Duminica, 18 iunie, ora 16:00
Intr-un eveniment adiacent expozitiei Geta Bratescu – Aparitii, renumita curatoare si istoric de arta Catherine de Zegher va pune in discutie practica artistica a Getei Bratescu, in conexiune cu opera altor artiste. Potrivit Catherinei de Zegher, „Geta Bratescu si-a creat o voce independenta si a abordat spatiul dintre viata si arta, public si privat, feminin si trupesc, abstract si real, subiect si obiect. Repolitizand corpul feminin, jucandu-se neincetat cu deslusirea capcanelor ascunse ale limbajului si provocand privirea triumfatoare, Bratescu a contribuit, de-a lungul secolului XX si la inceputurile celui de-al XXI-lea, la dezvoltarea progresiva a artei, la nivel international, ca practica reflexiva si sociala. Arta nu este, in acest fel, doar parte a productiei sociale, ci este in sine productiva sau generatoare.In aceasta perspectiva, arta nu este statica si fetisizata, ci mai presus de toate dinamica: este constitutiva mai degraba decat constituita. Daca, pentru a deveni o fiinta sociala deplina, individul trebuie sa devina un utilizator pe deplin competent al limbajului, si daca limbajul construieste atat individualitati sau subiecte, cat si relatiile sociale dintre ele, devine evidenta nevoia de a simboliza si a face vizibila notiunea de feminin. Oricum, si poate ca acum mai mult ca niciodata, activismul si analiza feminina trebuie sa conduca inspre perspective de viitor emancipatoare.”
Discutia va fi urmata de un dialog cu Magda Radu, curatoarea expozitiei.
Catherine de Zegher este Directoarea Muzeului de Arte Frumoase din Ghent (Belgia) si membra a Academiei Regale de Stiinte si Arte din Belgia.
In 2013, a fost curatoarea celei de-a 5-a editii a Bienalei de la Moscova (Rusia) si a Pavilionului Austriei la cea de-a 55-a editie a Bienalei de la Venetia. Din 2010-2012 a fost Directorul Artistic al celei de-a 18-a editii a Bienalei din Sydney, Australia. A fost curator invitat la Fundatia Tàpies in Barcelona si la Departamentul de Desen al Muzeului de Arta Moderna din New York, unde a organizat expozitia On Line. Drawing through the Twentieth Century [Despre linie. Desenul de-a lungul secolului douazeci] (2010-2011). Din 2007-2009, de Zegher a fost Director de expozitii si publicatii la Galeria de Arta din Ontario din Toronto, unde a facut parte din echipa care a supervizat relocarea muzeului in cladirea renovata, construita initial de Frank Gehry. Inainte de a ocupa acest post, a lucrat multi ani ca Director Executiv si Curator Principal al The Drawing Center din New York (1999-2006). In anii anteriori lucrului in America de Nord, a fost co-fondatoare si Directoare a Fundatiei Kanaal Art din Kortrijk, Belgia (1988-1998).
Catherine de Zegher este curatoarea multor expozitii apreciate, precum America: Bride of the Sun. 500 Years of Latin America and the Low Countries [America: Sotia soarelui. 500 de ani de America Latina si Tarile de Jos] (1992) la Muzeul Regal de Arte Frumoase din Anvers si Inside the Visible. An Elliptical Traverse of Twentieth-Century Art in, of, and from the Feminine [Inauntrul vizibilului. O traversa eliptica a artei secolului douazeci in, a si dinspre feminin] (1994-1996) la Institutul de Arta Contemporana din Boston. In ultimele decenii i-au fost acordate mai multe premii pentru Cea mai buna expozitie din partea AICA (Asociatia Internationala a Criticilor de Arta) si AAMC (Asociatia Curatorilor Muzeelor de Arta). Multe dintre proiectele si cartile ei promoveaza principiul feminin.
Autoare si editoare a numeroase carti, de Zegher a publicat, impreuna cu Carol Armstrong, cartea Women Artists at the Millennium [Artiste la trecerea dintre milenii], in seria October Books a editurii MIT Press. In 2007 a scris cartea On Line. Drawing through the Twentieth Century (1910-2010) [Despre linie. Desenul de-a lungul secolului douazeci (1910-2010)], in urma unei rezidente la Bellagio Study and Conference Center a Fundatiei Rockefeller si a bursei Arts Writers Grant oferita de Creative Capital | Andy Warhol Foundation. In 2012, a scris si editat all our relations [toate relatiile noastre] pentru cea de-a 18-a editie a Bienalei de la Sydney, iar in 2013, More Light [Mai multa lumina] pentru cea de-a 5-a editie a Bienalei de la Moscova. Ceva mai recent, in 2014, de Zegher a publicat Women’s Work Is NeverDone [Munca femeii nu se incheie niciodata], o antologie de eseuri despre lucrari ale artistelor contemporane. In aceasta toamna, de Zegher va prezenta Geta Bratescu: A Room of One’s Ownla Muzeul de Arte Frumoase din Ghent, o expozitie dedicata operei artistei, in colaborare cu Camden Arts Centre din Londra.
Iunie 2017