Teatrul Evreiesc de Stat
prezinta
EXIL IN PAMANTUL UITARII
un spectacol de Andreea Tanasescu dupa scrieri de Benjamin Fondane
Cu:
Mircea Dragoman, Viroca Bantas, Marius Calugarita, Darius Daradici, Nicolae Predica, Bogdan Iacob, Simona Mandache, Ana Maria Visan,
Diana Chira, Sabina Ionita, Anuka Levanovici, Diana Gal,
Ionut Dinita, Horea Suciu, Razvan Rotaru
Teatrul Evreiesc, Exil in pamantul uitarii,
Asistent coregraf: Simona Mandache
Concept Video: Vali Chincisan
Montaj video: Catalin Cretu
Regia si coregrafia: Andreea Tanasescu
„Exil in pamantul uitarii” este un spectacol de teatru-dans, realizat cu ocazia comemorarii a 65 de ani de la moartea scriitorului B. Fundoianu, evreu de origine romana nascut la Iasi, critic literar, eseist, poet si publicist de expresie franceza, care a pierit in 1944 la Auschwitz.
Spectacolul are ca punct de plecare ultimele clipe din viata scriitorului – interminabilele suferinte traite in vagoanele deportarii spre lagarul de la Drancy si apoi, cumplita asteptare a trenului care urmeaza sa-l duca la Auschwitz. Coregrafa si regizoarea propune radiografierea unui mic grup de oameni prinsi in cursa deportarii, ale caror trairi penduleaza intre confuzie, revolta, resemnare, alienare. „Sunt redus la un simplu numar! Imi duc viata in valiza! Nu mai e timp!” (Benjamin Fondane, Le mal des fantômes).
Textul percutant al adaptarii realizate de Andreea Tanasescu, avand la baza poeme scrise de Benjamin Fondane in 1943, franturi de scrieri preluate din corespondenta purtata de autor cu familia Maritain precum si o serie de reflectii din jurnal gasite in locurile in care scriitorul s-a ascuns sau a fost tinut prizonier, constituie suportul psihologic, dar si pretextul pentru un limbaj coregrafic si gestual original.
Asteptarea capata accente paroxistice, framantarile launtrice se transforma in ritmuri iar dansul aduce o nota de cinism si ironie la adresa masinii razboiului, a mecanismului care transforma oamenii in numere.
Caracterul absurd al jocului este accentuat de tehnica regizorala functionand ca un puzzle in care elementele scenice se suprapun, creionand stari, situatii, momente coregrafice inedite. Regizoarea recurge la elemente vizuale inspirate din tehnicile de avangarda, din dansul expresionist, caracteristice anilor de razboi, si folosite chiar de B. Fundoianu in experimentele sale teatrale si cinematografice.
Spectacolul este, in fapt, un strigat de protest la adresa discriminarii rasiale si a razboiului.
Premiera oficiala: 19 ianuarie 2014, ora 19
Ianuarie 2014