Media - tirajul ziarelor, influentat de nivelul de trai
A
Un studiu realizat de curand de Asociatia Mondiala a Ziarelor (Word Association of Newspapers a' WAN) a demonstrat ca tirajul ziarelor este influentat inclusiv de nivelul de dezvoltare a unei tari. Astfel, cu cat locuitorii o duc mai bine, cu atat tirajul merge in jos sau, in cel mai bun caz, este constant. In tarile in curs de dezvoltare insa, situatia este exact pe dos
A
La nivel mondial, tirajul ziarelor a crescut cu 2,3% fata de anul precedent si cu aproape 10% decat in urma cu cinci ani. Aceste cifre nu fac altceva decat sa demonstreze o data in plus pesimistilor ca la nivel global industria cotidienelor este departe de a se afla pe patul de moarte. Ba, mai mult, luand in calcul si ziarele gratuite, observam o crestere a presei tiparite de peste 4,5% fata de 2006 si de aproape 15% decat in urma cu cinci ani.
Ai totusi, daca privim lucrurile dintr-un alt unghi, observam ca in tari puternic industrializate, precum SUA, Marea Britanie sau Japonia, tirajul ziarelor merge in jos, oamenii preferand sa afle noutatile online si pentru ca timpul este mult prea pretios pentru a-l irosi cu rasfoirea unui ziar. Pe de alta parte, accesul la mai multe surse garanteaza formarea unei pareri mult mai obiective decat daca o stire ar fi aflata dintr-o singura parte. Asadar, n-a mirat pe nimeni faptul ca in America s-a inregistrat o scadere a printului de aproximativ 1,9% in 2006 si de 5,18% in ultimii cinci ani. Un pic mai bine totusi decat in Regatul Unit, unde procentele sunt mai mari, de respectiv 2,66% si 12,5%. Niponii au cele mai mici cifre din acest punct de vedere, cu o scadere de 0,83% in ultimul an si de 2,42% in ultimii cinci ani. De partea cealalta, tara cu cea mai spectaculoasa crestere a tirajului a' de aproape 13% fata de 2006 si cu aproape 57% in ultimii cinci ani a' este India. De asemenea, cotidienele din China au urcat cu 2,27% anul trecut si cu 15,53 de procente fata de ultimii cinci ani.
A
RECLAME. Povestea se repeta si in cazul banilor obtinuti din publicitate. Daca in SUA, Marea Britanie si Japonia, profiturile obtinute din advertising continua sa scada de la an la an, in India au crescut cu 23%. De asemenea, in China s-a inregistrat o crestere de 1,36%. La nivel global se poate observa o crestere de 3,77% in ultimul an. Cu toate ca majoritatea cotidienelor si-au dezvoltat si versiunile online pentru a cuceri din ce in ce mai multa audienta, ziarele tiparite continua sa fie principala sursa de informatii a celor care vor sa fie la curent cu ceea ce se intampla pe glob. aInca o data ne dam seama ca aceasta industrie este departe de a sucomba. Ziarele stau bine si isi canalizeaza intreaga energie pentru a-si mentine locul intai in topul preferintelor a sute de milioane de cititoria, a declarat Timothy Balding, CEO al Asociatiei Mondiale a Ziarelor.
A
Europa a inregistrat o scadere
In ceea ce priveste Europa, ziarele platite au avut o crestere a tirajului de 0,74%, dupa ce in urma cu cinci ani, printul cunoscuse o scadere de 4,12%. Cand cotidienele gratuite au fost incluse in studiu, tirajul a urcat cu 10,19% in fiecare an. In ceea ce priveste Uniunea Europeana, ziarele tiparite au inregistrat o usoara scadere de aproape 0,90% in 2006 si un total de 5,63% din 2002 si pana in prezent. Insa, o data cu luarea in calcul si a gratuitelor, s-a observat o crestere de 7,56% in ultimul an si cu 12,22% pentru ultimii cinci ani.
Adrian Vaduva