Teatrul de animatie a depasit bariera varstei. Astfel, au fost puse in scena primele piese de animatie dedicate exclusiv adultilor. Si au avut succes inca de la inceput. Cel mai bun exemplu pentru acest proiect experimental in Romania il constituie piesa de teatru „Candid”, dupa nuvela filosofica a lui Voltaire.
Calin Octavian Mocanu, director al Teatrului Tandarica din Bucuresti, unde s-a montat aceasta piesa, a declarat ca in acest an „ea a fost premiata la Festivalul Puck de la Cluj, iar de la festivalul de la Galati a plecat cu nu mai putin de sase premii, pentru regie, scenografie, interpretare masculina, interpretare feminina, efecte de animatie si costume.”
Cu ocazia Festivalului International al Teatrului de Animatie „Bucurii pentru Copii. Spectacole de colectie”, organizat la Bucuresti de Teatrul Tandarica, alte doua piese de teatru cu papusi si marionete, interzise copiilor, au facut deliciul publicului adult. Este vorba de „Faust”, o adaptare libera dupa Goethe si Marlowe, in regia lui Gabriel Apostol, Ion Brancu si Mariana Zaharia, si de piesa studentilor de la UNATC, „Varietati papusaresti”, in regia Ginei Nicolae.
Papusi pentru oameni mari
In cadrul celei de-a treia editii a Festivalului International de Animatie, care se incheie astazi, serile dedicate adultior nu s-au bucurat de acelasi public numeros ca spectacolele de copii din timpul zilei.
Prezenta la festival, Andreea-Florina Pavel ne-a declarat ca pana la deschiderea acestuia nu a mai auzit de aceste piese pentru adulti. „Cu toate ca merg destul de des la teatru, pana in acest an nu am stiut de existenta acestor piese pe scenele din Bucuresti. Am fost surprinsa atunci cand mi-am adus cele doua fetite la spectacolul „Bucurii pentru Copii.
Spectacole de colectie” si am vazut pe programul editiei si piese de teatru pentru adulti. Am venit mai mult din curiozitate. Cu toate acestea, am fost surprinsa de cat de usor m-am lasat purtata de firul povestii. Si chiar daca este animatie, mi se pare mult mai complex decat o piesa clasica pentru adulti, pentru ca este nevoie de mai mult efort pentru a atrage de partea artistilor un public ce nu poate fi chiar atat de usor de pacalit”.
Romania, in topul international
Intrebat de motivul pentru care acest festival a fost fondat in urma cu trei ani, directorul Teatrului Tandarica si secretarul general al Uniunii Internationale a Marionetistilor, Calin Octavian Mocanu, a declarat ca „Romania este foarte aproape de varful animatiei europene, motiv pentru care s-a simtit nevoia ca si la noi acest tip de arta, a animatiei, sa fie mult mai intens promovat. In acelasi timp, tara noastra ocupa, la nivel global, unul din locurile fruntase in spectacolele de animatie. Anul trecut, la Praga, la Festivalul Mondial al Marionetelor am ocupat locul trei. Aceste rezultate ma incurajeaza sa promovez arta animatiei, care in Occident este intens consumata ca produs cultural si in acelasi timp sa obisnuiesc lumea cu teatrul de animatie pentru adulti”.
Pentru copii insa, teatrul de papusi continua sa reprezinte locul unde povestile si personajele din imaginatia lor prind viata. Intrebat de importanta papusii si a marionetei pentru copii, Calin Octavian Mocanu a subliniat faptul ca acestea doua „sunt instrumente prin care ei invata sa-si regizeze propriile povesti. Cand vii la Tandarica, vezi povestea ce imbogateste imaginatia, ce le creste copiilor apetitul de cultura si ii pregateste pentru marea cultura”.
STAGIUNEA 2007-2008
Spectacole de animatie in tara
> „Adunarea Pasarilor”, regia Cristian Pepino, Teatrul Tandarica, Bucuresti
> „Faust”, regia Gabriel Apostol si Ioan Branco, Teatrul Tandarica, Bucuresti
> „Candid”, regia Cristian Pepino, Teatrul Tandarica, Bucuresti
> „Femeia ca un camp de lupta”, regia Mona Chirila, Teatrul Puck, Cluj-Napoca
> „Overdose”, regia Alina Nelega, Teatrul Ariel, Targu-Mures
> „Kamikaze”, regia Alina Nelega, Teatrul Ariel, Targu-Mures
> „Cidul”, regia Ciprian Hutanu, Centrul Cultural Francez, Iasi