La 20 de ani de la prima sa editie, Targul European de Arta de la Maastricht (Olanda) s-a transformat dintr-un mic targ de arta si antichitati, la care veneau putini artisti si inca mai putini specialisti si dealeri, intr-unul dintre cele mai importante evenimente anuale pe piata internationala de arta, atragand de fiecare data numerosi artisti de valoare, colectionari si experti. |
Targul a inceput pe data de 9 martie 2007, transformand orasul olandez intr-o capitala a artei, fiind organizat la MECC (Maastricht Exhibition and Congress Centre). Editia precedenta, din 2006, a demonstrat prin numarul dealerilor de arta (peste 400) si al vizitatorilor (peste 84.000) ca Targul European de Arta este un adevarat eveniment, asteptat de amatorii de arta in fiecare an.
Povestea acestui targ a inceput modest, sub numele de Pictura Fine Art Fair (Targul de Arta Pictura) in 1975, cand au participat doar 28 de expozanti, majoritatea lucrarilor fiind operele ale marilor maestri si sculpturi medievale. Evenimentul a fost gazduit la Eurohal din Maastricht, cladire demolata ulterior. Era un eveniment putin important pe piata mondiala de arta, in pofida sperantelor organizatorilor, si ar fi trecut aproape neobservat, daca lucrarile prezentate nu ar fi fost diverse si de calitate. Mai curand un targ marunt, unde vanzarile erau putine, Pictura Fine Art Fair a reusit totusi sa atraga atentia unor artisti si mai ales unei parti a publicului. Dar a fost nevoie de timp pentru ca Maastricht sa intre pe lista selecta a centrelor artistice europene. Clientii nu erau neaparat specialisti, iar unul dintre dealerii prezenti atunci povestea ulterior ca a vandut un tablou infatisand niste porci unui cumparator, care era interesat dintr-un motiv foarte simplu : avea o fabrica de mezeluri. In anii de inceput nici preturile nu erau prea mari, cele mai scumpe tablouri fiind vandute cu cel mult 5.500 de lire sterline, iar pretul mediu era de circa 2.000 de lire sterline.
Astazi asemenea cifre si anecdote trezesc o anumita nostalgie in randul participantilor cu vechime, dar si mandria ca fostul Pictura Fine Art Fair a ajuns atat de departe. Targul s-a dezvoltat treptat, la inceputul anilor '80, iar in 1985 a fost unit cu un altul, Antiquairs International, sub numele de "Antiquairs International and Pictura Fine Art Fair", desfasurandu-se tot la Eurohal. Cum numele era prea lung si dificil de tinut minte, in 1988 evenimentul a fost prezentat ca Targul European de Arta, iar spatiul de desfasurare a fost MECC.
Ca orice nou inceput, si acesta a fost dificil, dar incarcat de speranta. Prima editie a Targului, din 1988, a avut 97 de expozanti si a atras 17.762 de vizitatori, un mare succes pentru acele vremuri. Iar in urmatorii cinci ani interesul pentru acest eveniment cultural a inceput sa creasca tot mai mult, mai ales dupa ce au fost adaugate si sectiunile de arta moderna, contemporana si bijuterii. In 1993 aici expun 158 de dealeri de arta din intreaga lume, si peste 40.000 de vizitatori ajung la Targul European de Arta, iar Maastricht nu mai este doar un oras important al Olandei, ci un centru artistic prezent in presa si in revistele de specialitate, dar mai ales pe lista expertilor si artistilor. Numarul vizitatorilor va creste dupa doar un an la 61.452, dupa ce organizatorii izbutisera sa aduca o serie de lucrari, adevarate comori, imprumutate de la Hermitage.
Ascensiunea manifestarii a crescut in continuare, de la an la an, iar in 1996 se inregistra un record, cand tabloul lui Rembrandt "Portretul unui tanar" a fost vandut pentru 4.8 milioane dolari, atunci o suma greu de imaginat. In acelasi an numele se schimba in Targul European de Arta Maastricht, se schimba stilul de organizare si se investeste tot mai mult in publicitatea facuta evenimentului. La editia din 2006 au participat 84.020 vizitatori, o crestere continua, chiar daca pretul de intrare crescuse la randul sau.
Pentru editia din acest an organizatorii Targului European de Arta au pregatit o noua prezentare, cu participarea a 219 dintre cei mai buni dealeri de arta din lume, care expun lucrari de pictura, desene, sculptura, obiecte de antichitate, manuscrise deosebit de rare, creatii textile, portelanuri, obiecte din sticla, bijuterii si altele, de la vechii maestrii la artistii contemporani. Excluzand sectiunea de bijuterii, potrivit estimarilor valoarea totala a obiectelor expuse depaseste usor un miliard de dolari.
Martie 2007