACOVIA - Bacau.
Spectacolele TT sunt programate: joi, 12 iunie („OO!”) si vineri, 13 iunie („O...lada”) – ambele de la ora 19, la Teatrul „Eugene Ionesco”.
O ... LADA
creatie colectiva dupa Ion Creanga
Distributie:
Vergina (mama Mirelei): Nora Covali
Baba spurcata la gura: Corina Grigoras
Baba fantana: Ecaterina Hatu
Baba mortului: Catalina Iesanu
Mirela (fata babei), baba cu posetuta: Ingrid Robu
Baba calare pe mort: Adina Suciu
Anisoara (fata mosneagului), baba cocosata: Alexandra Suciu
Cezarel, Cucosu’: Cezar Antal
Baba catelusa: Razvan Banut
Mortul: Dan Covrig
Baba Sfanta Duminica: Victor Giurescu
Baba copac (par): Dragos Ionescu
Costelus (copilul Sfintei Duminici): Costel Manole
Baba cu chitara, baba cuptor: Rares Pirlog
Text: Gentiana Ionescu
Scenografie: Romulus Boicu
Muzica si versuri: Ada Milea
Regie: Alexandru Dabija
Alexandru Dabija continua explorarea povestilor lui Ion Creanga, realizand un spectacol in care galceava, curiozitatea barfitoare, invidia, prejudecata, superstitia sunt sevele umorului dar si ale reflectiei amare.
In „O ... lada“ intalnim personajele din „Fata babei si fata mosneagului“, carora li se adauga o suita de babe strasnice, precum si Cucosu’, mosul si baba din OO! (creatie colectiva dupa „Punguta cu doi bani“). Chipurile din povesti primesc importante atribute psihologizante, in intentia regizorala de a amenda diferite derapaje de mentalitate. Fata de babele lui Creanga, construite aproape monocord ca intruchipari ale rautatii, singura precizare de natura fizica fiind varsta inaintata, „O ... lada“ aduce in scena felurite babe, marcate de cate o trasatura fizica sau morala distinctiva, pentru sublinierea careia actorul trebuie sa gaseasca numeroase resurse creatoare. Comunitatea reunita a babelor satului devine un spatiu dinamic de sanctionare sociala, rabufniri vindicative, dar si de cozerii spumoase.
Asa cum lada are un simbolism ambivalent – ascunde o comoara sau un blestem – asa si acest spectacol se inscrie pe coordonatele dualitatii: te lumineaza prin ras si iti arata, lucid, conditia de fiinta efemera.
OO!
creatie colectiva dupa Ion Creanga
DISTRIBUTIE
Fimei
maicuta, culegatoare de oo, cucoana, Svetlana - NORA COVALI
culegatoare de oo, cucoana, Magdalena - ECATERINA HATU
baba, culegatoare de oo - CATALINA IESANU
maicuta, culegatoare de oo, cucoana – LOREDANA GRIGORIU
gaina, culegatoare de oo – ANDREA GAVRILIU
Oamini
cucosu’ - CEZAR ANTAL
golan, vizitiu’, infirmier - DANIEL BESLEAGA
golan, boieru’ – VICTOR GIURESCU
Ion Creanga (sic!), golan, infirmier - DRAGOS IONESCU
mosu’ - TUDOR TABACARU
Regie: ALEXANDRU DABIJA
Asistent regie: SORIN MISIRIANTU
Scenografie: IOAN MURARIU
Pe baza binecunoscutei povesti „Punguta cu doi bani” (de Ion Creanga), regizorul Alexandru Dabija a conceput un spectacol care se detaseaza de tot ceea ce ar putea sa intre sub incidenta canonului. Un exemplu de valorificare si exploatare la maxim a unui text care se situeaza in memoria colectiva sub forma unei povesti-stereotip.
Constructia spectacolului a pornit de la un ansamblu de improvizatii realizate pe diferite situatii din text, totul subsumandu-se conceptului de work-in-progress. In final, avem de-a face cu o up-datare a versiunii originale a textului prin insertii de comentarii / analize pe marginea firului epic.
Alexandru Dabija ne propune un spectacol dinamic, care abunda in simboluri, energie si haz.
Iunie 2014