Spectacolul Hippolytos, dupa Euripide si in regia lui Horatiu Mihaiu, va fi prezentat in cadrul celei de-a patra editii a Festivalului Artelor Spectacolului Targoviste - BABEL F.A.S.T - vineri, 20 iunie, ora 19.
BABEL F.A.S.T se desfasora in perioada 16 – 21 iunie si prezinta publicului creatii ale unor importanti artisti din 20 de tari precum: Chile, Brazilia, Franta, Catalonia, Tara Bascilor, Spania, Suedia, Olanda, Germania, Italia, Ucraina, Ungaria, Kosovo, Bulgaria, Rusia, Israel, Turcia, Iran, India, Marea Britanie, carora li se alatura desigur si Romania.
Hippolytos
dupa Euripide
Distributia:
HIPPOLYTOS: Razvan Banut
PHAIDRA: Loredana Grigoriu
THESEUS: Daniel Besleaga
DOICA: Lucretia Mandric
CORIFEUL: Victor Giurescu
ARTEMIS: Ecaterina Hatu
APHRODITA: Catalina Iesanu
VESTITORII: Dragos Ionescu si Cezar Antal
INSOTITORII LUI HIPPOLYTOS: Dragos Ionescu, Cezar Antal, Rares Pirlog, Dan Grigoras
INSOTITOARELE PHAIDREI: Adina Suciu si Corina Grigoras
Regie si scenografie: Horatiu Mihaiu
Miscare scenica: Andras Lorant
Univers sonor: Cezar Antal
Data premierei: 19 ianuarie 2013
Pentru spectatorul tocit sufleteste de ororile cu care il alimenteaza zilnic jurnalele de stiri, tragediile care infiorau sufletul grecilor pana la catharsis (purificare) nu mai inseamna mare lucru. Timpul parca nu mai are rabdare, totul se comprima, astfel incat frumoasele inflorituri retorice ale textelor vechi nu mai stralucesc. In prezent, montarea unei tragedii antice este o initiativa rara, cel putin in teatrul romanesc.
Horatiu Mihaiu nu e un iconoclast care sa rescrie total tragedia antica pe coordonatele contemporaneitatii, cu mijloace si forme in stare sa violenteze pe omul actual. Optiunea sa pentru acest spectacol este o viziune a frumusetii. Verbalizarea, coregrafia, decorul, costumele, luminile, ambianta sonora-toate au o puternica functie estetica. Chiar daca textul lui Euripide este redus maximal, fara a afecta coerenta narativa, regizorul ii ramane credincios tragedianului grec, neimprumutand si de la cei care l-au succedat in abordarea povestii de iubire a Phaedrei pentru Hipppolytos. Miscarea dirijata spre expresivitatea corporala potenteaza emotia cuvantului. Framantarile gestuale ritmice ale Phaidrei spun mai mult decat retorismul frazei antice.
Seducatoare sunete, repetate incantatoriu, anunta prezenta zeitelor. Fascinatia poarta valul luminii crepusculare, respira fosnetul marii. Coloana, frontonul, acoperamintele trupurilor deseneaza emotia albului, pentru ca albul este o valoare – limita (suma tuturor culorilor sau absenta culorilor), culoare a giulgiului si a doliului la cei vechi, anuntand si insotind o situatie – limita. Arcurile incordate: destinul ce duce pe fiecare catre tinta sa, dar si incordarea vitala, forta irepresibila a dorintei carnale. Excesele, indiferent de natura lor, sunt drastic sanctionate de zei.
Iunie 2014